۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۴۹۹۴۷
دبیر علمی سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی»:

به چالش کشیدن نظریه لیبرال‌دموکراسی از اهداف همایش «مردم سالاری دینی» است

خبرگزاری رسا - دبیر علمی سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» گفت: در این همایش به بررسی مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و جامعه‌شناختی نظریه مردم سالاری دینی و مقابله آن با نظریات مشابه از جمله رویکرد لیبرال‌دموکراسی پرداخته می‌شود.
دکتر سيد محمدرضا مرندي، دبير علمي سومين همايش نظريه «مردم سالاري ديني»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید محمدرضا مرندی دبیر علمی سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» پیش از ظهر امروز بیست و پنجم آذرماه در نشست خبری این همایش در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: مردم سالاری دینی به‌ عنوان گفتمان غالب در بین متفکران دنیا پذیرفته شده‌ است.

وی با اشاره به این‌که تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی الگوهای لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی برای اداره جامعه مطرح بود عنوان داشت: نظریه جمهوری ‌اسلامی در سال 1357 و همچنین نظریه مردم سالاری دینی توسط مقام معظم رهبری به جمع الگوهای دموکراسی اضافه شده‌ است.

دکتر مرندی نظریه مردم سالاری دینی را در ابتدا برای بسیاری از صاحب‌نظران و متفکران درک نشده عنوان کرد و اظهار داشت: با تحقق نظام جمهوری اسلامی که اثبات کرد می‌توان دین و مردم سالاری را با هم جمع کرد، این الگو به‌عنوان یک نظریه در منطقه و در دنیا مطرح است.

دبیر علمی سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» با اشاره به تحولات دو سال اخیر در منطقه تصریح کرد: مردم در خلال این قیام‌ها به‌دنبال یک نظام سازی دموکراتیک و مردم سالاری هستند و همچنین این تحولات گرایش‌های اسلامی و مذهبی دارد.

وی با بیان این‌که نظریه «مردم سالاری دینی» می‌تواند قرائت‌ها و برداشت‌های مختلفی را در خود جای بدهد ابراز داشت: جمهوری‌اسلامی الگویی مبتنی بر نظریه «ولایت فقیه» است که برخلاف تصور بسیاری از اشخاص این الگو منحصر به ایران نیست و علمای شیعه و اهل‌سنت از جمله غزالی، ابن خلدون و میر سیدشریف جرجانی به آن توجه کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و ضرورت نظام‌سازی و بازنگری متناوب نسبت به نظام جمهوری‌اسلامی گفت: در سال‌های قبل مقام معظم رهبری قانون اساسی را دارای قابلیت نظریه ‌پردازی دانستند و همچنین بحث پارلمان را مطرح کردند.

دبیر علمی سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» اظهار داشت: امروزه حقوق عمومی و فقه حکومتی برخلاف حقوق خصوصی و جزایی دارای خلإ جدی است و باید در این راستا فعالیت‌های بسیاری انجام بشود.

دکتر مرندی عنوان داشت: در سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» به بررسی مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و جامعه‌شناختی نظریه مردم سالاری دینی و مقابله آن با نظریات مشابه از جمله روی‌کرد لیبرال‌دموکراسی پرداخته می‌شود.

وی با تأکید بر این که نظام دموکراسی مطلق در جهان وجود ندارد گفت: به چالش کشیدن نظریه و تلقی غلط لیبرال‌دموکراسی، بررسی برداشت‌های متفکران از نظریه مردم سالاری دینی و تبیین پیش‌‍‌فرض‌های این نظریه از اهداف و محورهای این همایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: نظام‌سازی و مردم سالاری دینی، چگونگی متبلور شدن این نظریه در قانون در ارتباط و روی‌کرد عملی آن با جمهوری اسلامی، مردم سالاری در تجربه فرق مختلف اسلامی، مردم سالاری دینی در مقایسه با نظریه لیبرال‌دموکراسی و مردم سالاری در آراء متفکران ادیان توحیدی را از دیگر محورهای سومین همایش نظریه «مردم سالاری دینی» است./956/پ202/ص

ارسال نظرات