۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۴۸۷۸۴
آیت‌الله کعبی:

ولایت اندیشه ای برای کمال انسانی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اندیشه ولایت یک اندیشه الهی است، اندیشه ولایت اندیشه‌ای است برای کمال انسان در زندگی سیاسی اجتماعی، اندیشه ولایت برای تحقق توحید در زندگی است و جامعه نمی‌تواند بدون توحید باشد.
آيت الله کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عصر سه شنبه در دوره تربیت مربی طرح صالحین با اشاره به جایگاه ولایت در دین اسلام، گفت: از تاریخ صدر اسلام و مجموعه مباحث اعتقادی برمی‌آید که ولایت روح دین است و دین بدون ولایت مانند پوسته‌ای توخالی است.
وی افزود: دست یافتن به ولایت از طریق توحید، رسالت و معاد ممکن است و همچنین دست‌ یافتن به این موضوع از طریق فروع دین نیز امکان‌پذیر است؛ اعتقاد اسلام بر این است که توحید بدون ولایت شرک است، شهید مطهری در کتاب جهان‌بینی توحید را به شاخه‌های ذاتی، صفاتی، افعالی، و عبادی تقسیم کرده است.
حقوقدان پیشین شورای نگهبان با بیان این‌که دسته‌بندی دیگری در اصل توحید نیز وجود دارد و آن توحید در اطاعت است، ادامه داد: برخی از علما توحید را به دو دسته نظری و عملی تقسیم می‌کنند، توحید نظری یعنی توحیدی که انسان در ذهن نسبت به خدا دارد و توحید عملی در رفتار انسان نمایان می‌شود و توحید در طاعت از این دسته است.
توحید محدود به مسائل فردی نیست
وی بیان کرد: این اطاعت محض از خدا گاه در نماز خواندن، انجام حج، پرداخت زکات، و امر به معروف و نهی از منکر مصداق می‌یابد، گاه نیز این اطاعت در مسائل سیاسی و اجتماعی بروز پیدا می‌کند که اطاعت نکردن در این گونه موارد سبب شرک عملی می‌شود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید «إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّـهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ » اکثر مردم نسبت حکم با اوامر و نواهی الهی با عبادت را نمی‌دانند، یکی از شاخه‌های مهم توحید، توحید در عبادت و اطاعت است و یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها توحید در قانون‌گذاری و حاکمیت است.
وی گفت: تعیین این که چه کسی برای ما قانون‌گذار باشد به دست خدا است، بر همین اساس در اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی نظامی بر اساس اعتقاد به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم بر اساس امر او است.
آیت‌الله کعبی در تعریف سکولاریسم خاطرنشان کرد: اگر گفته شود در زندگی سیاسی اجتماعی، در قوانین مربوط به مجازات و خانواده، کودکان و ارتباطات اجتماعی دین حرفی نزده و این مسائل یک امر عرفی و اجتماعی است و هر چه حاکم کشور بگوید مورد پذیرش است، این موضوع سکولاریسم نام دارد، به این معنا که زندگی سیاسی و اجتماعی از دین جدا است، سکولاریسم مخالف با توحید در اطاعت، توحید در زندگی سیاسی و اجتماعی است.
تفکر سکولاریسم نوعی شرک است
وی با اشاره به این که آیه «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ » نشان‌دهنده تفکر سکولاریسم است، تصریح کرد: تفکر سکولاریسم نوعی شرک محسوب می‌شود، قوانینی مربوط به شرع مقدس است، کسانی از قانون جمهوری اسلامی اطاعت می‌کنند در واقع پذیرش نظام را انجام داده‌اند و در نهایت با امر خدا موافقت می‌کنند و برخی نیز در اجرای این قوانین سهل‌انگاری می‌کنند، اما کسانی هم وجود دارند که اطاعت از قوانین نظام را با علم به مخالفت آن با شرع و اسلام نمی‌پذیرند که این نوعی شرک است.
عضو جامعه مدرسین با قرائت آیه «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا» اضافه کرد: خداوند تبارک و تعالی دستور می‌دهد که امانت‌ها را به اهل آن بسپارید و در حکمرانی بر مردم بر عدالت حکم کنید، قدرت و حکومت در اسلام بر پایه امانت و عدالت است.
آیت‌الله کعبی ادامه داد: در آیه بعدی می‌گوید در نظامی که مبتنی بر عدالت و امانت است مردم وظایفی دارند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا»حکمرانی اولی الامر ادامه حکمرانی پیامبر و بر اساس خواسته‌های خدا است.
وی افزود: این چنین حکمرانانی را مردم منصوب نمی‌کنند بلکه از جانب خدا مشخص می‌شوند، امام و ولی اسم این گونه حکمرانان است که از جانب خدا برای آنان امامت قرار داده می‌شود؛ خدا انسان‌های کامل و امتحان‌پس‌داده را به عنوان رهبر جامعه انتخاب می‌کند که انبیا صاحب کتاب و بعد از انبیاء اوصیا و جانشینان او هستند و در دین خاتم محمد(ص) و ائمه(ع) محسوب می‌شوند.
ولایت امری ادامه‌دار است
آیت‌الله کعبی با اشاره به این‌که امامت عهدالله و جعل‌الله است نه جعل الناس، اضافه کرد: خداوند در آیه «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» امامت منصوب شدن از جانب خداست؛ امامت میثاق مردمی نیست این‌ها را خداوند مشخص کرده است.
وی اضافه کرد: با رحلت پیامبر(ص) نبوت و رسالت تمام می‌شود اما امامت و ولایت امری مستمر و ادامه‌دار است، این ولایت باید خود را در جامعه اسلامی نشان دهد و در غیر این صورت این معنا برداشت می‌شود که سرپرستی در جامعه فقط تا زمان پیامبر(ص) است و بعد از آن اجتماع رها شده است.
حقوقدان پیشین شورای نگهبان با اشاره به این‌که ولایت در عصر غیبت مانند ولایت در عصر حضور زنده است، بیان کرد: ولایت در عصر رسول‌الله(ص) و در عصر ما یک نیاز همیشگی است، اندیشه ولایت یک اندیشه الهی است، اندیشه ولایت اندیشه‌ای است برای کمال انسان در زندگی سیاسی اجتماعی، اندیشه ولایت برای تحقق توحید در زندگی است و جامعه نمی‌تواند بدون توحید باشد.
وی افزود: اهل‌سنت می‌گویند بعد از رحلت پیامبر(ص) جامعه به حال خود رها می‌شود و بر اساس نظامات عرفی و اجتماعی حاکمیت شکل می‌گیرد اما این مسأله نقض هدف پیامبر(ص) است؛ سقیفه انحرافی در اسلام بود که منجر به حکومت پادشاهی معاویه شد و پس از آن یزید شرابخوار پادشاه حاکم اسلامی در تمام خاورمیانه می‌شود و این به دلیل فاصله گرفتن از اندیشه ولایت که روح اسلام است بود.
آیت‌الله کعبی گفت: ولایت یک اندیشه الهی و اعم از احکام فردی است و یکی از آثار اندیشه ولایت دولت و نظام اسلامی است، به همین دلیل هم امام خمینی(ره) نیز حکومت را از احکام اولیه می‌داند و حفظ نظام را از نماز و روزه واجب‌تر می‌خواند؛ امام(ره) می‌فرمود ولایت فقیه همان ولایت پیامبر(ص) است.
وی بیان کرد: پیامبر(ص) و ولی فقیه از نظر مقامات معنوی مقایسه‌شدنی نیست، اما حکومت بر اساس عوامل ظاهری شکل می‌گیرد کار دارد، پیامبر(ص) در جنگ‌ها مشورت می‌کرد، در حکمرانی بر اساس امور ظاهری حکم می‌کرد و عصمت در امور حکومت مدخلیت نداشت، این عصمت مربوط به اسوه بودن و هدایت باطنی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در حکومت قیدهایی را وضع کرد، اول این‌که آن را به شریعت مقید کرد، دومین قید آن که حاکم باید بر اساس مصالح عمومی نه منافع شخصی حکومت کند، قید سوم حکومت مشورت کردن در مسائل است، قید چهارم خبرویت و کارشناسی است، حکومت اسلامی حکومتی است از این نظر حکومت پیامبر(ص) با حکومت امام(ع) و حکومت فقیه تفاوتی ندارد.
وی بیان داشت: کسانی که بعد از رسول‌الله(ص) به دنبال حکومت دیگری هستند بر خلاف سنت رسول‌الله(ص) عمل کردند، اهل سنت واقعی در مسأله حکومت شیعیان هستند./914/پ201/ج
ارسال نظرات