۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۵۰۷۲۲
عضو فراکسیون روحانیت مجلس:

میزان بودجه پژوهشی از وضعیت نامشخص پژوهشگری در کشور خبر می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام باقری‌بنابی خواستار تعامل حوزه و دانشگاه در پروژه‌های پژوهشی در عرصه علوم انسانی شد و گفت: مقایسه بودجه پژوهشی کشورمان با بودجه پژوهش یک کشور غربی نشان می‌دهد که هنوز اهمیت و ضرورت پژوهش در کشور به صورت کامل مشخص نشده است.
حجت‌الاسلام محمدرضا باقري بنابي، عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي

حجت الاسلام محمدرضا باقری بنابی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس، در گفت‎‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت هفته پژوهش ترتیب یافت، با بیان این‌که پژوهش و تحقیق لازمه پویایی و تعالی حوزه های علمیه محسوب می شود، اظهار داشت: یکی از امتیازات فقه شیعه، پویایی و توجه به مسائل روز است.

 

وی با بیان این‌که توسعه مدارس علمیه کشور بایستی با ارتقای سطح کیفی آموزش‌های پژوهش‌محور همراه باشد، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند تعامل حوزه و دانشگاه در پروژه‌های پژوهشی به ویژه در عرصه علوم انسانی هستیم، در حقیقت تحقق این امر لازمه توجه جدی متولیان حوزوی و دانشگاهی به ضرورت پژوهش است.

 

عضو هیأت رییسه کمسیون فرهنگی مجلس هزینه در پژوهش‌های دینی را عین سرمایه‌گذاری برای نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: باعث تأسف است که هنوز پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای پژوهشی در بعد علوم اسلامی در دانشگاه‌ها کمرنگ است.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که بودجه‌های پژوهشی نهادهای آموزشی و علمی از جمله حوزه و دانشگاه بسیار محدود است و پژوهشگران حوزه علوم انسانی با مشکلات مختلفی رو به رو هستند، مقایسه بودجه پژوهشی کشورمان با بودجه پژوهش یک کشور غربی نشان می‌دهد که هنوز اهمیت و ضرورت پژوهش در کشور به صورت کامل مشخص نشده است.

 

حجت الاسلام باقری بنابی تولید علم و جنبش نرم‌افزاری را بدون توجه به پژوهش و تحقیق غیرقابل تحقق دانست و گفت: مسیر پیشرفت و توسعه کشور از حوزه های علمیه و دانشگاه ها است و غیر از آن راه دیگری نداریم، از سوی دیگر تحقق سند چشم انداز1404 که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، بدون توجه به بخش پژوهش ممکن نیست.

 

وی یکی از مصادیق مهم و ضروری وحدت حوزه و دانشگاه را مشارکت در طرح‌های پژوهشی به ویژه در حوزه علوم انسانی دانست و افزود: لازمه وحدت حوزه و دانشگاه، درک متقابل میان این دو نهاد است، بایستی با بهره مندی از ظرفیت‌های بالقوه، وحدت در عمل تحقق یابد./935/ت302/س

ارسال نظرات