۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۵۰۲۲۱
رحیم پور ازغدی:

پژوهش های حوزوی باید کارآمد شوند

خبرگزاری رسا ـ حسن رحیم پور ازغدی در همایش ویژه هفته پژوهش در مدرسه علمیه مروی مشکل اصلی حوزه علمیه و انحطاط تمدن اسلامی را یک جانبه بودن حرکت طلاب و روحانیون دانست.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت هفته پژوهش همایشی با موضوع پژوهش حوزوی و تمدن سازی اسلامی در مدرسه علمیه مروی و با حضور جمعی از طلاب و روحانیون از جمله حجج اسلام اسلامی مدیر حوزه علمیه مروی و اسکندری معاون پژوهش این حوزه علمیه برگزار شد.

 

رحیم پور ازغدی در شرح حدیث «خداوند هیچ عملی را بدون شناخت و هیچ شناختی را بدون عمل قبول نمی کند» از امام صادق(ع) گفت: این حدیث به ابعاد شخصی و اجتماعی پژوهش حوزوی اشاره دارد.

 

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که پژوهش و تحقیق بدون بعد عملی ارزشی ندارد این حدیث شریف را مستند پیوند علم و عمل دانست و گفت: باید خروجی حوزه دوجانبه باشد یعنی پژوهشی باشد که مشکلات جامعه را برطرف کند و علاوه بر آن هنگام جستجوی نظری باید مطابق با عمل باشد.

 

وی در ادامه پژوهش برای پژوهش را مطرود خواند و پژوهش برای رشد را راه تمدن سازی اسلامی معرفی کرد و گفت: در حوزه علمیه سیاهی لشکر هست اما کاری نمی‌کند.

 

این محقق حوزوی گفت: امام جعفر صادق(ع) در میان چهار هزار شاگرد دانشمند حتی بیست یار اهل بصیرت و عمل نداشت، کشیش مسیحی برای تبلیغ دین به آفریقا می رود و گرما را تحمل می کند اما یک شیعه به امکانات و هزینه مکان تبلیغ فکر می‌کند.

 

رحیم پور ازغدی با تاکید بر این که راه کسب علم مفید، مطالعه جامع در همه زمینه های علوم اسلامی است گفت: اسلام فقه به تنهایی یا اقتصاد یا اخلاق به تنهایی نیست، ما که برای هر کدام از این‌ها یک پیامبر نداشته‌ایم بلکه این دین جامع همه امور است.

 

وی در پایان با اشاره به گفته شهید مطهری مبنی بر این‌که «ما مجتهد کم داریم این ها همه فقیه‌اند به معنی دقیق کلمه» گفت: حکم فقهی بدون توجه به مسائل اخلاقی و اجتماعی و شرایط جامعه ارزشی ندارد.

 

شایان ذکر است مدرسه علمیه مروی در خ ناصرخسرو ک مروی واقع است./9595/پ203/ص

ارسال نظرات