فعالیت 800 دارالقرآن در سراسر کشور
به گزارش خبرگزاری رسا از آذربایجان شرقی، محمدرضا مسیبزاده در نشست هماندیشی اساتید قرآنی استان اظهار کرد: نماز و قرآن در صدر اولویت های وزارت آموزش و پرورش قرار دارد باید از فضای مثبتی که در این زمینه ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و با همافزایی میان همه دستگاهها، مسیر تحقق اهداف قرآنی را هموار کنیم.
وی با تشریح مأموریت های قرآنی وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور اظهار داشت: یکی از رسالتهای اصلی این کمیسیون، ایجاد انسجام و هماهنگی میان دستگاهها و نهادهای فعال در حوزه آموزش قرآن است تا فعالیتهای قرآنی از محدوده آموزش و پرورش فراتر رود و به یک جریان فراگیر ملی در میان بخشهای دولتی و مردمی تبدیل شود.
مسیبزاده با اشاره به تأکید ویژه وزیر آموزش و پرورش بر محوریت نماز و قرآن در تمام سطوح آموزشی، گفت: توانمندسازی معلمان، تمرکز بر حفظ قرآن، تأسیس مدارس قرآن و ارتقای سواد قرآنی فرهنگیان، چهار مأموریت کلیدی این وزارتخانه در برنامه هفتم توسعه است.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش پیشتاز فعالیتهای قرآنی در کشور است، افزود: امروز بیش از 800 دارالقرآن در سراسر کشور فعال هستند و هزاران معلم در دورههای ابتدایی و متوسطه به آموزش قرآن اشتغال دارند این مجموعه گسترده، شبکهای بزرگ و پویا از خادمان قرآن را در دل نظام آموزشی کشور شکل داده است.
دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به گستردگی جغرافیایی مدارس کشور گفت: در حال حاضر 130 هزار مدرسه در سطح کشور فعالیت دارند؛ از جمله 137 مدرسه با تنها یک دانشآموز، پنج هزار مدرسه با کمتر از پنج نفر و حدود 10 هزار مدرسه با کمتر از 9 دانشآموز که این گستره وسیع، نشان دهنده عمق حضور نظام آموزشی در اقصینقاط ایران اسلامی است.
مسیبزاده از برگزاری نخستین همایش توانمندسازی آموزگاران ابتدایی در حوزه بازشناسی خط قرآن درسی و شیوههای نوین آموزش قرآن کریم در تبریز خبر داد و گفت: این برنامه، رویدادی علمی و پژوهشی است که با حضور اساتید برجسته و نخبگان قرآنی جهان اسلام برگزار میشود برخلاف دورههای عمومی، این همایش با حضور دبیران منتخب استان آذربایجان شرقی برگزار شده تا بهعنوان یک الگوی اجرایی موفق در سطح ملی معرفی شود پس از تبریز نیز استان فارس دومین میزبان این همایش خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه موفقیت برنامههای قرآنی تنها در سایه همدلی و همکاری همه ارکان آموزش و پرورش ممکن است، خاطرنشان کرد: امروز زمان آن رسیده است که با همدلی و باور به نقش قرآن در تربیت نسل آینده، مدرسه را به پایگاه تربیت قرآنی و معنوی جامعه تبدیل کنیم.