۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۵۰۱۸۴

جشنواره هفته پژوهش در کتابخانه ملی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ جشنواره هفته پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز در آرشیو کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
همايش نقش پژوهش در فرآيند قانون گذاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جشنواره هفته پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با رویکرد «محمد(ص)، پیامبر صلح و رحمت» و با هدف بررسی کارنامه پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صبح امروز 27 آذر با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم و جمعی از دست‌اندرکاران و مسؤولان بخش‌های مختلف کتابخانه ملی، برگزار و در آن از برگزیدگان پژوهش‌های اسنادی، کتابداری، اطلاع رسانی و برگزیدگان مسابقه کتابخوانی شرح اسم (زندگینامه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای) تجلیل شد.

 

در ادامه این جشنواره اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت مسأله پژوهش، گفت: متأسفانه بسیاری از آ‌نچه که امروز در مبانی نظری ما وجود دارد مبتنی بر اندیشه، تفکر و جهان بینی غربی است، ما نیازمند مدل آینده نگاری اسلامی ـ ایرانی هستیم.


صلاحی به نقل خاطره‌ای از مرحوم پرفسور محمود حسابی پرداخت و گفت: یکی از هم اتاقی‌های دکتر حسابی نقل می‌کرد که انیشتین از او پرسیده بود می‌دانی چرا برای پرفسور حسابی این میزان ارزش قائل هستم؟ برای این‌که او از کشوری ‌آمده که زمانی که پدران ما بالای درخت زندگی می‌کردند آن کشور تمدن داشته است.

 

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح و رحمت در کتابخانه ملی، خطاب به هتاکان پیامبر (ص) که به گفته او دست پرورده نظام سلطه هستند، تاکید کرد: این استدلال قرآن که که مدعیان را به مبارزه می طلبید، امروز هم پابرجاست؛ شما اگر می توانید یک سوره مانند یکی از سوره های قرآن بیاورید.

 

امیری گفت: 5 میلیون ایرانی در خارج از این کشور در صدر مجامع علمی فعالیت می‌کنند؛ ایرانی‌های دارای استعداد و توانایی ویژه‌ای هستند و اگر شرایط برای آنها به درستی مهیا شود، قابلیت‌های فراوانی را از خود بروز می‌دهند.

 

کیومرث امیری سردبیر فصلنامه نامه ایران و اسلام نیز در این جشنواره در سخنانی گفت: در حال حاضر حدود 5 هزار ایرانشناس و 2 هزار و 300 استاد هم در حوزه زبان و ادبیات فارسی فعالیت دارند و در مجموع حدود 7 هزار ایرانشناس آکادمیک و نیز 360 ایران‌شناس ژورنالیست در جهان وجود دارد.

 

وی همچنین به چاپ 40 عنوان کتاب با همکاری این معاونت در یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: بیش از 50 عنوان کتاب هم در نوبت چاپ قرار دارد.

 

علی اکبر صفی‌پور معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه این جشنواره، گفت: در سومین جشنواره هفته پژوهش 32 نفر از کارکنان بخش اسناد و 27 نفر از پژوهشگران حوزه کتابخانه ملی با ارسال اثر در این جشنواره مشارکت داشته‌اند.

 

معاون پژوهشی وزیر علوم همچنین اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش را در کتابخانه ملی ایران مثبت ارزیابی و بر حمایت از این اقدامات تاکید کرد.

 

همچنین در ادامه این جشنواره محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سخنانی، گفت: قبل از انقلاب دانشگاه های ما یک نسخه‌برداری ناقص از دانشگاه‌های غربی بودند، ما دنبال یک تحول اساسی در علوم انسانی هستیم.

 

صلاحی در ادامه از چاپ دو فصلنامه از سوی این سازمان یکی در حوزه تاریخ شفاهی و دیگری در حوزه سند در فصل زمستان امسال خبر داد.

 

به گفته وی، در یک سال گذشته 13 همایش در حوزه سند، 4 همایش در حوزه کتابداری، ‌یک همایش در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی و سه همایش در حوزه تدوین سند، 7 نشست تخصصی و 6 نشست نقد و بررسی کتاب در این سازمان برگزار شده است.

 

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: در یک سال گذشته 35 نفر از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه مقالات متعدد در مجامع علمی که در 20 کشور جهان برپا شده حضور فعال داشته‌اند؛ 65 نفر از پژوهشگران سازمان هم در 45 محفل علمی داخلی شرکت کرده‌اند و از مجموع 52 مقاله‌ای که ارایه کرده‌اند 36 مقاله در مجلات علمی و پژوهشی پذیرفته و چاپ شده است.

گفتنی است در انتهای این جشنواره از نخستین شماره فصل نامه «نامه ایران و اسلام» و نیز قرآن هوشمند بصیر رونمایی شد 

 

همچنین در این برنامه  صادق آئینه‌وند استاد دانشگاه در حوزه تاریخ در سخنان کوتاهی تمدن‌سازی ایرانیان را بعد از ظهور اسلام موثر دانست و تاکید کرد: تمدن ایرانی- اسلامی معنوی‌ترین و سازگارترین تمدن با همه مسایل مربوط به انسان حتی محیط زیست است./959/پ202/پ

ارسال نظرات