۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۴۸۹۰۹
متکی:

انقلاب اسلامی خط بطلان بر فرمول جهان شمول غرب کشید

خبرگزاری رسا ـ وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران اسلامی خط بطلان بر فرمول جهان شمول کشید و ماهیت نظام دینی و انقلابی را بر همگان آشکار کرد.
منوجهر متکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان این که ایران اسلامی خط بطلان بر فرمول جهان شمول غرب کشید، افزود: نظام سلطه در چند‌ قرن متمادی، فرمولی جهان‌شمول برای حکمرانی تدوین کرده که بر مبنای سکولاریسم و لیبرال دموکراسی بود اما ایران اسلامی خط بطلان بر این فرمول جهان شمول کشید و ماهیت نظام دینی و انقلابی را بر همگان آشکار کرد.

 

انقلاب اسلامی مبانی تئوریک غرب را به چالش کشید

وی با بیان این که انقلاب اسلامی به لحاظ مبانی تئوریک هم حوزه مادی گری و هم حوزه لیبرال دموکراسی غرب را به چالش کشید، گفت: تئوریسین های غرب در ابتدا تصور کردند که انقلاب اسلامی یک حرکت ساده و محدود به مرزهای جغرافیایی ایران است، اما به تدریج دریافتند پیام های حق خواهی انقلاب در محیط های مساعد خود نفوذ می کند و جغرافیای آن یک جغرافیای فکری و انسانی است.

 

متکی با بیان این که سیاست خارجی ایران در دوران قبل از انقلاب تابع کامل سیاست های غرب بود، اظهار داشت: در آن دوران هیچ گونه توان تصمیم‌گیری در مقابله با غرب برای ایران وجود نداشت.

 

دستگاه دیپلماسی هر کشور حساس ترین دروازه ارتباطات بیرونی آن است

عضو جبهه متحد اصولگرایان در ادامه با بیان این که دستگاه دیپلماسی هر کشور اولین و حساس ترین دروازه ارتباطات بیرونی آن است، گفت: دستگاه دیپلماسی ظرفیت بالقوه حفظ استقلال یک کشور، یک ملت و دروازه ورود وابستگی و سلطه خارجی می تواند باشد.

 

متکی با اشاره به این که کشور ها در سیاست خارجی به سه دسته تقسیم می شوند، ابراز داشت: در گروه اول کشورهایی که به دلیل ظرفیت ها جزء قدرت های اصلی حوزه بین الملل هستند، گروه دوم کشورهایی که قدرت خود را در وابستگی و پیوستگی جستجو می کنند و گروه سوم کشورهایی که با شدت و ضعف به دنبال سیاست خارجی مستقل هستند.

 

امام خمینی اوج وابستگی ایران را با عنوان کاپیتولاسیون به روشنی تبیین کرد

وی ابراز داشت: سیاست خارجی ایران قبل از انقلاب از نوع دوم بود و شاه مجاز به گرفتن هیچ تصمیمی مگر با تبعیت و تایید نظام سلطه نبود؛ سیاست خارجی وابسته ای که اوج آن را امام خمینی(ره) در سال 41 تحت عنوان کاپیتولاسیون به روشنی تبیین کرد.

جامعه دانشجویی، قشری پیشرو در عرصه های مختلف است

وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: قبل از انقلاب تلاش می شد تا اخلال در صفوف دانشجویی و جنبش های دانشجویی ایجاد شود و زمینه سازی برای وابستگی در دستور کار رژیم قرار گرفته بود.

 

وی افزود: پس از انقلاب، جنبش دانشجویی احساس کرد که بر استبداد داخلی غلبه کرده و نظام مردمی حاکم شده است، اما خیلی زود متوجه شد که رگه های نفوذ در بعد دوم یعنی سلطه خارجی به صورت حساب شده در حال فعالیت است.

 

متکی با بیان این که جامعه دانشجویی، قشری پیشرو در عرصه های مختلف است، تصریح کرد: تلاش های این قشر در دو بعد یعنی مخالفت با روحیه استبدادی در دوران قبل از انقلاب که اوج آن در ماجرای سقوط شاه قابل مشاهده بود و در بعد دوم آن یعنی سلطه خارجی در دوران پس از انقلاب قابل بیان است.

 

مهم ترین پیام های انقلاب مبتنی بر حق خواهی و عدالت طلبی است

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: سیاست خارجی ایران پس از انقلاب از اوج وابستگی به استقلال رسید و موضوعات مختلفی در سیاست خارجی بعد از انقلاب در دستور کار قرار رفت.

 

متکی افزود: مهم ترین موضوع اساسی و محوری که در سیاست خارجی کشور پس از انقلاب وجود داشت دیدگاه های مبتنی بر حق خواهی و عدالت طلبی بود.

 

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط جنبش دانشجویان در 13 آبان 58 خاطرنشان کرد: 13 آبان سال 58 نمونه بارزی از استقلال‌طلبی و نفی نظام سلطه است.

 

انقلاب 13 آبان، بزرگ تر از انقلاب اول

عضو جبهه متحد اصولگرایان افزود: امام خمینی(ره) 13 آبان را انقلابی بزرگ تر از انقلاب اسلامی توصیف می‌کند و این خود مبین اهمیت و ارزش واقعه 13 آبان ماه سال 58 است.

 

متکی با بیان این که تسخیر لانه جاسوسی امریکا یک استثناء بود، تصریح کرد: البته حمله اقشاری از جامعه ما به سفارت خانه ها اقدام قابل دفاعی نیست زیرا ما مسؤول حفاظت سفارت خانه های دیگر کشور ها در کشورمان هستیم بنابراین تظاهرات آری، اعتصاب و اعتراض آری اما حمله به سفارت خانه ها اقدام روشنی نیست.

 

وی با بیان این که ما در سیاست خارجی از شرق و غرب دستور نمی گیریم، عنوان کرد: نه شرقی و نه غربی بودن، به معنای ارتباط نداشتن با کشورهای شرق و غرب نیست، بلکه به منزله تحت امر نبودن و عدم اطاعت از سیاست‌های نادرست آنهاست و ما در دوران امام خمینی(ره) با تمام کشورهای اروپایی و غیر اروپایی ارتباط داشتیم. 

 

وزیر پیشین امور خارجه با بیان این که یکی از موضوعات مهم دیگر سیاست خارجه کشور پس از انقلاب، مسأله فلسطین بود، افزود: در سی و سه سال گذشته برای حل موضوع فلسطین بیش از یکصد و 30 طرح و قطعنامه و نقشه راه ارائه شده اما مسئله فلسطین همچنان حل نشده باقی مانده و این مسئله گویای بی توجهی به ریشه این موضوع است./930/پ202/ج

 

ارسال نظرات