۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۴۸۷۱۱
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

نقش‌آفرینی زنان در جامعه اسلامی در گرو تقویت نگاه توحیدی آنان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن نگاه توحیدی در زنان مسلمان، گفت: : تنها در این صورت است که زن به جای علایق و تمایلات مادی و نفسانی به وظایف الهی خود توجه می کند.
حجت الاسلام جلائيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان، مسؤول پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، صبح امروز در همایش «بررسی نقش زن مسلمان در تقویت بنیه های علمی ـ فلسفی» که در جامعة الهدای مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه 46 سوره سبأ، قیام در راه خدا را وظیفه همه انسان‌ها اعم از زن و مرد دانست و گفت: عاشورا الگوی بیداری در هر نقطه از جهان است.

 

نگاه توحیدی؛ نخستین گام زن مسلمان برای نقش آفرینی در بیداری اسلامی

وی افزود: نباید به  بیداری اسلامی به عنوان یک جریان سیاسی گذرا یا یک انقلاب و اصلاحات نگاه کنیم بلکه نگاه ما باید به عنوان یک جریان و فرهنگ باشد؛ چنان که فرهنگ عاشورا از عاشورای 61 تاکنون به عنوان یک فرهنگ جریان دارد و منادی اسلام است.

 

حجت الاسلام جلائیان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بیداری اسلامی را قیام برای تجدید حیات اسلام در کالبد فرد و جامعه دانست و اظهار داشت: حماسه عاشورا نه یک جریان سیاسی و تاریخی بلکه نسخه ای از اسلام ناب است که در یک روز و در چند ساعت رقم خورد.

 

مسؤول پژوهش دانشگاه رضوی با تأکید بر این که بیداری اسلامی به معنای دعوت مجدد به اسلام و ارزش های اسلامی باید به عنوان یک تفکر و ایدئولوژی درون دینی معنا شود تا پایدار بماند، افزود: اگر خود را مسلمان می‌دانیم باید به هر جریانی در زندگی با جهان بینی توحیدی بنگریم و تنها در این صورت است که اثرگذار خواهیم بود.

 

دومین گام؛ خودباوری

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که زن مسلمان چگونه می تواند در بیداری اسلامی، بنیه های علمی خود را تقویت کند، ابراز داشت: جامعه از مردان و زنان تشکیل شده و هر دو می توانند برای خدا قیام کنند. زن با وجود احساس و عاطفه ای که دارد هم می تواند در بعد علمی و عملی برای خدا قیام کند؛ اگر مرد برای اسلحه برداشتن و جهاد نظامی ساخته شده، زن نیز با احیای خودباوری خود می تواند در بیداری اسلامی مؤثر واقع شود.

 

وی ادامه داد: زن نیز باید به عنوان یک انسان مسلمان، خود را شامل خطابات قرآن و اثرگذار بداند، همان گونه که امروز شاهد قیام زنان در کشورهای مختلف با کنار گذاشتن قید و بندهای دنیای غرب و قیام برای ظلم ستیزی هستیم.

 

حجت الاسلام جلائیان با اشاره به نمونه هایی از درخشش زنان در قیام‌های منطقه، تصریح کرد: زنی که خودباور باشد به دو شیوه مستقیم و تشویق دیگران می تواند در قیام برای خدا اثرگذار باشد.

 

وی در توضیح شیوه مستقیم ورود زنان، افزود: در نگاه قرآن، ملکه سبا به عنوان یک مدیر موفق مطرح است که از روی آگاهی به سلیمان نبی(ع) ایمان آورد و در عرصه سیاسی نیز مدیری موفق باشد.

 

حضور اجتماعی موفق زن منوط به استعانت از خداوند است

این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح چگونگی حضور اجتماعی موفق زن در کنار حفظ روحیه عاطفی خود، اظهار داشت: عاطفی بودن، پایه شخصیت زن است و اگر این گونه نباشد نمی تواند انسان پرورش دهد و به وظیفه اصلی خود که تربیت خانواده است بپردازد؛ اما گاهی لازم می شود که در کنار این وظیفه خطیر، به میدان اجتماع بیاید و در این عرصه برای غلبه بر عواطف و موفقیت خود نیازمند یک قوه ربوبی و رحمانی از سوی خداوند است در غیر این صورت نمی تواند دوام بیاورد.

 

وی در ادامه به نقش حضرت زینب در بیداری حاصل از حماسه کربلا اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت در اینجا برای مدیریت کاروان پس از شهادت برادر بزرگوارشان، از قوه ربانی مدد گرفتند که در اوج عبودیت و ولایت مداری توانستند در عین مدیریت داخلی کاروان و کنترل احساسات، بیداری اسلامی را تا کوفه و شام ببرند و جریان سازی کنند.

 

مقاومت غزه لبیک به ندای اباعبدالله(ع) بود

حجت الاسلام جلائیان، مقاومت غزه را لبیک به ندای اباعبدالله(ع) عنوان کرد وبا اشاره به جمله «مارأیت الا جمیلا» حضرت زینب(س)، گفت: ایشان از روی تعارف این سخنی را ابراز نمی کنند؛ چون در نگاه توحیدی، حتی شهادت برادر نیز زیبا است که برای خدا و احیای دین او بوده است.

 

سومین گام؛ تربیت و تشویق مبارزان انقلابی

مسؤول پژوهش دانشگاه رضوی، تربیت و تشویق مبارزان برای انقلابی بودن و مجاهدت را از دیگر نقش های زنان در جریان بیداری برشمرد و گفت: این که امام خمینی(ره) فرمودند«مرد از دامن زن به معراج می رود» لازمه اش معراجی بودن خود زن است و این گونه نیست که مرد از دامن هر زنی بتواند به تعالی برسد.

 

وی با بیان نمونه هایی تاریخی از عامل انحطاط بودن زنان برای مردان یادآور شد: زن باید دارای فکر و ایدئولوژی باشد تا بتوان معراج پرور واقع شود؛ زنی که همه هدف خود را تجملات و رفاه و امکانات می بیند نمی تواند مرد را رشد دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت نهادینه‌شدن نگاه توحیدی در زنان مسلمان افزود: تنها در این صورت است که زن به جای علایق و تمایلات نفسانی به وظایف الهی خود توجه می کند.

 

حجت الاسلام جلائیان احساس هویت اسلامی در میان آحاد مسلمانان را از آثار بیداری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: استقلال، آزادی، عدالت‌خواهی، حفظ کرامت انسانی، مقاومت در برابر استبداد و استعمار و نفی تبعیض از دستاوردهای بیداری اسلامی است./930/پ202/س

ارسال نظرات