۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۱۵۰۳۹۲
حجت‌الاسلام نقویان:

استاد خلیل عمرانی هم خود خلیل بود و هم خلیل زاده

خبرگزاری رسا - حجت الاسلام نقویان گفت: استاد خلیل عمرانی، هم خود خلیل بود و هم خلیل زاده، او هم‌چون حضرت موسی(ع) دل به دریا و هم‌چون حضرت ابراهیم(ع) دل به آتش می‌زد اما این‌چنین حرکت کردن دلی به وسعت دریا می‌خواهد.
حجت الاسلام ناصر نقويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نقویان، امروز سه‌شنبه 28 آذر در مراسم گرامیداشت شاعر گرانقدر انقلاب، مرحوم خلیل عمرانی در مسجد دانشگاه تهران گفت: امروز شعرهای بی‌طرفانه گفتن و هنر را به نام هنر درنوردیدن و نان به نرخ روز خوردن کاری ساده  است؛ اما استاد خلیل عمرانی، هم خود خلیل بود و هم خلیل زاده، او هم‌چون حضرت موسی(ع) دل به دریا  و هم‌چون حضرت ابراهیم(ع) دل به آتش می‌زد اما این‌چنین حرکت کردن دلی به وسعت دریا می‌خواهد.

وی با اشاره به عمر کوتاه این شاعر گرانقدر اذعان داشت: بوی گلاب او و اثر عطر دل انگیز گفته‌های او خواهد ماند، برای عده‌ای مجلس ختم گرفته‌ می‌شود اما برای عده‌ای دیگر باید مجلس فتح گرفت، مرگ این عده ابتدای جنبش و جوشش و حرکت و کار است ، ابتدای راه است و میوه‌ها و ثمرها در حال رسیدن است.

حجت‌الاسلام نقویان با اشاره به این‌که سهراب سپهری با تغییر در زاویه دید خود به رشد الهی رسید گفت: اگر کسی بخواهد سیری در این مسیر داشته باشد باید شب حرکت کند چون روز آماج تیرها می‌شود و در شب برخی چشم‌ها کم‌سو و برخی گوش‌ها ضعیف می‌شوند و به تعبیر روایات به مردار تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به تعبیر امیرالمومنین(ع) مبنی بر این‌که «این مسیر رهروان زیادی ندارد زیرا مردم می‌ترسند خلاف کار اکثریت را انجام دهند» گفت:  همان‌طور که در مقاطع بالای دانشگاهی تعداد دانشجوی کمتری وجود دارد در این مسیر هم افراد رهرو اندک می‌باشند هم‌چنین یاران امام حسین (ع) نیز در روز عاشورا تنها 72 نفر بودند چراکه همه در سطح بالایی از ایمان قرار داشتند.

حجت‌الاسلام نقویان در تبیین مقطع ایمانی یاران امام حسین (ع)، مرگ را از دید حضرت قاسم(ع) بررسی کرد و گفت: در قران کریم نیز خداوند متعال از چشیدن مرگ سخن می‌گوید گویی مرگ طعام است، اما مزه آن به خود انسان بستگی دارد چرا که اوست که آن‌ را می‌پزد لذا حضرت قاسم(ع) مرگ را شیرین‌تر از عسل می‌دانند.

وی در خصوص اشعار شعرای با ایمان گفت: در این اشعار الهام و اشراق ندای آسمانی باید باشد و شاعر نیست که به دنبال صید می‌گردد بلکه صیادان خوب عالم هستند که اورا صید می‌کنند، اما از این فرش به عرش رفتن و این‌گونه شعر سرودن صبوری نیاز دارد و باید خون جگرها خورد.

حجت‌الاسلام نقویان با اشاره به این‌که چهره خلیل عمرانی نشان از رنج کشیده او در این راه است، گفت: در واقعه کربلا نیز امام حسین(ع) در جواب سوال عبیدالله در ارتباط با محاسن سیاه حضرت، می‌فرمایند پیری زود به سمت من خواهد آمد چرا که ایشان هم در معرض رنج و سختی فراوان واقعه کربلا برای رسیدن به حق تعالی قرار دارند.

وی در پایان با اشاره به فرموده اباعبدالله الحسین(ع) بعد از شهادت یکی از یارانش مبنی بر«اف بر تو باد ای روزگار چطور کمر به کین علی(ع) بسته‌ای و تمام یاران علی(ع) را می‌گیری؟»گفت: چه شده بر تو ای روزگار که یارهای انقلاب همچون خلیل و قیصر را از این انقلاب گرفته‌ای./9598/پ202/ن

ارسال نظرات