ویژه نامه اینترنتی فیلسوف بصیر منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی فیلسوف بصیر با هدف آشنایی جوانان با شخصیت آیتالله مصباح یزدی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی فیلسوف بصیر با هدف آشنایی جوانان با شخصیت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، شامل بانک پیامک، پرسش و پاسخ، بانک صوت و فیلم، گالری تصاویر و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از مقالات این ویژهنامه میتوان به «آزادی؛ تکالیف و مسؤولیتها»، «آیا آزادی به معنای رهایی از هر قید و بندی است»، «آزادی تا کجا در خدمت سعادت بشری است»، «علامه مصباح، عقبه تئوریک نظام»، «از دغدغه علوم انسانی تا تأسیس ساختار معرفتی»، «روشنگری بر ضد اصلاحطلبی سکولار»، «تلاش در راستای استقرار دولت اسلامی» اشاره کرد.
«عمار رهبری چگونه به روشنگری پرداخت»، «تنبهدهی نسبت به اصالت و اهمیت فرهنگ»، «حمایت تامه از ولایت مطلقه فقیه»، «رابطه دین با آزادی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی»، «چرا از آیتالله مصباح و شاگردانش میترسند»، «دین و آزادی» و «کتاب دین و آزادی» از دیگر مقالات این ویژهنامه است.
علامه مصباح، عقبهی تئوریک نظام
در این مقاله آمده است: آیتالله محمدتقی مصباح یزدی که به سبب برخورداری از اوصاف و خصوصیاتی، از بسیاری دیگر از نیروهای فکری و ایدئولوژیک حوزه تمایز مییابد و به شخصیتی «بیبدیل» و «ویژه» تبدیل میشود، چنانکه مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای تاکنون چندین مرتبه به منزلت و موقعیت یادشده اشاره یا تصریح کردهاند، ایشان، در جایی، آیتالله مصباح را از «برجستگان رجال علمى» و «چهرههاى موجه عالم تشیع» معرفی کردهاند.
رهبر معظم انقلاب در وصف شخصیت علمی آیتالله مصباح یزدی میفرمایند: «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مىشناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسى اسلام ارادت قلبى دارم، اگر خداى متعال به نسل کنونى ما این توفیق را نداد که ازشخصیتهایى مانند علامه طباطبایى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیمالقدر، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پرمىکند.»
عمار رهبری چگونه به روشنگری پرداخت؟
در این مقاله میخوانیم: «از ویژگیهای تعیینکننده آیتالله مصباح این است که در شناخت ماهیت جریان و شخصیتهای آلوده به انحراف و التقاط و خدعه، استعداد وافر و کمنظیری دارد، آنچنان که مدتها پیش از آگاهییابی و وقوف دیگران، به حقیقت ماجرا پی میبرند و درباره آنها هشدار میدهند، این خصوصیت در رویارویی ایشان با حلقه انحرافی بیشتر نمایان گشت.»
همه خواص و نخبگان، در قبال فتنه سال 88، از امر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت «تبیینگری شفاف در شرایط فتنهآلود» تبعیت نکردند، بلکه موضعگیریهای آنها را باید در چند دسته طبقهبندی نمود، خواصی که از فتنه و فتنهگران حمایت صریح یا ضمنی کردند، خواصی که مواضع دوگانه و دوپهلو برگرفتند تا بهای صراحت و شفافیت را نپردازند، خواصی که گفتههایشان، بر ضد جریان فتنه، کلی و رقیق بود و خواصی که زبان به صراحت گشودند و در برابر موج فتنه، دست به تبیین و روشنگری زدند.
بدون شک، آیتالله مصباح جزء گروه اخیر به شمار میآید، ایشان تقریباً در تمام سخنرانیهای خود، در برهه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، تلاش کرد تا افکار عمومی را نسبت به واقعیتها و حقایق، مطلع سازد و غبار و ابهام و تردید را از ذهن و دل مردم بزداید در حالی که برخی از خواص حتی از به کار بردن لفظ «فتنه» پرهیز داشتند.
وی، در بیانات خود، به تبیین ماهیت فتنه و شرایط فتنهگون، علل و ریشههای شکلگیری فتنه، مقاصد و انگیزههای فتنهگران، دلایل انحراف خواص، کیفیت دستیابی به بصیرت در مسائل اجتماعی و سیاسی، لزوم تبعیت مطلق از مقام معظم رهبری و تأیید کارآمدی و کاردانی ایشان و موارد دیگری از این قبیل پرداختند.
آیتالله مصباح یزدی در بخشی از بیانات خود چنین میگوید: «آسیبی که دوستان دیروز و رقیبان امروز به نظام اسلامی وارد آوردند، هیچ دشمنی نمیتوانست وارد بیاورد، (فتنه 88) فتنهای که سالها باید بگذرد تا معلوم شود چه خطر عظیمی برای انقلاب اسلامی و برای اسلام بود و خدا چه خطر عظیمی را از سر این ملت و از مسلمانها دفع کرد، باور کنید از اول اسلام تا به حال کمتر خطری برای جامعه اسلامی مثل این فتنه پیش آمده بود، باید زمان بگذرد تا معلوم بشود که برای این فتنه چه زمینهسازیهایی از چندین سال پیش شده بود، این فتنه بزرگترین امتحانی بود که جامعه ما داشت.»
حمایت تامه از ولایت مطلقه فقیه
در ذیل این مقاله چنین آمده است: «در طول دهههای گذشته، آیتالله مصباح بارها و بارها از شخصیت و عملکرد رهبر معظم انقلاب، به صورت شفاف و قاطع حمایت کردهاند، این حمایت در حالی صورت گرفته است که برخی جریانهایی سیاسی و فکری داخلی و همچنین رسانههای بیگانه، از آنجا که دریافتهاند جایگاه ولایت فقیه و شخص حضرت آیتالله خامنهای تأثیر بسیار جدی و تعیینکننده بر روند حرکت تکاملی انقلاب دارد، این نقطه را به عنوان نقطه کانونی حملهها و هجمههای خود برگزیدهاند.»
آیتالله مصباح یزدی تصریح میکند که انتخاب حضرت آیتالله خامنهای به عنوان رهبر انقلاب، بدون شک، بهترین انتخاب ممکن بوده است.
«من در زمان حضرت امام خمینی(ره)، هر وقت ذهنم متوجه این مسأله میشد که بعد از رحلت امام چه خواهد شد، مضطرب میشدم و به هر صورتی خودم را منصرف میکردم که اصلاً درباره این مسأله فکر نکنم، چون هیچ جواب و طرح قانعکنندهای برای جبران خلأ وجود امام نداشتم، اما وقتی که مقام معظم رهبری عهدهدار این مسؤولیت شدند، گویا آب خنکی روی شعله آتش بریزند.
البته اعتراف میکنم من در اوایل امر، به تواناییهای مختلف ایشان آگاهی نداشتم، فقط در حد اینکه ایشان در میان اقرانشان برتری دارند میفهمیدم، اما بعدها (همان طور که بارها گفتهام) برای ما ظاهر شد که گویا روح امام در ایشان حلول کرده و همان عظمت با ویژگیهای ممتاز در شخصیت ایشان ظاهر شده است، این انتخاب، بهترین گزینهای بود که امکان داشت بعد از امام (ره) تحقق پیدا کند و من روز به روز بر این ایمانم [در این باره] افزوده میشود، همه میبینیم که خدا چه ظرفیتهایی، چه لیاقتهایی و چه قابلیتهایی در وجود این مرد بزرگ ذخیره کرده است».
همچنین ایشان تصریح میکنند که مقام معظم رهبری، در واقع نسخه بدل امام خمینی هستند.
رابطه دین با آزادی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی
در این مقاله رابطه دین با آزادی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی چنین مطرح شده است: رابطه دین با آزادی چیست؟ آیا دین را باید مقدم بر آزادی دانست؟ یا بالعکس آزادی اصل است و دین تابعی از آن؟
گروهی چنین پنداشته اند که آزادی اصل و مقدم بر هر چیزی و از جمله دین است، زیرا اگر دین را اصل بدانیم و آزادی را پرتوی از آن، به هنگام پذیرش دین آزاد نخواهیم بود، به عبارت دیگر، پذیرش اصل دین مانند هر کار دیگر اختیاری انسان وقتی ارزشمند و مستلزم و دارای اجر و ثواب الهی است که آزادانه و از روی اختیار باشد.
اگر آزادی را فرع و جایگاه آن را بعد از دین بدانیم، لازمهاش این است که به هنگام پذیرش دین آزاد نباشیم و در نتیجه عمل ما هم عاری از اختیار می گردد، در حالی که انتخاب دین باید آزادانه صورت گیرد و ایمان، به عنوان یک عمل اختیاری که ریشه در ژرفای قلب آدمی دارد، چیزی نیست که با زور و اجبار بتوان بر کسی تحمیل کرد و از هیمن رو خداوند هم در قرآن کریم می فرماید: «لااکراه فی الدین قدتبینن الرشد من الغی» بنابراین، آزادی اصل و مقدم بر دین است و اساسا وجود و اعتبار دین در پرتوی آزادی معنا پیدا می کند.
ویژه نامه اینترنتی فیلسوف بصیر با هدف آشناییجوانان با شخصیت آیتالله مصباح یزدی در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شده و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه نامه میتوانند به پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات