۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۴۸۷۴۱
با تصویب قطعنامه ای صورت گرفت؛

درخواست سازمان ملل از اسرائیل برای بازرسی از تاسیسات هسته ای این رژیم

خبرگزاری رسا ـ مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای از اسرائیل خواست هر چه سریعتر درب تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان سازمان انرژی هسته ای باز کند و به معاهده ان.پی.تی بپیوندد.
تاسيسات اتمي اسرائيل

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن از اسرائیل خواسته شده به بازرسان سازمان انرژی هسته ای اجازه دهد از تاسیسات هسته ای این رژیم بازدید کنند.


در این قطعنامه همچنین از رژیم اشغالگر قدس خواسته شده از تشکیل کنفرانسی در سطح سران کشورها برای متوقف کردن توسعه سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه حمایت کند. برگزاری این کنفرانس چندی پیش لغو شد.


تمامی کشورهای عربی و همچنین ایران اعلام کرده بودند تصمیم دارند در این کنفرانس که قرار بود در اواسط ماه دسامبر در هلسینکی فنلاند برگزار شود شرکت کنند اما آمریکا در تاریخ بیست و سوم نوامبر اعلام کرد در کنفرانس فوق شرکت نخواهد کرد.


ایالات متحده برای عدم شرکت خود در این کنفرانس بهانه هایی نظیر درگیری های سیاسی در منطقه و مواضع ایران را مطرح کرد. ایران و برخی از کشورهای عربی اعتقاد دارند دلیل واقعی آمریکا برای عدم حضور در این کنفرانس تصمیم اسرائیل برای شرکت نکردن در کنفرانس فوق بوده است.  


قطعنامه اخیر سازمان ملل که با 174 رای مثبت، 6 رای منفی و 6 رای ممتنع به تصویب رسید از اسرائیل می خواهد که "بدون کوچکترین تاخیری" به معاهده الحاقی یا ان.پی.تی پیوسته و درب تاسیسات اتمی خود را به روی بازرسان آژانس بین المللی اتمی باز کند. 


کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی داده اند عبارتند از: اسرائیل، آمریکا، کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو.


قطعنامه های تصویب شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل که از 193 عضو تشکیل شده از نظر قانونی الزام آور نیستند اما بازتاب دهنده افکار عمومی جهان بوده و وزن سیاسی و اخلاقی زیادی به همراه دارند. 


با وجود آن که بسیاری از کشورهای دنیا و کارشناسان اعتقاد دارند اسرائیل بمب اتم در اختیار دارد اما این رژیم تاکنون حاضر نشده است چنین مساله ای را تایید یا تکذیب کند. همچنین اسرائیل به همراه هند، پاکستان و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که حاضر نشده اند به معاهده الحاقی (ان.پی.تی) بپیوندند./990/ ب902/ک

ارسال نظرات