۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۴۹۱۴۶
چرا پشت سر یک‌دیگر حرف می‌زنیم؟

غیبت کلید انجام گناهان دیگر است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که غیبت، کلید انجام گناهان دیگر است، گفت: گناه غیبت گناهانی مانند تهمت، بی‌اعتمادی، دشمنی، کدورت و فتنه را در پی دارد.
غیبت کلید انجام گناهان دیگر است

حجت‌الاسلام محمد همتیان سورکی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش«چرا پشت سر یک‌دیگر حرف می‌زنیم؟» گفت: غیبت در لسان اهل‌بیت(ع) و علما به معنای یاد کردن برادری دینی به سخنی که سبب ناراحتی او شود می‌گویند.

وی ادامه داد: غیبت در آیات و روایات از گناهان کبیره شمرده شده است و می‌توان گفت از این جهت به آن گناه کبیره گفته می‌شود که سبب افشای عیوب و نقصان دیگران در زمان غیاب او برای مردم می‌شود.

غیبت به منزله خوردن گوشت برادر مرده است

این استاد حوزوی با اشاره به آیات قرآن کریم که «غیبت را به منزله خوردن گوشت مرده برادر دانسته است» گفت: شاید تعبیر قرآن در مورد غیبت به خوردن گوشت برادر دینی این باشد که همان‌گونه که فرد مرده توان دفاع از خود را ندارد، فرد غیبت شونده نیز توان دفاع از خود را ندارد.

وی اضافه کرد: واقعیت و تجسم گناه غیبت مانند گوشت مرده بدبو و آزاردهنده است و اگر مردم حقیقت آن را بدانند هیچ‌گاه تمایل به انجام این رذیله‌ اخلاقی نخواهند داشت همان‌گونه که تمایلی به خوردن گوشت بد بوی مردار ندارند.

حجت‌الاسلام همتیان سورکی تصریح کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده «اگر فردی غیبت کند و سپس توبه کند و بمیرد آخرین فردی است که وارد بهشت می‌شود و اگر توبه نکند و از دنیا برود نخستین فردی است که وارد جهنم می‌شود».

مسلمانان حرمت و آبروی یک‌دیگر را حفظ کنند

این استاد حوزوی با بیان این‌که باید مسلمانان حرمت و آبروی یک‌دیگر را حفظ کنند، ابراز داشت: متأسفانه امروزه در جامعه معصیت غیبت و بدگویی رواج پیدا کرده و مردم گرفتار این رذیله اخلاقی شده‌اند.

وی افزود: در روایت از امیرمومنان(ع) وارد شده «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران مپسند»، اگر ما این روایت را ملاک اعمال خود قرار بدهیم آبروی دیگران را از بین نمی‌بریم زیرا دوست نداریم دیگران آبروی ما را زائل کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم وسوسه‌های شیطان را از دلایل مهم گرفتار شدن افراد به گناهان به ویژه گناه غیبت دانست و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن ما را نسبت به حیله‌های شیطان هشدار داده و او را دشمن آشکار برای ما معرفی کرده است.

وی ادامه داد: غیبت از گناهان کلیدی، منشأ و اساس برخی از گناهان است و به دنبال گناه غیبت گناهانی مانند تهمت، بی‌اعتمادی، دشمنی، کدورت و فتنه به وجود می‌آید.

مراقبت از زبان بهترین راه دوری از غیبت

حجت‌الاسلام همتیان سورکی مواظبت و مراقبت از زبان را از بهترین راه‌های گرفتار نشدن به گناه غیبت خواند و اظهار داشت: در گذشته بزرگان و علما نسبت به حفظ زبان حساسیت داشته و قبل از سخن گفتن تفکر می‌کردند، اما امروزه مراقبت از زبان کم شده است.

وی بیان داشت: از نظر قرآن مدیریت زبان مسأله مهمی بوده و تأکید شده اگر می‌خواهید با تقوا باشید زبان خود را کنترل کنید، اگر فردی زبان خود را کنترل کند تمام اعمال او نیز درست می‌شود و ایمان سالم نیاز به بستگی به زبان سالم دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان گفت: امیرمومنان(ع) در روایتی فرموده «ایمان بنده درست نمی‌شود مگر این که قلب او درست شود و قلب او درست نمی‌شود مگر این که زبان او درست شود و فرد نادان ابتدا سخن می‌گوید، بعد تفکر می‌کند».

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسش‌ها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش دیگری از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

علت کارگریزى چیست؟

چرا در روابط همسایگى‌مان رعایتهاى لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون‌گریزى در برخى از مردم چیست؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخى از حرفهاى خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

تجمل‌گرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرائى رواج دارد؟

چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟

تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت302/ن

 

ارسال نظرات