۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۴۹۴۴۷
با ارائه یک پایان‌نامه حوزوی؛

رابطه حیات طیبه با عبودیت تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ در یکصد و چهل و چهارمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه المصطفای مشهد به موضوع «رابطه حیات طیبه با عبودیت از منظر قرآن و حدیث» پرداخته شد.
پژوهش حوزوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یکصد و چهل و چهارمین جلسه دفاعیه پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌المصطفی‌العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد، عصر امروز در اداره تحصیلات تکمیلی این مرکز برگزار شد و به موضوع «رابطه حیات طیبه با عبودیت از منظر قرآن و حدیث» اختصاص داشت.

 

در ابتدای این مراسم، سیدموسی جوادی، پژوهشگر این اثر به معرفی آن پرداخت و گفت: این اثر در 210 صفحه گردآوری شده و تلاش دارد تا رابطه حیات طیبه با عبودیت از منظر قرآن و حدیث را به خوبی تشریح کند.

 

وی ادامه داد: حیات طیبه یعنی این‌که انسان، تمام مراحل زندگی خود را از هرچه هست پالایش کند و نیز از هرچه مشتبه است پرهیز کند تا زندگی دارای رفاه و آرامش روحی و روانی داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام سیدمهدی احمدی نیک، استاد راهنمای این اثر نیز با تمجید از تلاش‌های صورت گرفته در این پایان‌نامه گفت: این اثر حاصل زحمات زیادی است که به این مرحله رسیده است.

 

وی به فاصله زمانی بین تأیید پایان‌نامه و جلسه دفاع اشاره و خاطر نشان کرد: متأسفانه فاصله تأیید پایان‌نامه و جلسه دفاعیه زیاد شده که برخی عوامل همچون خارجی بودن و همچنین اعزام به سفرهای تبلیغی مانع از برگزاری به موقع دفاعیات می‌شود.

 

حجت‌الاسلام علی جلاییان، استاد مشاور این اثر نیز با تقدیر از این پژوهش و اشاره به اهمیت این موضوع گفت: موضوع حیات طیبه، موضوعی مهم در جامعه است که کاری جدی می‌طلبد و با توجه به نوشته‌ها و توصیه‌های امام سجاد(ع) و دیگر بزرگان، ضرورت پرداختن به این موضوع بیش از پیش نمایان می‌شود.

 

در ادامه حجت‌الاسلام گرایلی، استاد داور این پایان‌نامه به گستردگی این بحث اشاره کرد و گفت: استفاده از یک پلان و نقشه راه منطقی از لوازم یک پژوهش مطلوب است.

 

وی ادامه داد: نقشه راه یک پژوهش که همان سؤالات و فرضیات آن است، از اصول بسیار مهم در نگارش پایان‌نامه به شمار می‌رود، همچنین وجود نقشه راه سبب مشخص شدن مسیر تحقیق و روند آن است.

 

حجت‌الاسلام گرایلی افزود: یک تحقیق باید به صورت سندی منظم و متوازن چیدمان شده باشد و عناوین آن نیز دارای وحدت رویه و بدون مباحث خارج از موضوع باشد.

 

وی به ضرورت عدم استفاده از واژه‌های نامفهوم و ناشناخته در یک متن پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: مباحث باید به گفتار تبدیل شده و ادامه روند متن در قالب گفتار باشد؛ همچنین استفاده از منابع و اسناد در ارجاعات باید مورد دقت قرار گیرد که در برخی موارد این نگارش، ادعاهایی بدون ارجاع و سند مطرح شده است.

 

گفتنی است، این پایان نامه دارای پنج بخش است که بخش اول دارای دوفصل مفهوم‌شناسی و معنای اصطلاحی طیبه؛ بخش دوم با عنوان انواع حیات، مشترکات و ویژگی‌ها و شامل شش فصل حیات نباتی گیاهان، مشترکات حیات گیاهان با انسان، فواید گیاهان از منظر روایت، حیات حیوانی، حیات حسی و عقلانی و حیات انسانی است.

 

همچنین بخش سوم با عنوان رابطه ایمان و عمل صالح، شامل چهار فصل چیستی ایمان و مراتب آن، جنبه‌های عملی حیات ایمانی، رابطه ایمان با عمل صالح و چیستی آثار حیات طیبه و بخش چهارم با عنوان ویژگی‌ها، فواید و آثار حیات طیبه شامل شش فصل عبادت و عبودیت، ویژگی‌های حیات طیبه، آثار حیات طیبه، تحقق حیات طیبه در عصر ظهور و تصرف ولایی حضرت مهدی(عج) در عالم تکوین و معانی طیبه در قرآن و حدیث است.

 

بخش پایانی این اثر نیز با عنوان عوامل حیات و مرگ ملت‌ها در قرآن و حدیث است که دو فصل راهنمایی‌ها و چاه نمایی‌ها و نیز راز حیات و مرگ ملت‌ها در قرآن کریم در آن دیده می‌شود./932/پ201/س

ارسال نظرات