۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۴۸۶۱۲
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر تبریز:

نگرش بازاری به هنر آئینی و عاشورایی باطل است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباس‌زاده با تأکید بر دوری از نگرش بازاری به هنر آئینی و عاشورایی گفت: هنر از به تصویر کشیدن اخلاص حسین عاجز است.
حجت الاسلام عباس زاده، مسؤول نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه هنر اسلامي تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عباس عباس زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز امروز در همایش هنرهای آئینی عاشورایی در تبریز با اشاره به این‌که هنرمندان نقش مهم و بسزایی در انتقال احساسات و عواطف انسانی نسبت به واقعه عاشورا بر عهده دارند، اظهار داشت: هنر به معنای زیبایی کمال است، در حقیقت هنر تفاوت زیبایی با زشتی را به بهترین نحو به ممکن به نمایش می گذارد.

 

وی با اشاره به این‌که در طول تاریخ هنرمندان بسیاری در رثای واقعه عاشورا و حماسه حسینی به خلق آثار فاخر پرداخته است، خاطرنشان کرد: هنر تنها می تواند قطعه ای از عاشورا را نمایش دهد، به عبارت بهتر هنر از به تصویر کشیدن دل حسین، اخلاص حسین، عاجز است.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با بیان این‌که هنر از قالب و محتوای خاصی برخوردار است و هنرمندان بایستی از قالب های مناسب عاشورایی برای نشان دادن عظمت حماسه حسینی بهره جویند، تصریح کرد: نگرش بازاری به هنر آئینی و عاشورایی باطل است.

 

حجت الاسلام عباس‌زاده افزود: اگر هنرمند برای ایجاد اثری ماندگار و به تصویر کشیدن موضوعی نظر خود را به بازار معطوف کند، هنرش هیچگاه به دل های پاک بشر نفوذ نخواهد کرد و ماندگاری خود را از دست می دهد، به ویژه این‌که کار هنری با موضوع عاشورا ظرافت‌های خاص خود را دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مسؤولیت خطیر هنرمندان متعهد حوزه دین، داشتن خلوص نیت و تهذیب نفس در خلق آثار آئینی و عاشورایی است، گفت: اوج ایثار و فداکاری را می توان در یاران امام حسین(ع) مشاهده کرد که متأسفانه امروزه عده کمی پیدا می شوند که دوستدار آن امام همام باشند و زندگانی خود را بر پایه حب ایشان طرح ریزی کنند.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز اضافه کرد :متاسفانه امروزه ما ادعا می کنیم که حسینی هستیم اما از عشق به حسین غافلیم که در این راستا ضروری است مدعیان به صحنه عاشورا و فداکاری های یاران حسین دقیق تر شوند.

 

همچنین محمدعلی کی نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در پیامی به همایش هنر های آئینی عاشورایی در تبریز اظهار داشت: حوادث کربلا عامل ایجاد چنین هنر هایی شده که در این راستا امروزه هنر های اسلامی برای جاودانگی و بقای خویش محقق نیازمند هنر عاشورایی است.

 

وی با اشاره به این‌که ادبیات ایران مشحون از واقعه کربلا است، ادامه داد: پرده خوانی، نقالی و تعزیه از شاخص ترین هنرهای ایرانی است که بقای خویش را در گرو واقعه کربلا می جوید، ماه محرم توانسته دل شیعیان و متدینین آزاده را برای سده های متمادی متأثر سازد.

 

کی‌نژاد با بیان این‌که سوگواری در ایام محرم از دیرباز در لایه های صریح و ضمنی زندگانی بشریت، تظاهر هنری خود را ارائه کرده است، تصریح کرد: تراژدی در آیین سوگواری برخلاف نوع غرب باستانی که مبتنی بر اسطوره و افسانه بود، غم و فراق قهرمانی است که حریت و تبری خصم ظالم را مظلومانه معنای دیگر می کند.

 

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: برگزاری چنین همایشی با عنوان هنرهای آیینی عاشورایی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز یک وجه دیگر از هنر های اسلامی را باز می نماید. امروزه هنرمندان و دانشگاهیان در کنار برخورداری از فیض ایام محرم و شرکت در آیین های مختلف عاشورایی رسالت مهمی را در متجلی کردن این هنر ها بر عهده گرفته اند./935/پ202/ب

ارسال نظرات