۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۵۰۱۱۲
سردبیر فصل‌نامه مطالعات معنوی مطرح کرد؛

حیات مقتدرانه الگوی خانواده ایرانی، اسلامی تنها بر روی کاغذ

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه جنبش‌های نوپدید دینی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به فراهم نبودن زمینه تحقق الگوی خانواده ایرانی، اسلامی، عملکرد نهادهای فرهنگی را مورد نقد قرار داد.
پژوهشکده باقرالعلوم عليه السلام
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، محمدحسین کیانی سردبیر فصلنامه «مطالعات معنوی»  در سخنانی به تبیین « الگوی خانواده ایرانی، اسلامی» در جامعه امروز ایران پرداخت.
وی گفت: در گفتگوها معمولا از الگوی خانواده مبتنی بر تعالیم اسلامی سخن می گوییم، این الگو که سرشار از سخنان ادیبانه و حکیمانه از قرآن و ائمه اطهار(ع) است بسیار زیبا و دلنشین و البته کاربردی به نظر می رسد، حال آنکه این الگوی ترسیم شده در روزگار ما و به دلیل ضعف و کم کاری ما آرمانی به نظر می رسد، گویی در صدد تبیین یک یوتوپیای اسلامی است و ما این الگو را بیشتر در سخنرانی ها و برنامه ها و فیلم های انتزاعی می بینیم تا در جان و روان یک خانواده.
کیانی افزود: ما نتوانسته ایم شرایط و مقدمات تحقق عینی چنین الگویی را فراهم آوریم، خانواده‌های ما در اوایل انقلاب بیشتر متأثر از الگوی اسلامی بودند تا زمان فعلی، این را با چند ساعت قدم زدن در خیابان‌های شهرمان می توانیم مشاهده کنیم، شاهد مثالهای اندکی از خانواده اصیل ایرانی، اسلامی وجود خارجی دارد، با مصاحبه با چنین خانواده‌هایی عمق انتقادها و مشکلات آنان از وضعیت فرهنگی امروزه نمایان می گردد. الگوهای ما بیشتر به سمت آرمان‌های غربی است تا مدل‌های اسلامی.
این مدیر پژوهشی تأکید کرد: این وضعیت را به راحتی می توان با توجه به وضعیت اسفناک فرهنگی بالاخص سمبل آن یعنی وضعیت کنونی سینمای ایران مشاهده کرد، اقتصاد و بانکداری و همچنین نگاه ما به پول و سرمایه بیشتر شبیه مدل‌های تجربه شده غربی است تا اسلامی، اندر باب مجادله‌های سیاسی و اخلاق سیاسی فعلی که باید گفت وااسفا.
سردبیر فصلنامه علمی- تخصصی "مطالعات معنوی" اظهار داشت: الگوی اصیل خانواده ایرانی، اسلامی می بایستی از سوی نهادهای مذکور همراهی و هدایت شود، حال آنکه نهادهای مذکور خود دچار بحران شده‌اند و یا لااقل از نگاه بینندگان ایرانی بحران زده به نظر می رسند و در هر دو صورت خانواده ایرانی متأثر از وضعیت منفی آن خواهند بود، فرزندان خانواده ایرانی به سمت تأثر بیشتر از ماهواره و الگوی خانواده(سبک زندگی) غربی تمایل یافته‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها از جمله صدا و سیما آیا توانسته اند، الگویی از یک خانواده ایرانی، اسلامی معرفی کنند، گفت: تمام نهادهای اجرایی کم یا زیاد از این وضعیت آگاهند، پای صحبت و طرح‌های آنان که می‌نشینی از برنامه‌هایی سخن می‌گویند که به نظر بسیار اساسی، کاربردی و تأثیرگذار است و می‌تواند وضعیت فرهنگی را به درستی سر و سامان دهد، اما چند سالی است که با چنین ادبیاتی از مسؤولین آشنا هستیم و هیچ گاه تأثیر ملموس و اجتماعی طرح‌های آتشین آنان را مشاهده نکرده‌ایم.
کیانی در مورد تأثیر نداشتن یک الگوی صحیح از خانواده در گرایش افراد به گروه‌های شبه دینی و گروه‌های معنویت گرا گفت: نداشتن الگوی صحیح از خانواده ایرانی، اسلامی موجب گرایش خانواده ها به انواع بینش‌های دیگر می‌شود، چرا که در هر حال انسان و خانواده می‌بایستی زندگی و نوع رابطه خود با اجتماع را بر اساس مدل و سبکی خاص سامان دهد، وقتی مدل درستی از تعالیم اسلامی ارائه نگردد، تجربه نشان داده که خانواده‌ها به سمت مدل‌های غربی می‌روند، مدل‌هایی که در قالب صنعت، تکنولوژی، سینما و ... به خوبی از هزاران کانال گوناگون تبلیغ می‌شوند.
وی ادامه داد: این رویه در ابتدا بینش افراد را نسبت به «معنای زندگی» تغییر می‌دهد و زمانی که بینش شخصی در باب معنای زندگی تغییر کرد از آن پس شما با انسانی ‌دیگر روبرو خواهید شد، مثلا زید که شما او را با سبک A می‌شناختید و اکنون معنای زندگی او متاثر از سبک B تغییر کرده، هیچ شباهتی با هم ندارند، تنها شباهت آنان در این است که اسم این شخص همچنان زید است، نگاه چنین شخصی به زمین و آسمان دگرگون می‌شود، نگاه او به آسمان و امرقدسی متأثر از سبک زندگی غربی می گردد.
سردبیر "مطالعات معنوی" با اشاره به مؤلفه‌های سبک زندگی غربی گفت: مؤلفه‌های سبک زندگی غربی عبارتند از: اومانیسم، فردگرایی، سکولاریسم، عقل‌گرایی (عقل ریاضی‌وار این جهانی)، تجربه‌گرایی، اعتماد بیش از حد به صنعت و تکنولوژی و ...محصول نگاه معنوی داشتن به مؤلفه‌های مذکور چیزی جز پیدایش معنویت گرایی جدید و یا جنبش‌های نوپدید معنوی نیست، چنین انسانی مجذوب تعالیم جنبش‌های نوپدید دینی خواهد شد، هر چند که به فرقه‌ای خاص در خیابانی خاص سر نمی‌زند./907/د102/ن
ارسال نظرات