۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۴۸۸۸۱
فرزند آیت الله بهجت:

تفکر فرصتی برای رسیدن به مقامات عرفانی و اخلاقی است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام بهجت با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در تشرفات خود به غار حرا همواره به تفکر می پرداختند، اظهار داشت: اکنون درهای رسیدن به نبوت بر انسان‌های عادی بسته شده است اما خداوند دیگر درهای کسب مقام را نبسته است که با تفکر می توان به آنها رسید.
فرزند آيت الله بهجت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام علی بهجت، فرزند حضرت آیت بهجت، ظهر امروز در همایش مرد آسمانی، دانش اندوزی و تمایل جهت کسب علم را از ویژگی های انسان دانست و گفت: علومی که انسان ها به دنبال کسب آنها هستند در راستای نیل به کمال و سعادت است که پس از شکافتن رموز علوم گوناگون در نهایت هر انسانی به مرتبه ای از علم می رسد و پس دار فانی را وداع می گوید.

حجت الاسلام بهجت با بیان این که مرگ وجه مشترک موجودات است، اظهار داشت: ویژگی کمال طلبی تنها ویژه انسان است که به دست آوردن این ویژگی از گذرگاه دانش اندوزی عبور می کند.

فرزند حضرت آیت الله بهجت هدف و انگیزه بشر از کسب علم و کمال را دوری از جهالت و دوری از توحش دانست و گفت: برخی افراد علومی را جهت تحصیل انتخاب می کنند که کاربرد اجتماعی بالایی داشته باشند؛ چراکه انسان جهت اداره دنیای خود به علم و دانش نیاز دارد.

وی با تأکید بر این که بشر به هر میزان که پیشرفت علمی می کند به همان اندازه برای خود اسباب زندگی فراهم می کند، اظهار داشت: درجات علمی دنیوی تنها در این دنیا دارای نام و اعتبار هستند و هنگامی که این جهان را با متعلقاتش ترک می کنیم، دیگر عناوین علمی در آن دنیا ملاکی جهت سنجش اعمال نیست.

فرزند آیت الله بهجت قرآن را کتابی جامع و آسمانی دانست و بر منطبق ساختن دید انسان نسبت به دنیا با آموزه ها و دستورات قرآنی تأکید کرد و گفت: اثر خداوند بزرگ و متعال در مخلوقات وجود دارد که در همین راستا خداوند در کتاب آسمانی قرآن در سوره ضحی ما را به مسائل مختلفی سوگند می دهد و می فرمایند که در آیات تدبر و اندیشه کنید تا راه و روش زندگی را بیاموزید.

وی با بیان این که قرآن برای اداره شیوه زندگانی بشر نازل شده است، تصریح کرد: قاعده زندگی بشر به شکلی است که خداوند ابزاری جهت آموختن راه و رسم زندگی از طریق قرآن در اختیار انسان قرار می دهد و خود انسان باید راه و رسم این کتاب آسمانی را استخراج و با واکاوی آیات، دستورالعمل‌ها و قوانین زندگی را کشف کنند.

فرزند آیت الله بهجت خاطرنشان کرد: قربانی کردن اسماعیل از سوی حضرت ابراهیم و قیام بزرگ عاشورا صرفا در جهت گریه و عزاداری نیستند؛ بلکه الگویی روشن و کلیدی طلایی برای کشف قوانین زندگی بشر و کسب معرفت دینی هستند.

حجت الاسلام علی بهجت بخش دیگری از سخنانش را به بیان حالات و کمالات حضرت آیت الله بهجت اختصاص داد و گفت: مرحوم آیت الله بهجت در این دنیا برای خودشان هیچ چیزی را نمی خواستند و همه ملزومات و نیازهای اولیه زندگی هم در نظر ایشان با قواعد و تفکرات دیگران متفاوت و متغیر بود.

وی با تأکید بر این که معصیت روح انسان را سنگین و سست می کند، اظهار داشت: مرحوم آیت الله بهجت به دلیل شناخت گناه و ترک آن، روحش سبک بود و در طول حیات روح پاک ایشان در افلاک و سلوک بلند پروازی می‌کرد که این مسأله سبب شد بسیاری از رموز را که چشم ما قادر به دیدن آن نبود را ببینند و این خود تمایزی را بین ایشان و دیگران ایجاد می‌کرد.

فرزند آیت الله بهجت با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در تشرفات خود به غار حرا همواره به تفکر می پرداختند، اظهار داشت: اکنون درهای رسیدن به نبوت بر انسان‌های عادی بسته شده است اما خداوند دیگر درهای کسب مقام را نبسته است که با تفکر می توان به آنها رسید.

حجت الاسلام بهجت در بخش پایانی سخنانش ابراز داشت: حضرت آیت الله بهجت باور و یقین قلبی داشت که دنیا یک کلاس است که در آن مراحلی را برای زیستن ابدی در کنار خداوند می گذرانیم و انسانی که در این دنیا از معصیت دور باشد و با معصومیت زندگانی خود را سپری کند، هیچ گاه مرگ ندارد و همیشه زنده و باقی خواهد ماند؛ تنها با فرا رسیدن مرگ لباسی از لباس های جهان از تن بر می کند و لباس اخروی را به تن می کند./9461/پ202/س

ارسال نظرات