۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۴۸۹۳۳
استاد عابدی:

فشار قبر منحصر در مردگان نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در درس اخلاق خود، آتش دنیا را با آتش اخروی متفاوت دانست.
درس خارج حجت‌الاسلام والمسلمين احمد عابدي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی با اشاره به تفاوت اخلاق و آداب گفت: اخلاق و آداب متفاوت از یکدیگر بوده و اخلاق 21 روش مختلف دارد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به علم سیر و سلوک ابراز داشت: علم سیر و سلوک علمی است که درجات و فاصله‌های بین انسان و خداوند متعال را بیان می‌کند.
 یقظه و بیداری
وی با بیان این‌که نخستین چیزی که در سیر و سلوک مطرح می‌شود، یقظه و بیداری است، خاطرنشان کرد: یقظه یعنی انسان به جایی برسد که بداند تمام اعمال و رفتار انسان اعم از خوردن و آشامیدن و غیره همچون خوابی است که روزی تعبیر خواهد شد؛ تعبیر اعمال انسان، همان بهشت و جهنمی است که خداوند متعال وعده داده است.
 
 
حجت‌الاسلام عابدی با بیان این که یقظه با چشم برزخی متفاوت است، تصریح کرد: یقظه و بیداری مرحله‌ای است که انسان آن هنگام، چیزهایی را به چشم دیده و چیزهایی را می‌شنود که تا کنون نه دیده و نه شنیده بود.
 
تفاوت آتش دنیایی و آتش جهنم
 
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: آتش جهنم بر خلاف تصور برخی از افراد متفاوت با آتش دنیایی است؛ به طوری که آتش دنیایی در هنگام سوزاندن نخست پوست را می‌سوزاند؛ ولی آتش جهنم اول درون و دل انسان را سوزانده و سپس پوست را به آتش می‌کشد.
 
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یقظه و بیداری یعنی، انسان تفاوت آتش جهنم و آتش تنور را درک نموده و بفهمد فشار قبر جمع شدن دیواره‌های قبر برای فشار نیست؛ بلکه چیزی فراتر از این مباحث است.
 
وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: از آیات و روایات برداشت می‌شود که فشار قبر منحصر در مردگان نیست؛ بلکه انسان‌های زنده‌ای همچون ابوسفیان وجود داشته و دارند که در حال زنده بودن در فشار قبر گرفتار شدند.
 
حجت‌الاسلام عابدی در پایان با تأکید بر این که آیات شریفه قرآن کریم و کلمات بزرگان درباره بیداری است؛ یادآور شد: یقظه و بیداری یعنی این که انسان فهمیده و درک نماید که عالم دیگری وجود دارد؛ چیزهایی است که در حالت عادی نه می‌توان دید و نه می‌توان شنید./905/د102/ی
ارسال نظرات