۰۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۸
کد خبر: ۱۵۰۶۳۳
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی:

ایدئولوژی عرفان کیهانی مغایر با آموزه های اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ایجاد وحدت میان علم،مذهب و عرفان را از اهداف شکل گیری عرفان کیهانی برشمرد وگفت: عرفان کیهانی را نمی توان عرفانی هماهنگ با آموزه های اسلامی دانست زیرا جهان شناسی، انسان شناسی وخداشناسی آن با آموزه های اسلامی همخوانی ندارد.
عرفان نوظهور عرفان کاذب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی ناصری راد، عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست تخصصی نقد عرفان کیهانی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان، در تشریح مبانی این مکتب گفت: عرفان کیهانی، مکتبی درمانی است با مبانی برگرفته از مکتب های هندی، چینی، اسلامی و فیزیک، نگاهی ایده آلیسمی به جهان مادی و نگاه فرا کل نگرانه به انسان (با هدف نجات انسان از گرفتاری در خویشتن و رساندن او به نقطه ای مشترک).

 

وی در نقد مبانی این عرفان اظهار داشت: در مبانی بنیان گذار عرفان کیهانی، خدا جایگاهی ندارد بلکه مکتب ایده آلیسم و انسان مطرح است بنابراین مورد تایید بزرگان دین نیست. از سوی دیگر  برای رهایی از وسوسه شیاطین، در جایی که اسلام ذکری چون «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» قرار داده است، در این عرفان از شیوه درمان سایمنتولوژی استفاده می شود.

 

حجت الاسلام ناصری راد ادامه داد: در این مکتب همچنین، آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»،  تفسیر به رأی شده و «حبل الله» را شعور کیهانی معرفی می کند، در اصل اساسنامه عرفان کیهانی آمده است انسان نمی تواند عاشق خدا شود زیرا انسان از هیچ  طریقی قادر به فهم او نیست، در حالی که این نظر با آیات قرآن در مساله شناخت خدا تناقض دارد. 

 

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: مکتب کیهانی ادعا می کند در مدت یک ماه فرد را عارف می کند، در صورتی که در کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) داریم اولین کار برای پیمودن سیر و سلوک، کنترل پرنده خیال است که بعضی از بزرگان بیان کردند حداقل ده سال زمان نیاز دارد.

 

وی افزود: یکی از اهدافی که ایجادکنندگان این مکتب دارند این است که بین مذهب و علم و عرفان، وحدت ایجاد کنند بنابراین مشاهده می کنیم که از عرفان، تعریفی عام دارند نه عرفان اسلامی . ما فلسفه صدرایی داریم که با اسلام همخوانی دارد و مورد تایید است ولی عرفان کیهانی، مکتبی التقاطی دارد.

 

حجت الاسلام ناصری راد علت گرایش انسان ها به این مکتب را خلأ معنویت دانست و اضافه کرد: محمد طاهری، بنیان گذار این عرفان، حتی دیپلم هم ندارد ولی توانسته است برخی استادان دانشگاه را جذب کند تا آنان مبانی او را تایید کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: عرفان کیهانی را نمی توان عرفانی هماهنگ با آموزه های اسلامی و در مسیر عرفان اسلامی دانست؛ زیراجهان شناسی، انسان شناسی و خداشناسی آن با آموزه های اسلامی همخوانی ندارد.

 

 نویسنده کتاب «افسون حلقه» یادآور شد: سلوک عملی مطرح شده در این مکتب راهی متفاوت با سیر و سلوک عرفان اسلامی است. استفاده از مکاتب گوناگون به طور جدی منشأ التقاط در این مکتب شده است؛ گویی بنیان گذار این مکتب برای رسیدن به هدف، یعنی توجیه نظری فرا درمانی، خود را دچار زحمت فراوان ساخته است./930/پ202/ع

ارسال نظرات