۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۴۸۶۶۲
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید:

اسلام به لحاظ فکری و تمدن بر یهودیت و مسیحیت تقدم دارد

خبرگزاری رسا - عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با تبیین خدمات فارابی در فلسفه و متافیزیک تصریح کرد: اگرچه ادیان توحیدی یهودیت و مسیحیت تقدم زمانی نسبت به اسلام دارند، اما به لحاظ فکری و تمدن، این اسلام است که بر آنها تقدم دارد.
نشست علمي«تاثير آراء معرفتي متفكران اسلامي بر تفكر غرب»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر ابراهیم موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید عصر دوشنبه سیزدهم آذرماه در نشست علمی «تأثیر آراء معرفتی متفکران اسلامی بر تفکر غرب» که در تالار اجتماعات علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد درباره خدمات فارابی اظهار داشت: فارابی معلم ثانی کل تاریخ فلسفه اسلامی و غرب بوده است و تأثیرات بسیاری در این حوزه داشته است و غرب هم این تأثیر را تأیید می‌کند.

وی با اشاره به این‌که فارابی در زمینه متافیزیک و حتی سیاست مطالب و تأثیرات عمیقی دارد بیان داشت: طبیعی است که غرب به جهت تأثیر و تأثرات فکری که در آن رخ داده است برای نوشتن تاریخ فلسفه خود دارای محدودیت است و نمی‌تواند به صورت مفصل درباره فیلسوفان خود بنویسد.

موسوی تصریح کرد: اگرچه ادیان توحیدی یهودیت و مسیحیت تقدم زمانی نسبت به اسلام دارند، اما به لحاظ فکری و تمدن، این اسلام است که بر آنها تقدم دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با تأکید بر این‌که حوزه تأثیرات فارابی فقط محدود به مفاهیم اولی و ثانوی نیست عنوان داشت: در حوزه مباحث نظری منطقیات فارابی بر بقیه مطالبش تقدم دارد.

وی با بیان این که طرح‌های جدید فارابی بر متافیزیک و معرفت شناسی تأثیر داشته است عنوان داشت: فارابی شرح مفصلی بر کتاب ارسطو دارد و در آنجا آرایی مطرح شده است که وی را از قبل متمایز و تأثیرگذار در آینده می‌کند.

موسوی اظهار داشت: یکی از نوآوری‌های فارابی این است که او یک رتبه‌بندی و طبقه بندی خاصی از مسئله واقعیت را طرح می‌کند./956/پ202/ص

ارسال نظرات