۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۵۰۰۴۸
آیت الله کعبی:

طلبگی مسیر انسان کامل است/ تکبر آفت علم و عامل سقوط است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که مسیر و راه طلبگی، مسیر انسان کامل شدن است، از تکبر و خود بزرگ بینی به عنوان آفت علم و عامل سقوط انسان یاد کرد.
آيت الله كعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شنبه شب در دیدار شماری از طلاب مدرسه علمیه معصومیه، تصریح کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که در عصر ما جوانان تحصیلکرده دانشگاهی نیز برای کسب کمالات معنوی و تقویت معارف الهی و قیام برای تبلیغ دین متناسب با مقتضیات زمان و گسترش حاکمیت الهی در سطح جهان برپایه آموزه های اهل بیت(ع) فعال شده اند. 
آیت الله کعبی با بیان این که راه خلیفه اللهی و انسان کامل شدن ورود به مسیر طلبگی و روحانیت حقیقی است، تصریح کرد: اگر کسی با اخلاص در این مسیر حرکت کند فرشتگان الهی نیز در برابر او تواضع خواهند کرد.
عضو جامعه مدرسین حضرت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را مصداق انسان کامل دانست و تصریح کرد: انسان کامل و خلیفه الله(پیامبر و اهل بیت ایشان) گل سر سبد هستی به شمار می آیند و نتیجه خلقت و هدف آفرینش به شمار می روند.
تکبر و خود بزرگ بینی آفت علم و عامل سقوط است
آیت الله کعبی تکبر و خود بزرگ بینی را آفت علم و عامل سقوط انسان ارزیابی کرد و ابرازداشت: علمی که انسان را به مقام انسان کامل می رساند راهی است که انسان را بنده خدا می کند و در این علم ادعا و منیت جایی ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت العلما ورثه الانبیاء تصریح کرد: شرط رسیدن به این مهم این است که انسان در علم آموزی به دنبال کمالات، جاه و مقام نباشد و تنها برای کسب رضایت الهی درس بخواند.
وی با بیان این که تنها افراد کمی می توانند به جایگاه و موقعیت حضرت امام و رهبر انقلاب و علمای راستین برسند، گفت: رسیدن به این جایگاه ها در گرو خودسازی است.
وی یادآورشد: افراد خوش استعدادی که پشت پا به مظاهر دنیوی می زنند و با وجود استعداد فوق العاده وادی طلبگی و سربازی امام زمان(عج) را برمی گزینند خداوند تبارک و تعالی نیز کمک شان می کند و آنها باید شاکر خدا باشند و از فرصت های پیش آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. 
آیت الله کعبی تزکیه و تهذیب نفس را یک ضرورت برای طلاب علوم دینی دانست و یادآورشد: طلبه علوم دینی اگر مراقب خود نباشد ممکن است بر اثر غفلت زحمات او هدر رود و به جای خدمت به دین، عامل ضرر رساندن به دین باشد.
نماز معیار سنجش معنویت انسان است
وی از نماز به عنوان دما سنج معنوی یاد کرد و گفت: اگر نماز ما درست نیست باید بدانیم حتما از مشکل اخلاقی رنج می بریم و بایستی همواره خود را ملامت کنیم؛ اگر این دو حالت در انسان وجود داشته باشد باید تهذیب نفس را جدی بگیریم.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی تصور می کنند به محض ورود به وادی طلبگی کارشان خود به خود درست می شود، در حالی که این گونه نیست و طلاب و روحانیان باید بیش از گذشته مراقب خود باشند. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تزکیه را دارای مراتب مختلف دانست و گفت: یکی از راه های مهم تهذیب نفس توسل به پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
وی با بیان این که عبادت همراه با تزکیه است، ابراز داشت: داشتن عزم و اراده جدی از دیگر امور نیاز برای دستیابی به تزکیه است، در مقابل یکی از آفاتی که ممکن است به آن دچار شویم، ادعا است، همواره باید مراقب باشیم رسیدن به موقعیت و جایگاه خاصی دچار غرور و ادعا نشویم.
آیت الله کعبی کسب ورع، تقوا و شناخت آفات طلبگی را در ادامه مسیر بسیار حایز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: در کنار درس و بحث طلبگی، کسب بصیرت سیاسی، توجه به شرایط انقلاب اسلامی در دهه چهارم، دشمن شناسی، کمک به پیشرفت و عدالت و شناخت رهنمودهای ولی فقیه و اجرایی کردن آن برای طلاب یک اصل مهم است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات