۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۵۰۸۳۹
سبک زندگی اسلامی؛

ضرورت ترسیم نظام‌واره سبک زندگی اسلامی / برخی قائل به گسترش ارزش‌های دینی در زندگی نیستند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزوی گفت: برخی افراد بسط و گسترش ارزش‌های دینی در زندگی را قائل نیستند و ما شاهد هزاران هزار مسلمان معتقد، شیعه، نماز‌خوان و روزه‌گیر هستیم که سبک زندگی و طرز معاشرتشان به سبک زندگی غربی بیشتر متمایل است تا سبک زندگی اسلامی.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام احمد زادهوش، پژوهشگر حوزوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره سبک زندگی اسلامی گفت: باور برخی از مسلمانان این است که تنها قبول کردن و ایمان قلبی به حقایق توحیدی و ارزش‌های اسلامی را کافی می دانند و این باور و ایمان قلبی را به سطح زندگی و عرصه‌ها و شؤون مختلف زندگی خودشان بسط و گسترش نمی‌دهند.

وی در ادامه افزود: این یک مبنای سکولاری و غربی است، در مباحث اخیری هم که بین روشنفکران به اصطلاح اسلامی و کارشناسان واقعی اسلام در جامعه مطرح است، یکی از نقاطه عطف و بزنگاه این مباحثات این است که اسلام دین آخرت و دین ارتباط انسان با خدا است.

برخی قائل به گسترش ارزش‌های دینی در زندگی نیستند

حجت‌الاسلام زادهوش اظهار داشت: این افراد بسط و گسترش این ارزش‌ها به سبک زندگی را قائل نیستند و ما شاهد هزاران هزار مسلمان معتقد، شیعه، نماز‌خوان و روزه‌گیر هستیم که سبک زندگی و طرز معاشرتشان به سبک زندگی غربی بیشتر متمایل است تا سبک زندگی اسلامی.

وی ادامه داد: زیرا به صورت ریشه‌ای و اساسی این مطلب را قبول نکرده اند که اسلام غیر از اقرار به زبان و ایمان از صمیم قلب نیاز به عمل به ارکان نیز دارد و لازم است در جلوه‌های زندگی هم ظهور و بروز پیدا کند.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: این در حالی است که لازم است اسلام در نوع سخن گفتن و ادبیات محاوره‌ای ، معاشرت، پوشش و زینت و در حقیقت در تمام شؤون زندگی جریان داشته باشد و اینطور نیست که اقرار به زبان کفایت کند.

مبنای سبک زندگی اسلامی، کرامت انسانی است

وی تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند مبنای این سبک زندگی کرامت انسانی سلامت آرامش، اعتدال و پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی و مادی انسان است و عبودیت و یکتا پرستی بایستی در سطح زندگی مشاهده شود.

حجت‌الاسلام زادهوش  تصریح کرد: آنچه در سبک زندگی غربی مبنا و اساس قرار گرفته، اصولی است که با اصول اسلامی کاملا منافات دارد، یکی از آنها لذت گرایی است.

سودجویی و لذت‌گرایی مبنای سبک زندگی غربی

وی ادامه داد: سودجویی بیشتر مادی یکی دیگر از اصول پذیرفته شده در سبک زندگی غربی است، یعنی آنچیزی که ما به عنوان الگو و سبک زندگی غربی در جهان می‌بینیم این است که جهان غرب پذیرفته است که از هر طریقی و از هر راهی و به هر شیوه‌ای که بشود کسب درآمد کرد، آزاد است.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: وقتی کسب درآمد و منافع مادی اصل قرار گرفت این در طراحی لباس، نوع غذا و تغذیه، مسکن و معاشرت، تفریح و مانند آن جریان پیدا می‌کند؛ یعنی از هر راهی می‌شود پول درآورد ولو این که با اصول توحیدی، کرامت انسان، طبیعت اولیه و طبع سالم انسان مخالفت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: این‌ها می آیند طبیعت را عوض می‌کنند و طبیعت اولیه را به طبیعت ثانویه تبدیل می‌کنند و آنچه که درآمدزایی بیشتر دارد به خورد مردم می‌دهند.

حجت‌الاسلام زادهوش یادآور شد: اگر روزی سیگار وینستون، شلوار لی و کلاه شاپو نماد جامعه آمریکا در کشورهای دیگر بود، امروز دیگر نمی‌توانیم مصادیق و نمونه‌های آن را بشمریم و این مصادیق و معیارها بسیار فراوان شده است.

وی ادامه داد: نوع لذت‌ها و تفریح‌، معماری، سبک ازدواج و پیوند زناشویی، مطبوعات و جراید، ژورنال‌ها، و بازی‌های کامپیوتری که امروزه بومی‌سازی شده و با افتخار از رسانه ملی تبلیغ می‌شود، به طور کامل از سبک غربی کپی برداری شده است.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به محتوای بازی‌های کامپیوتری گفت: این که یک ماشین پرسرعت در اختیار یک جوان قرار داده شود و به او اجازه و آموزش داده شود آزادانه به هر کسی بزند، وارد هر خانه و مغازه‌ای بشود، با پلیس درگیر شود و فرار کند، نمونه‌ای از سبک زندگی غربی است.

وی بیان داشت: این همان سبک زندگی است که منجر به قتل عام 27 کودک شش ساله در یک دبستان در آمریکا می‌شود و با وجود نگرانی‌های فراوان آمار خرید اسلحه بسیار بالا می‌رود، به جای این که خرید اسلحه ممنوع شود.

حجت‌الاسلام زادهوش ابراز داشت: حتی به تشخیص برخی کارشناسان احتمالا این حوادث ساخته و پرداخته کارخانجات اسلحه سازی آمریکا است تا با ایجاد رعب و وحشت مردم را وادار کنند به خرید سلاح‌های مدرن‌تر و بیشتر که اگر چنین حادثه‌ای پیش آمد بتوانیم مقابله کنیم.

درآمد زایی، پرده‌دری و ساختار شکنی مبنای سبک زندگی غربی

وی ادامه داد: این می‌شود سبک زندگی غربی که اصلش درآمدزایی، پرده‌دری و ساختار شکنی است و کاری به کرامت انسانی ندارد، و می‌روند به سراغ هر چیزی که لذت بیشتری داشته باشد، لذت گرایی حد و حدودی دارد، چون خواستگاه لذت گرایی جسمی نیست و روحی است وقتی فرد خسته شد به سراغ نمونه‌های دگیر می‌رود، از قتل به سرقت، از سرقت به همجنس‌گرایی و از همجنس گرایی به سراغ لذت‌های دیگر می‌رود.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: در سبک زندگی اسلامی چون مبنا کرامت انسان، عبودیت و یکتا پرستی و ارزش‌های الهی است این مبنا به صورت اساسی با ساختارهای غربی فرق می‌کند و با یک مصاحبه قابل جمع‌بندی نیست.

ضرورت ترسیم نظام‌واره سبک زندگی اسلامی

وی خاطر نشان کرد: بایستی با دقت نظر و جامعیت یک نظام‌واره و ساختار کامل از سبک زندگی را ترسیم کرد، خوشبختانه پیشینه این کار در تحقیقات گذشتگان ما است،اگر شهروند ما فهمید که مبنای سلام چیست، مبنای روز به خیر گفتن چیست، این روش‌ همسریابی با آن روش همسر یابی چه تفاوتی دارد، اگر موشکافی و پرده‌برداری شود به طور طبیعی مردم ما پذیرش و انعطاف در برابر سبک زندگی اسلامی خواهند داشت.

حجت‌الاسلام زادهوش تصریح کرد: در مجالس دینی، مطبوعات و رسانه  ها کم‌تر می‌بینیم که تحلیلی درباره پیشینه سبک‌ها ارائه شود، به طور مثال بیان شود پیشینه طراحی لباس چیست و چه شد که ما این‌گونه لباس می‌پوشیم یا پشت صحنه این زرق‌و برق‌ها چه کسانی هستند./919/ت301/ن

ارسال نظرات