روابط اجتماعی نقش تعیین کنندهای در سبک زندگی اسلامی دارد
جواد جعفری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره ویژگیهای سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: هدف نهایی از خلقت انسان، رسیدن به کمال واقعی یعنی قرب به پروردگار است و نقشه راه را هم ایدئولوژی کامل اسلام که مجموعه ای از بایدها و نبایدهای این دین کامل الهی است، خداوند متعال از طریق نبوت و امامت و قرآن کریم در اختیار ما گذاشته است.
وی با بیان این که اگر ما استاندارد این سبک زندگی را بر اساس خط کش نبوت و امامت قرار دهیم به سبک زندگی اسلامی دست یافتهایم، تصریح کرد: سبک زندگی برداشت هر کسی از این نقشه راه است که مجموعه ای از مناسبات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فردی است که مسائل اخلاقی و ارزشها و باورها را در بردارد.
جعفری اظهار داشت: به همین دلیل در جامعه فعلی ما تمسک به آموزه های اهل بیت(ع) که مفسران شریعت نبوی هستند ما را به سبک زندگی اسلامی بیشتر نزدیک میسازد و در هر لایه از فرهنگ که دچار غفلت از سیره این بزرگواران بشویم از سبک زندگی اسلامی دور میشویم.
دور شدن از سبک زندگی اسلامی حاصل غفلت فرهنگ از سیره ائمه اطهار
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه به تبیین تفاوتهای سبک زندگی اسلامی با زندگی غربی پرداخت و اظهار داشت: نوع نگاه به مسأله سبک زندگی اسلامی در بستر جامعه شکل میگیرد و در نقطه مقابل آن موضوع سبک زندگی غربی در حیطه زندگی فردی تعریف میشود بدین معنا که در نگرش غربی برای انتخاب سبک زندگی همه چیز در بهرهمندی یک فرد از دنیا و خواسته های آن فرد در ارتباط با دنیا بستگی دارد.
وی در ادامه با تاکید بر برتری سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: در سبک زندگی اسلامی روابط اجتماعی نقش تعیین کننده ای دارند چرا که در دین مبین اسلام به عنوان مثال فرد نمیتواند چون توانایی استفاده از امکانات و پول و ثروت را دارد از محرومان و مستضعفان غافل شود به همین دلیل حق سائل و محروم به عنوان خمس و و زکات از مالش خارج میشود.
جعفری تصریح کرد: بر اساس مبانی دین اسلام یک انسان معتقد کامل باید قسمتی از مالش را مال خودش نداند که همان خمس و زکات است و این در حالی است که در نگرش غربی چون همه چیز به بهرهمندی فرد انسان منتهی میشود چنین حساسیتهایی وجود ندارد.
امر به معروف و نهی از منکر به انسان در عرصه زندگی اجتماعی معنا میدهد
وی در ادامه به بیان مصداقهایی از تاکید اسلام بر اجتماع محوری پرداخت و اظهار داشت: مسأله امر به معروف و نهی از منکر یکی از وجوه منحصر به فرد دین اسلام است که به انسان در عرصه زندگی اجتماعی معنا میدهد و تکلیف مینماید علاوه بر اینکه خودش مکلف است در مسیر مستقیم الهی قدم بردارد باید افراد جامعه را هم امر به معروف و نهی از منکر نماید تا آنها هم راه درست را بروند.
وی درباره نقش ایمان در رسیدن به آرامش، آسایش و کمال در زندگی اظهار داشت:ایمان درجه کاملتری از اسلام است بدین معنا که وقتی اعتقاد اسلامی به باور عمیق قلبی تبدیل شد ایمان حاصل میشود و در نگرش اسلامی فقط با یاد خدا است که آرامش حاصل میشود.
جعفری ادامه داد: اگر چنین دیدگاهی حاصل شود کمبودها و کاستیهای زندگی انسان، فرد را دچار تزلزل و بیماری روحی و نا آرامی روانی نمیسازد و بسیاری از تجملات زندگی مردم که خیلی از زندگیها را درگیر خود نموده است به این علت است که بشر گم کرده ای دارد که آن ایمان واقعی و قلبی به خداوند است که چون نمیداند این گم کردهاش چیست، جایگزین آن به مادیات این دنیا برای آرامش روحی و روانی خود متمسک میشود.
مسأله جدایی دین از سیاست حربه دشمن برای فرد گرایی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تبیین پاسخ به این سؤال که سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از سطحی گرایی و دچار شدن به سکولاریزم پنهان ناظر بر چه بخشهایی از زندگی است؟ اظهار داشت: دشمنان اسلام که نتوانستهاند اصل اسلام را حذف کنند به صورت غیر مستقیم سعی دارند ابعادی از دین را ناکار آمد نشان دهند که مسأله جدایی دین از سیاست یکی از این حربهها است چرا که این نگاه دین را به یک مسأله فردی تبدیل میکند که دقیقاً همان چیزی است که در مسیحیت تحریف شده اتفاق افتاده است و روشنفکران جامعه ما باید شدیداً مواظب باشند در دام این سکولاریزم پنهان نیفتند.
وی افزود: مشکل اساسی دیگر تقلید از غربیها در سبک زندگی است که به دین ستیزی پنهان دامن میزند شاهد مثال بسیار واضع و زنده آن همین فضای آشپزخانه های اپن امروزی است که یک نمونه تقلید از سبک غربی است که مسأله حجاب و عفاف را زیر سؤال میبرد./934/ت302/ن