۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۴۸۵۸۴
علمای نجف اشرف:

وضعیت عراق بحرانی است

خبرگزاری رسا ـ علما و استادان حوزه علمیه نجف اشرف، وضعیت عراق را بحرانی خوانده و از تلاش های مستمر مراجع تقلید و علما برای پایان یافتن بحران در این کشور خبر دادند.
علماي نجف

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، نمایندگان مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه نجف اشرف در گفت‎وگو با خبرگزاری المدی از وضعیت کنونی عراق ابراز نگرانی کرده و نسبت به ادامه بحران سیاسی و تیرگی روابط میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان هشدار دادند.

 

حجت الاسلام شیخ علی نجفی، فرزند و نماینده حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف در این باره گفت: ما با وضعیت کنونی جامعه مخالفیم و تاسف شدید خود را نسبت به بوجود آمدن بحران های جدید در کشور اعلام می داریم.

 

وی افزود: تهدیدات مستمر نظامی از سوی دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان علیه یکدیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست. اشتراکات میان کردها و شیعیان بسیار زیاد است که اشتراک در دین و قانون و روحیه ملی در ساخت کشور از مهم ترین این اشتراکات به شمار می آید.

 

شیخ علی نجفی تاکید کرد: مراجع تقلید و علمای نجف به شدت تلاش می کنند تا به این بحران پایان دهند، اما این مسائل را علنی نمی کنند. ما می خواهیم این مشکلات را در آرامش کامل حل و فصل کرده و پرونده فساد و مفسدان را کشف سازیم.

 

حجت الاسلام لطیف العمیدی، استاد حوزه علمیه نجف نیز، تصریح کرد: مراجع تقلید مخالف هرگونه تنش میان قشرهای مختلف ملت بوده و از اتهام پراکنی و حملات رسانه ای و آماده سازی نظامی ناراضی هستند. روز گذشته در دفتر حضرت آیت الله سیستانی بودم و با تعدادی از مسؤولان این دفتر صحبت کردم و آنان از عدم خدمتگزاری دولت به ملت و بحران سیاسی میان گروه های سیاسی خصوصا اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به شدت گلایه می کردند.

 

وی ادامه داد: گفتمان تهدید آمیز کنونی میان مسؤولان به نگرانی شدید اساتید و طلاب حوزه علمیه انجامیده است و بیم آن دارند که دیکتاتوری جدیدی در عراق بوجود بیاید. حوزه علمیه نجف با همه توان در برابر کسانی که درصدد شعله ور ساختن آتش جنگ میان قشرهای مختلف ملت هستند، خواهند ایستاد.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: حوزه علمیه عادت کرده است که به صورت مستقیم در مسائل سیاسی دخالت نکند، لیکن امروز عدم رضایت خود را از سیاستمداران کنونی که کشور را به بن بست رساندند، اعلام می دارد. صدای مراجع تقلید در صورت ادامه وضعیت کنونی بسیار بلندتر و قوی تر خواهد بود.

 

حجت الاسلام شیخ فرحان الساعدی یکی دیگر از اساتید حوزه علمیه نجف نیز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت حال حاضر عراق، تاکید کرد: وضعیت عمومی در کشور بسیار نگران کننده است و حوزه علمیه وظیفه دارد که جو کنونی میان سیاستمداران را آرام سازد. احساس می کنم که به سوی میدان مین گام برمی داریم و به همین دلیل جهت پایین کشیدن فتیله بحران نظامی میان کردها و شیعیان تلاش می کنیم.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه از بحران کنونی احساس درد می کند، اما اطمینان دارد که وضعیت کنونی به ویران شدن رابطه میان شیعیان و کردها که رابطه ای تاریخی دارند، نمی انجامد. کردها و شیعیان در مصائب تحمیل شده از سوی صدام اشتراک دارند و این دو قشر، کشته های فراوانی دادند.

 

حجت الاسلام الساعدی خاطر نشان ساخت: بازگشت دیکتاتوری به عراق غیرممکن است و کسانی که گمان می کنند نوری المالکی در حال تبدیل شدن به دیکتاتور است در اشتباه بسر می برند و نارضایتی خود را از این اتهام اعلام می کنیم.

 

استاد حوزه علمیه نجف در پایان، بیان داشت: حوزه علمیه در زمینی دینی و تربیتی فعالیت می کند و تلاش دارد تا در زمینه بحران به صورت مستقیم وارد نشود، اما صدای حوزه از حنجره خطبا بیان می شود./980/ب902/ک

ارسال نظرات