آیتالله جوادی آملی:
مفسران قرآن امید حوزههای علمیه هستند/ هیچ کتاب علمی مشکلتر از قرآن نیست
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: شما اساتید حوزه چراغ حوزه هستید، نباید اجازه دهید عمر مفید شما بگذرد و هیچ کاری بالاتر از خدمت به سلطان صحف و مهیمن کتابها نیست، بنابراین فن شریف تفسیر را در حوزه علمیه در رده علوم دیگر قرار دهید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله جوادی آملی، چهارشنبه شب در مدرسه آیتالله گلپایگانی در هفتمین همایش مفسران قرآن کریم، گفت: از امام حسن مجتبی(ع) به وسیله مرحوم کلینی جملهای نقل شده است که وظیفه همه را مشخص میکند، یعنی شما وعاء علم و ظرف دانش باشید، علمی که این خاندان مطرح میکند همان «یعلمهم الکتاب و الحکمه» است، مهمترین علمی که در جهان اسلام مطرح است تفسیر قرآن کریم است.
وی افزود: فن تفسیر مقدم بر همه علوم است، گرچه که برخی از علوم مقدمه تفسیر است، مانند اینکه تزکیه بر هر علمی مقدمه است اما علم مقدمه تزکیه است.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه تفسیر مرجع همه دانشها است و همه علوم باید بر قرآن عرضه شود، ادامه داد: نصوص باید بر قرآن عرضه شود چه معارض داشته باشد و چه معارض نداشته باشد.
وی اضافه کرد: در روایت هست که روایاتی را به نام ما جعل میکنند شما این روایات را بر قرآن عرضه کنید،اگر موافق قرآن بود آن را بپذیرد، روایات را الا و لابد باید بر قرآن عرضه کرد که در آن صورت قرآن میزان و روایت موزون میشود.
آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: هیچ علمی نیست مگر اینکه باید بر قرآن عرضه شود، شناخت میزان مقدمه علم میشود، وقتی روایات اهلبیت(ع) به قرآن عرضه شد آن وقت میتوان گفت اسلام این بحث را میگوید.
وی با بیان اینکه قرآن کریم تفسیر جهان است، ابراز داشت: اینکه در جهان چه وجود دارد و چه وجود ندارد، هم بود و نبود را که جهانبینی است در قرآن آمده است، باید و نباید را قرآن بیان کرده است.
جهان هستی قرآن گشوده است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن تفسیر نظام هستی است، خاطرنشان کرد: اولین مفسر خود قرآن است، خدا مصداق را تفسیر کرده، خودش را به ما معرفی کرده، انبیاء را شناسانده،حال و گذشته را برای ما توصیف کرده است.
وی ابراز داشت: کتاب الهی تفسیر نظام هستی است، قرآنشناس و قرآنیاب کم است، چه کسی باید قرآن را به حرف دربیاورد؟ امام علی(ع) میفرماید اگر هنر دارید قرآن را استنطاق و با آن گفتوگو کنید، او با هر کسی سخن نمیگوید و با هر کس حرف نمیزند این عدل قرآن بودن میشود.
آیتالله جوادی آمی خاطرنشان کرد: چون قرآن تفسیر نظام هستی است و نظام هستی یفسر بعضها بعضا، قرآن کریم تفسیر همچون کتابی است اگر قران را باز کنید میشود جهان، جهان را ببندید میشود قرآن، کتابی به این عظمت از صدر و ساقه عالم نیامده و نخواهد آمد.
وی ابراز داشت: قرآن سلطان صحف و کتابها است، حرف و کتابی از این بالاتر نه آمده و نه خواهد آمد، اگر قرآن نبود هیچ دینی بر روی زمین نمیماند، برای اینکه با پیشرفتهای علم دینهای مختلف مانند مسیحیت تحریف شده قابل ماندن نبود.
استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یک قرن درس رسمی جهان اسلام قرآن بود، حوزههای علمیه حوزههای قرآن بود، اما تمام ناله ما این است که در خانه عدل قرآن بسته ماند، قرن اول قرن آگاهی بود اما صدسال اذهان را ابنعباسها، ابیبنکعبها و ابنمسعودها آلوده کردند، باید از بحرین تا مصر و از مصر تا بحرین قرآن را در جهان رونق دهید.
وی با اشاره به اینکه امید حوزههای علمیه به شما مفسران قرآن است، ابراز داشت: هر کس یک دوران بالندگی دارد، بالندگی علما بین 40 تا 60 سالگی است و برای برخی بین 50 تا 70 برای برخی است، شما چراغ حوزه هستید، باید این کتاب که سلطان کتابهای عالم است باید طرزی آن را به برکت روایات اهلبیت(ع) و نظام جمهوری اسلامی و خونهای پاک شهدا در جهان گسترش دهید.
معانی و بیان کمترین درجه علوم قرآنی است
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: نتیجه بسته شدن در خانه اهلبیت(ع) این بود که وقتی به کتابهای اهلسنت مراجعه کنید، اعجاز قرآن را در بلاغتهای ادبی میدانند، اینها کف علوم قرآنی است وقتی انسان وارد دریای قرآن میشود انسان میبیند ذات اقدس اله،کوچه و پسکوچههای جهان غیب را نشان رسول اکرم(ص) میدهد.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآن نقشه عالم غیب را میکشد، ابراز داشت: خداوند در قرآن درکات جهنم را بیان کرده است، درجات بهشت را گفته است و آن را به پیامبر(ص) نشان میدهد، اینها میشود دلائل اعجاز، نه معانی و بیان، این قرآن که انس و جن را به مبارزه دعوت کرده است،مگر جن و انس معانی و بیان خواندهاند، خداوند حرفی میزند که سلطان حرفها است، و این معجزه میشود.
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: اگر علم باشد و دین نباشد، جنگ جهانی اول و دوم اتفاق میافتد، اما اگر دین باشد و علم نباشد، مراسم گالیلهسوزی راه میافتد، در جنگ جهانی اول و دوم 80 میلیون نفر کشته شد.
وی ابراز داشت: با معانی و بیان جهان نجات نمییابد، اینها کف علم و مقدمات علوم است، وقتی انسان از علوم تجربی و نقلی و قراردادی گذشت و آمده است در برهان تجریدی و برهانهای عقلی میفهمد که در عالم خبری وجود دارد.
آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: وقتی خداوند در قرآن میگوید «ما کنت» در فلان صحنه نبودی، در آنجا نبودی، این آیات سجده دارد، این کتاب میتواند جهان و نظام را اداره کند، حوزههای علمیه به برکت شما مفسران باید قرآنی شود، سن شما سنی است که چراغ دست شما است، اگر سن کسی از 70 گذشت دیگر کارآیی لازم را از دست میدهد.
وی با اشاره به اینکه هرگز عمر خود را در مسائل غیرضرور هدر ندهید، اظهار داشت: خیلیها توفیق پیدا نکردند بیایند حوزه، خیلیها آمدند و برگشتند،اکنون که خدا به شما توفیق داد قدر این نعمت را بدانید.
قرآن در قبر به داد ما میرسد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با علمالدراسة نمیتوان قرآن را فهمید بلکه باید علم الوراثة را بیان کرد، امام سجاد(ع) در دعای 42 معارف قرآنی را در قالب دعا بیان کرد، این دعا را بخوانید و به شاگردان خود هم یاد دهید.
وی بیان کرد: خداوند همتهای بلند و اندیشههای بلند را دوست دارد و به آن کمک میکند، وجود مبارک امام سجاد(ع) به خداوند میگوید آنچه که از کوه برنمیآید از ما بر میآید، ما هم بگوییم آنچه که از دیگران بر نمیآید از ما شاگردان مکتب اهلبیت(ع) برمیآید.
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: شما اساتید حوزه چراغ حوزه هستید، نباید اجازه دهید عمر مفید شما بگذرد و هیچ کاری بالاتر از خدمت به سلطان صحف و مهیمن کتابها نیست، بنابراین فن شریف تفسیر را در حوزه علمیه در رده علوم دیگر قرار دهید.
وی با بیان اینکه برخی از علوم از یاد میروند و مقدمه است، اضافه کرد: قرآن مثل کفایه نیست، قرآن در قبر شفیع ما است، وقتی این کتاب عملی شد و نور شد همیشه همراه ما خواهد بود، همیشه این کتاب بالای سر ما است این کتاب را از مهجور بودن و از غیرعلمی بودن دربیاوریم.
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: هیچ کتاب علمی مشکلتر از خود قرآن نیست، سنگینترین و دقیقترین علم علم تفسیر است، مشکلتر و پیچیدهتر از همه علم تفسیر است، اگر این است و راه باز است و اگر گوینده اجازه داد که مخاطب یکی پس از دیگری این راهها را طی کند از علم به عقل برسد و از عقل به مساس برساند، این مساس و دست زدن مال مطهران است.
وی گفت: مس آن شهود و جان دادن است، فرمود تماس با قرآن مال اهلبیت(ع) است، به ما گفتهاند اگر راه اهلبیت(ع) را طی کنید اول عالم میشوید، بعد عاقل و بعد هم ممکن است که به مقام مس دست یابید./914/پ202/ع
ارسال نظرات