۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۴۸۶۷۱
سرپرست رایزنی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا:

رشد اسلام گرایی در اساتید دانشگاه‎های اسپانیا/ مقابله با اسرائیل برای مردم اسپانیا ارزشمند است

خبرگزاری رسا ـ سرپرست رایزنی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ضمن تبیین جایگاه اسلام در اسپانیا گفت: مقابله مسلمانان با اسرائیل برای مردم اسپانیا ارزشمند و جذاب است.
مجيد ابوالقاسمي سرپرست رايزني جمهوري اسلامي در اسپانيا
مجید ابوالقاسمی سرپرست رایزنی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین جایگاه اسلام در اسپانیا پرداخت و گفت: ورود اسلام به اسپانیا تاثیری فراوانی بر فرهنگ و تمدن این کشور داشته است به طوری که لاین پل، مستشرق معروف انگلیسی در کتابش آورده بود که" در بین کشورهای اروپایی، علوم و ادب و صنعت فقط در اسپانیا رواج داشت. در این دوران، علوم ریاضی، فلکی، گیاه شناسی، تاریخ، فلسفه و قانون گذاری فقط در اسپانیای اسلامی رونق داشت و نتیجه داد." 
وی همچنین با اشاره به سخنی دیگر از مارتینز مونتابث، مستشرق مشهور اسپانیایی، اظهار داشت: اگر حاکمیت 8 قرن اسلامی بر اسپانیا نبود، هرگز این کشور وارد صحنه تاریخ تمدن نمی شد. در این دوران، تمامی کشورهای اروپایی اسیر نادانی و عقب ماندگی بودند، جز اسپانیای مسلمان.
ابوالقاسمی دستاوردهای مسلمانان در فرهنگ اروپای مسیحی را به ویژه پس از قرن سوم هجرى مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و بیان داشت: هنرى لوکاس پژوهشگر معاصر اروپا معتقد بود که فرمانروایان اسلامى، اسپانیا را با اندیشه و صنعت اسلامى آشنا ساختند و شهرهاى قرطبه، طلیطله و غرناطه را به مرکزى برای نشر فرهنگ اسلامى به فرانسه، آلمان و سایر سرزمین‏هاى اروپاى مسیحى مبدل ساختند.
 سرپرست رایزنی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ابراز داشت: با ورود اسلام به اسپانیا جنبش‏هاى علمى ـ فرهنگى به اوج خود رسید و تنها در قرطبه در مدّت یک سال بیش از 15000 جلد کتاب نوشته شد و با انتقال صنعت کاغذ از بغداد به اندلس، تعداد کتاب‏ها افزایش یافت و 70 کتابخانه‏ى عمومى تأسیس شد.
وی با اشاره به اختراعات فراوان دانشمندان مسلمانان در اسپانیا گفت: ابن فرناس قرطبى در قرن نهم میلادى، دوربین و ساعت زنگ‏دار را اختراع کرد. مراکز علمى اروپا تا قرن‏ها از آثار علمى مسلمانان که به لاتین برگردانده بودند، بهره مى‏بردند. مهم‏ترین این آثار ترجمه شده "دائرة المعارف پزشکى التصریف " است که ابوالقاسم زهراوى ـ پزشک عبدالرحمن سوم، آن را در سه جلد درباره‏ى جراحت‏ها نوشته بود.
ابوالقاسمی افزود: اسلام موجب شکوفایی این سرزمین در ابعاد مختلفی از جمله پزشکی، ستاره شناسی، صنعت، کشاورزی، تجارت، بهداشت، شهرسازی، هنر به خصوص هنر سفالگری شده است.
وی در مورد تاثیرات فرهنگ اسلامی بر سبک زندگی مردم اسپانیا اظهار داشت: احترام به حقوق یکدیگر، مهربانی و کمک به هم، احترام به سالخوردگان همگی نشات گرفته از فرهنگ اسلامی درجامعه اسپانیا است.
سرپرست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا بیان کرد: عامل شکست مسلمین در اندلس را مى‏توان روى کار آوردن حاکمان بى تقوا و بى بند و بارى دانست. فراگیر شدن فساد در سطح حاکمیت و جامعه، آنان را از توجه به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه باز داشت و حمیت و غیرت دینى را در آنها از بین برد و آنچه که برایشان اهمیت داشت، قدرت‏طلبى و خوش گذرانى بود. در نتیجه، شهرها یکى پس از دیگرى از حکومت آنان خارج شده و به تصرف دشمن درآمد.
وی افزود: فساد در بین حکمرانان اسپانیایی تا بدان جا پیش رفت که معتصم بن صمادح‏ حاکم المریه‏، عاشق دخترى مسیحى شد و به زور او را از پدرش گرفت و بر سر همین موضوع به جنگ و خون‏ریزى در میان مسلمانان دست زد.
ابوالقاسمی با اشاره به آثار باقیمانده از معماری اسلامی در اسپانیا ابراز داشت: وجود چندین هزار جلد کتاب خطی در کتابخانه های اسپانیا، بناهای زیبا مثل مسجد بزرگ الکازاردرقرطبه، کاخ الحمراء، کاخ مسلمانان در غرناطه و مناره مسجد جامع اشبیلیه که رواق‎ها و گنبدهای آن ویران شده با کلیسای جامع متصل است همه نشانه هایی از فرهنگ اسلامی در اسپانیا است.
وی ادامه داد: در زبان اسپانیولی تقریبا چهار هزار کلمه عربی وجود دارد و بسیاری از نقاط اسپانیا نیز اسامی عربی خود را حفظ کرده اند.
ابوالقاسمی در ادامه به رشد چشم گیر مسلمانان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: مرکز مطالعات اسلامی اسپانیا در آمار جدید از مسلمان شدن 256 زن اسپانیایی در دو سال گذشته خبر داده است. این مرکز تأکید کرده است که اولین علت گرایش زنان به اسلام، مواجه شدن با افراد مسلمان و جذب رفتار و آداب آنها است.
وی آمار مسلمانان اسپانیا را جمعیتی بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار نفر دانست و اظهار داشت: این تعداد مسلمان سه برابر دهه گذشته است و اسپانیا را به چهارمین کشور اتحادیه اروپا از حیث تعداد مسلمانان پس از انگلیس، فرانسه و آلمان تبدیل کرده است.
ابوالقاسمی افزود:  در بیست سال اخیر بیش از 30 هزار اسپانیایی مسلمان شده اند و حدود 200 هزار نفر از مسلمانان این کشور ملیت اسپانیایی دارند. مادرید پایتخت این کشور نیز با رقم بین 200 تا350 هزار نفر مسلمان، ایالت کاتالونیا با مرکزیت بارسلون، استان اندلس و سپس مورسیا چهار مرکز اصلی زندگی مسلمانان در اسپانیا هستند.
سرپرست رایزنی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا گفت: دفتر رایزنی فرهنگی در مادرید در سال گذشته شاهد رشد بی سابقه مراجعات به منظور تشرف به دین مبین اسلام و همچنین عقد ازدواج شرعی و اسلامی بود.
وی افزود: نکته جالب توجه این است بسیاری از کسانی که به دین اسلام روی می آورند را افراد تحصیل کرده و متخصص تشکل می دهد. از جمله در میان آنها اساتید دانشگاه های اسپانیا دیده می شوند. به عنوان سال گذشته تعدادی از تازه مسلمانان اساتید فیزیک، رواشناسی، کامپیوتر دانشگاه های اسپانیا بودند.
ابوالقاسمی گفت: تازه مسلمانان در بیان دلایل گرایش به اسلام می گویند با مطالعاتی که در قرآن داشته اند به این نتیجه رسیدند که اسلام پاسخگوی تمامی نیازها و آمال انسانی است و جمع‎بندی کاملی از حقایق ومفاهیم دینی دارد.
مجید ابوالقاسمی اظهار داشت: مساله ای که از مسلمانان برای اسپانیایی ها بسیار جذاب است، رویارویی با امپریالیسم و اسرائیل است.
سرپرست رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا با اشاره به ناآگاهی عمومی جامعه اروپایی از اسلام خاطر نشان کرد: در بسیاری از رسانه ها دین اسلام تحت عناوینی چون تروریست و افراط گرایی معرفی می شود و البته در برخی موارد در افکار عمومی نیز تاثیر گذاشته است. از این منظر در تمامی درگیری هایی که مسلمانان در آن دچار هستند، رسانه ها مقصر اصلی را مسلمانان معرفی می کنند.
وی همچنین به مشکلات اقتصادی و راهپیمایی های اخیر اسپانیا اشاره کرد و گفت: ریشه اصلی اعتراضات مردم بیکاری، اختلاص بانکداران و فساد طبقه سیاستمداران است./994/ب911/ک
ارسال نظرات