۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۴۹۱۵۷
به دلیل مخالفت با ممنوعیت اقامه نماز جمعه؛

آزادی خطیب جمعه هفوف عربستان لغو شد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه هفوف عربستان که قرار بود هفته گذشته از زندان آل سعود آزاد شود به دلیل مخالفت با امضای تعهدنامه ممنوعیت اقامه نماز جمعه همچنان در حبس باقی خواهد ماند.
شيخ توفيق العامر خطيب جمعه الاحساء عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از راصد، در حالی که قرار بود حجت الاسلام شیخ توفیق العامر، خطیب جمعه هفوف عربستان هفته گذشته از زندان آل سعود آزاد شود و مراحل قانونی آزادی وی در حال اجرا بود، آزادی وی به دلیل عدم امضای تعهدنامه ممنوعیت اقامه نماز جمعه لغو شد.

 

صادق الجیران از حقوقدانان شیعه عربستان که از بستگان شیخ توفیق العامر است، خبر داد که مقامات آل سعود از شیخ العامر خواستند که تعهدنامه ای را امضا کند که در پرتو آن پس از آزادی در خطبه های نماز جمعه سخنرانی نکند که این مسأله با اعتراض وی مواجه شد و آزای خطیب جمعه هفوف نیز به همین دلیل لغو شد.

 

این اقدام خطیب جمعه هفوف با استقبال علما و اندیشمندان شیعه عربستان مواجه شده و از آن به عنوان اقدامی انسانی و ملی شجاعانه یاد کردند.

 

حجت الاسلام شیخ عباس السعید در این باره گفت: چرا شیخ العامر از امامت و سخنرانی نماز جمعه محروم باشد؟ آیا وی در خطبه های نماز جمعه بر گسترش خشونت و کینه ورزی در جامعه تاکید می ورزید یا این که تنها خواستار آزادی و عدالت همگانی بود.

 

علی آل غراش از نویسندگان شیعه تاکید کرد: شرایطی که دولت برای شیخ توفیق العامر قرار داده است وی را از مسؤولیت های دینی و اجتماعی دور می سازد. وی به مصالح وطن و شهروندان توجه ویژه ای دارد و بر همین اساس است که ماه ها در زندان باقی ماند، اما از ندای آزادی و عزت و کرامت ملت و اصلاحات واقعی دست برنداشت.

 

ذاکر آل حبیل یکی دیگر از اندیشمندان عربستان نیز خاطر نشان ساخت: شیخ توفیق العامر از شخصیت هایی است که همواره منادی حقوق شهروندی و نظام پادشاهی مشروطه است، وی هیچ گاه آزادی در قبال عدم انجام مسؤولیت شرعی را نخواهد پذیرفت.


گفتنی است شیخ توفیق العامر، رمضان دو سال پیش تنها به دلیل مطالبه اصلاحات سیاسی و تغییر نظام کنونی عربستان به نظام پادشاهی مشروطه، آزادی دینی، توقف تبعیض مذهبی و احترام به حقوق بشر از سوی نظام آل سعود بازداشت شد.

 

خطیب جمعه هفوف عربستان از مفسران برجسته عربستان به شمار می آید و برنامه های مختلف تفسیری را در شبکه های ماهواره ای اجرا می کرد.
 
وی که در ماه مبارک رمضان دو سال پیش در هنگام بازگشت از مسجد توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر شده بود، سرانجام روز بیستم مرداد در دادگاه حاضر یافت تا تفهیم اتهام شود که با 10 اتهام مواجه شد.
 
انتقاد شدید از نظام، عقب مانده خواندن شیوه حکومت آل سعود، بازگشت از حکم ولی امر، دعوت به تغییر سیاسی، برانگیختن احساسات شهروندان برای تغییر نظام، انتقاد شدید از علمای افراطی و ضربه زدن به نظام عمومی کشور مبتنی بر توحید و مخالفت شرک، انتقاد از هیأت کبار العلما، جمع آوری کمک های مردمی و گفتن اذان به شیوه شیعیان، 10 اتهامی است که به سوی شیخ توفیق العامر متوجه شده بود./980/ب901/ک

ارسال نظرات