۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۵۰۰۵۲
مدیر حوزه های علمیه:

اصلاح علوم انسانی بر اساس دین راهکار ارتقای ظرفیت بیداری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه، اصلاح علوم انسانی بر اساس آموزه های دینی را راهکار اصلی ارتقای ظرفیت بیداری اسلامی دانست و تاکید کرد: حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید در دو عرصه «بالا بردن ظرفیت بیداری اسلامی» و «ایجاد تحول و دگر گونی در چالشی که در دنیای غرب ایجاد شده است» کار کنند.
آيت الله حسيني بوشهري در نخستين همايش ملي نقش راهبردي دانشگاه و حوزه علميه در تحول هندسه قدرت جهاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز بیست و ششم آذر ماه در نخستین همایش ملی نقش راهبردی دانشگاه ها و حوزه های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب، جهان را در حال گذار و تحول در ساختار سیاسی و اجتماعی دانسته اند و حوزه های علمیه و دانشگاه ها را برای ایفای نقش مخاطب قرارا داده اند، گفت: بیداری اسلامی براساس احساس هویت دین متکی بر اسلام و یک تحول در ساختار و هندسه جهانی است.

وی با طرح این سوال که چرا رهبر انقلاب دانشگاهیان و حوزویان را مخاطب قرار داده اند، گفت: باید بررسی کنیم که چه ظرفیتی در دانشگاه و حوزه علمیه وجود دارد که مقام معظم رهبری خواستار بالفعل شدن این ظرفیت هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که بیداری اسلامی نشات گرفته از انقلاب اسلامی است، گفت: این انتشار پیام رسای امام خمینی(ره) بود که همان پیام انبیا و اوصیای الهی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که بیداری اسلامی همان قیام «ناس» است که در قرآن به آن اشاره شده است، گفت: انقلاب اسلامی بر اساس این وی‍‍ژگی ها که بر پایه اعتقاد، ایمان، عقل و عاطفه بوده، الگوی انقلاب های منطقه قرار گرفته است.

وی ثروت و منابع خدادادی ملت ایران را یکی از ظرفیت های بالقوه دانست و گفت: بالاترین ثروت که نیروی انسانی است به ایران یک موقعیت ویژه بخشیده است.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که امروزه دنیای غرب نمی تواند اندیشه ای نو و تحول گرایانه در جهان مطرح کند و گرایش فکری به دنبال داشته باشد، گفت: این قابلیت ارائه اندیشه نو در جمهوری اسلامی بخصوص در حوزویان و دانشگاهایان وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: پیشرفت کشور در عرصه علمی دنیا را دچار بهت و ناباوری کرده و ظرفیت بالفعلی برای ملت ما بوجود آورده است.

وی با بیان این که یکی از بحث های مطرح در موضوع قدرت و اقتدار در عرصه بین الملل نقش آفرینی قدرت و اقتدار است، گفت: در رابطه با نقش آفرینی قدرت چند دیدگاه وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری «کنترل منابع قدرت» «کنترل کردن بازیگران بین المللی» « توانایی ایجاد نتایج مطلوب از حوادث بین المللی» «توانایی یک ملت در پیشبرد منافع ملی و تاثیرگذاری بر نتایج بین المللی» را به عنوان دیدگاه های مطرح در رابطه با نقش آفرینی قدرت دانست و گفت: نظریه مطلوب ما یک حرکت نرم افزارانه بر پایه رضایت است یعنی بدون بهره برداری از عالم سیاست و بدون تکیه بر زور و زر حالت اقناع را در عرصه بین المللی ایجاد کنیم تا دل ملت ها به سمت ما بیاید و دولت ها هم به ناچار به سمت ما بیایند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: این قدرت بر مولفه های «توانایی علمی» «توانایی فرهنگی» «گفتمان سازی» استوار است که این حرکت هم از حوزویان و هم از دانشگاه هایان ساخته است و باید با مشارکت در مقوله علمی به این حرکت بپردازند.

وی تاکید کرد: معنای تکیه بر این سه مولفه این نیست که از قدرت سخت افزاری چشم پوشی کنیم چرا که توانایی علمی، توانایی سخت افزاری را هم به دنبال خواهد داشت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع انسانی، نفت و گاز در موقعیت خاصی قرار دارد، گفت: با نیروی نظامی نمی توان در ساختار ملت ها تاثیر گذار بود همچنان که آمریکا با داشتن نیروی نظامی با حالت خفت عراق را ترک کرد و افغانستان را هم ترک خواهد کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که بحران های معنویت، اخلاق و محیط زیست را با نیروی نظامی و زور نمی توان سامان بخشید، گفت: با حوزه معرفت، فرهنگ، علم و آگاهی می توان برای ملت اقتدار ایجاد کرد و قدرت را در عرصه بین المللی بالا برد.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: حوزه ها و دانشگاه ها باید در دو عرصه «بالا بردن ظرفیت بیداری اسلامی» و «ایجاد تحول و دگر گونی در چالشی که در دنیای غرب ایجاد شده است» کار کنند و راهکار آن این است که علوم انسانی ما به علوم انسانی اسلامی تبدیل شود.

وی دلیل شکست غربی ها در جنگ ها را مبانی معرفتی دانست و خاطرنشان کرد فارغ التحصیلان حوزه علمیه باید دین شناس شوند و دین را بصورت صحیح به دنیا عرضه کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که دین ما داری سه مشخصه جهانی بودن، جاودانی بودن و جامعیت است گفت: وظیفه حوزه های علمیه چند مسئولیت کلیدی و اساسی «تولید دانش و معرفت» « تولید و پرورش و رویش عمل در رفتار دینی» «الگو سازی» و «توزیع و تولید پیام دینی» است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان خاطرنشان کرد: دین ما ظرفیت آن را دارد که بتواند تمام جهانیان را به دور خود جمع کند./959/پ202/ج

ارسال نظرات