۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۵۰۱۷۷

نظر رییس مجلس درباره وجود و فعالیت احزاب در کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این افتخاری برای کشور نیست که افراد شعار دهند احزاب را نمی‌خواهیم و آن را رد کنیم و از بین ببریم و یا تلاش کنیم به وجود نیاید.
علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلانی ایران با اشاره به اهمیت پژوهش و پرداختن به پاسخ این سوال که به رغم منش مکتب فکری ما و وجود نخبگان و متخصصین در جامعه چرا تحقیق و پژوهش در کشور ما رونق ندارد، عنوان داشت: یکی از علل این مشکل به ساختار اجتماعی کشور برمی‌گردد و باوجود تشکیل بنیادهای مختلف دولتی هنوز این رونق دیده نمی شود.

وی افزود: تا زمانی که شما تقاضا را در مردم ایجاد نکنید روحیه پژوهش در میان مردم رونق نمی گیرد و با دستورات دولتی نمی شود پژوهش را رونق بخشید.

لاریجانی در ادامه با اشاره به ضرورت تعیین اولویتهای پژوهش با در نظر گرفتن مجموعه شرایط و فراز و فرودها و شرایط فعلی از جنبه حکومت گفت: رویکرد ما از شرع در قوانین دو گونه است؛ یکی این که بر شرعی بودن قوانین مصوب مجلس نظارت داشته باشیم و دیگر این که از درون محتوای دینی، قوانین را اخذ کنیم.

وی افزود: در این زمینه کم کاری داشتیم و کارهایی که صورت گرفته کافی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی پژوهش در مورد عدالت را مهم دانست و عنوان کرد: راجع به عدالت چندین نظریه را در تاریخ تفکر فلسفی، سیاسی و تاریخی داریم و باید بررسی کنیم که آیا آنچه اسلام می گوید یکی از این هاست یا به شکل دیگری است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری چارچوب های نظری خوبی در این زمینه داشته اند.

لاریجانی در ادامه گفت: علاوه بر خلأهایی که در بخش نظریه پردازی داریم مساله مهم دیگر اداره بهتر کشور است و این که چطور می شود کشور را با هزینه کمتر و روان‌تر اداره کرد و قوای مختلف بهتر با هم همکاری داشته باشند و چطور خدمات کشور ارزان‌تر تمام شود.

وی افزود: با محقق شدن پژوهش در دو بخش نظریه پردازی و اداره کشور، رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی با سرعت بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان رغبت خوبی به مطالعات مرکز پژوهش ها دارند و نکته مهم این است که این مرکز پژوهش ها را به موقع آماده کند در حالی که نتایج تحقیقات این مرکز دیرهنگام به دست نمایندگان می رسد و این نقص حتما باید مرتفع شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با  اشاره به اهمیت سبک نگارش اطلاعات برای نمایندگان عنوان داشت: نوع دسته بندی مطالب برای نمایندگان باید طوری باشد که سریع الانتقال باشد و سبک نگارش مرکز باید تقلیل پیدا کند تا انتقال آن به ذهن سریع تر صورت بگیرد.

لاریجانی توصیه کرد: با کمک خود نمایندگان روش‌های تحقیق را افزایش دهیم و در بخش های مختلف از نمایندگان که هر کدام در رشته های مختلفی متخصص هستند استفاده کنیم.

وی افزود: نکته مهم این است که روش این مرکز باید طوری باشد که نمایندگان قانون قانع شوند لذا باید روش اقناع سازی را هم در کار خود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: این که این مرکز به عنوان جایگاهی ثابت، حضور بیشتری در مجلس داشته باشد و بتواند در کنار دولت و مجلس اظهار نظر کند خیلی مفید است و برای تحقق این امر باید بررسی کرد که آیا برای این کار منع قانونی است یا نه.

وی افزود: چنانچه منعی نباشد آن را اجرا خواهیم کرد و اگر منعی باشد می توان قانونی برای تحقق آن تصویب کرد.

لاریجانی با توصیه به اتمام و احیای برخی کارهای نیمه تمام در مرکز پژوهش ها مانند قانون احزاب عنوان داشت: این افتخاری برای کشور نیست که افراد شعار دهند که احزاب را نمی خواهیم و احزاب را رد کنیم و از بین ببریم و یا تلاش کنیم به وجود نیاید.

وی با بیان این که وجود احزاب از اصول مردم سالاری در کشور است افزود: یکی از کارهایی که در این مرکز خوب انجام شده بحث احزاب است ولی در مجلس استفاده درستی از آن نشده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با توصیه به همکاری مرکز پژوهش های مجلس با مرکز پژوهش های اسلامی قم عنوان داشت: این نشست ها بین عالمان و مرکز پژوهش ها و صاحب نظران به اعتلای کشور بیانجامد و هرچه همگرایی بیشتر باشد نظریات پژوهشگران بیشتر استفاده خواهد شد./959/پ202/ع

ارسال نظرات