۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۹۷۵۹
جامعه شناس تونسی:

ما تمدن و فرهنگ خود را از انقلاب اسلامی ایران گرفتیم

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تونس خاطر نشان ساخت که فرهنگ و تمدن ملت تونس از انقلاب اسلامی ایران و علمایی نظیر شهید محمد باقر صدر و شهید مطهری گرفته شده است.
عادل بالکحله استاد و جامعه شناس تونسي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عادل بالکحله، جامعه شناس و استاد دانشگاه تونس در نشستی که بعدازظهرروز گذشته با حضور جمعی از استادان لبنانی و تونسی شرکت کننده در اجلاس اساتید دانشگاه ها و بیداری اسلامی در ساختمان معاونت بین الملل حوزه علمیه در قم برگزار شد، روابط میان ایران و تونس را تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط ایران و تونس تاریخی و مرتبط با سالهای بسیار دور است اما این روابط چندان خوشایند دیکتاتورها نبوده و به همین دلیل این ارتباطات تا حدوی زیادی قطع شد.

 

وی افزود: رابطه دولت تونس با ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قطع شد، لیکن ملت تونس رابطه بسیار خوبی با ایران داشتند. ما تمدن و فرهنگ خود را از انقلاب اسلامی پیدار کردم و معنای ارتباط ملت تونس با ایران همین است.

 

عادل بالکحله تصریح کرد: بیشترین جنبش اسلامی که با انقلاب اسلامی ایران ارتباط داشت، انقلاب تونس بود. ما درسهای بسیار زیادی از انقلاب اسلامی ایران آموختیم.

 

استاد دانشگاه تونس ادامه داد: ما بسیاری از اندیشه های علمای برجسته ای نظیر شهید محمد باقر صدر و شهید مطهری را استعاره کردیم و توانستیم از نظریه های آنان در انقلاب تونس استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به مشترکات ایران و تونس، اظهار داشت: درست است که ما خصوصیتهایی داریم و ایرانیان نیز خصوصیات خودشان را دارند، ولی ما یک مسأله بسیار مهم اشتراکی داریم که دین نام دارد. ما باید به ریسمان وحدت چنگ بیاندازیم و هیچ کس حق ندارد این وحدت را مخدوش سازد.

 

این جامعه شناس تونسی تاکید کرد: همه مسلمانان وظیفه دارند از وحدت اسلامی دفاع کنند و این اجازه را به دشمنان ندهند که میان ملت اسلامی تفرقه بیاندازند.

 

بالکحله در پایان، خاطر نشان ساخت: به خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) وعده و قول می دهیم که به صورت یکپارچه به حل مشکلات داخلی و خارجی بپردازیم، این وحدت و یکپارچگی از عوامل موفقیت است و مطمئنا بوسیله آن به پیروزی عظیمی دست خواهیم یافت./980/پ202/ک

ارسال نظرات