۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۴۹۹۴۴
رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

بیداری اسلامی فرصتی برای ارائه الگوی «مردم سالاری دینی» به کشورها است

خبرگزاری رسا - رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به برگزاری سومین همایش نظریه مردم سالاری دینی در سال آینده گفت: امروزه با توجه به وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه ضرورت ارائه یک الگوی جامع برای نظام‌سازی بسیار متبلور است.
حجت‌الاسلام داود رنجبران، معاون مطالعات راهبردي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام داود رنجبران، معاون مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پیش از ظهر امروز بیست و پنجم آذرماه در نشست خبری سومین همایش نظریه مردم سالاری دینی با اشاره به آغاز هفته پژوهش گفت: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با هدف تبیین ابعاد نظری مردم سالاری دینی در سال 1382 اولین همایش نظریه مردم سالاری دینی را برگزار کرد.

وی با بیان این‌که در سال 1386 دومین همایش نظریه مردم سالاری دینی با فراخوان گسترده در سطح ملی برگزار شد اظهار داشت: امروزه با توجه به وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه ضرورت ارائه یک الگوی جامع برای نظام‌سازی بسیار متبلور است.

حجت‌الاسلام رنجبران افزود: بیداری اسلامی فرصت استثنایی برای ارائه الگوی جامع و کامل «مردم سالاری دینی» به کشورهای منطقه است.

معاون مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نظریه «مردم سالاری دینی» را به‌عنوان الگویی که در آن حق حاکمیت به مردم داده شده‌‍ است معرفی کرد و بیان داشت: بر اساس این نظریه تمام اقشار از عدالت، آزادی و مواهبی که خداوند برای آنها قرار داده، برخوردار می‌شوند.

وی با بیان این‌که اصل اجلاسیه سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» در فروردین یا اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود عنوان داشت: قبل از برگزاری اصل اجلاسیه، پیش همایش‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی عنوان داشت: این همایش دارای درجه علمی‌پژوهشی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در آن از مشارکت دستگاه‌های ذیربط استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام رنجبران اظهار داشت: در بحث مردم سالاری در این همایش یک نگاه انتقادی به نظریات و الگوهای مطرح در جهان می‌شود و همچنین به معرفی ابعاد نظری مردم سالاری دینی به مجموعه‌های نخبگان در سطح دنیا پرداخته خواهد شد.

وی از معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه‌های معتبر و تعدادی از دانشگاه‌ها به عنوان دستگاه‌های مشارکت کننده در این همایش نام برد و گفت: بر اساس درجه علمی این همایش، فراخوان مقاله ابتدا از نخبگان بوده‌ است و بسیاری از نخبگان برای ارائه مقاله اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به فراخوان عمومی ارسال مقالات ابراز داشت: مقالات این بخش هم پس از ارزیابی متن و دریافت مجوز از نظر ما پذیرفته‌است و در همایش مطرح می‌شود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان دی‌ماه و همچنین مهلت ارسال اصل مقالات هم تا پایان بهمن‌ماه درنظر گرفته شده‌ است.

وی همچنین اظهار داشت: برخی از اندیشمندان غربی برای بیان نظرات انتقادی در همایش نظریه مردم سالاری دینی شرکت می‌کنند./956/پ202/ص

 

ارسال نظرات