۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۵۱۰۰۳
آیت الله تحریری:

همه ما به نصیحت نیاز داریم، باید خودمان را بسنجیم و ارزیابی کنیم

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله تحریری با بیان این‌که لازمه تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، همراه بودن آن با توجه نصیحت کننده به خویشتن است، گفت: «همه ما به نصیحت نیاز داریم. باید خودمان را بسنجیم و ارزیابی کنیم».
آيت الله  تحريري
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، آیت‌الله تحریری، با بیان این که مسائلی که در ماجرای کربلای حسینی رخ داد، مایه درس و عبرت‌گیری انسان است، با اشاره به یکی از بیانات امام زین‌العابدین(ع)، بیان کرد: «سه امر است که اگر در انسان‌های مؤمن به خدا باشد، سه خاصیت مهم در دنیا و آخرت دارد: در حفظ و حراست خدا خواهد بود، در روز قیامت، خدا او را در سایه عرشش قرار می‌دهد و از حالت فزع در روز قیامت ایمن می‌شود».
 استاد اخلاق حوزه ادامه داد: «یکی از آن امور، جنبه‌های اجتماعی دارد؛ باید ببینیم در روابط اجتماعیمان در مقایسه با دیگران چه حالتی داریم. باید آنچه در حق مردم روا بداریم که در ارتباط با دیگران تقاضا می‌نماییم. دیگران از ما می‌خواهند که به آنان کمک کنیم تا به خیر مادی یا معنوی برسند. طلاب علوم دینی هم می‌خواهند به خیر معنوی برسند و دیگران را نیز به خیر معنوی برسانند».
 آیت‌الله تحریری اظهار داشت: «از این مباحث نتیجه می‌گیریم که مواظبت اعمال خویشتن باشیم. حضرت(ع) می‌فرمایند کسانی که در روابط اجتماعی هستند، باید ببینند از دیگران توقع دارند که چه دیدگاهی درباره آنان داشته باشند. اگر این رویکرد در زندگی ما شکل بگیرد، روابط بسیار نورانی خواهد بود و روابط ما انسانی و در گام بعدی، الهی خواهد شد. این فرهنگ دینی باید در ابعاد گوناگون زندگانی ما شکل بگیرد».
 وی افزود: «حضرت(ع) در فرمایش دوم، شاخص دقیق‌تری بیان می‌فرمایند که باید حرکت خویش را بر اساس آن قرار دهیم. ایشان بیان می‌کنند که انسانی اقدام به کاری نمی‌کند، مگر این که بداند در اطاعت یا معصیت خداست؟ پس توجه به این بعد، مهم‌تر است، ولی ما معمولاً، ابتدا، به کار توجه داریم و در مرحله بعد بررسی می‌کنیم که این کار، طاعت است یا معصیت؟ برای رسیدن به این مرحله، باید به خود توجه داشته باشیم و قرآن هم همین را به ما امر می‌کند. هر کسی باید ببیند که برای آینده چه می‌فرستد. کسانی که در قیامت به امن الهی می‌رسند، لازم است در این دنیا به گونه‌ای به امنیت رسیده باشند و اعمال و حالاتشان محوریت امنی را پیموده باشد».
 استاد اخلاق تصریح کرد: «سومین گروهی که در حفظ و عنایت الهی قرار دارند، کسانی هستند که عیب برادر مؤمنشان را جست‌وجو و بازگو نمی‌کنند، مگر این که خودشان عیب مزبور را ترک کنند. در گام نخست، دین ما به عمل توجه می‌دهد. اگر اعمال ما در چارچوب طاعت و دوری از معصیت بود، مقداری از حالات نفسانی هم در جهت اصلاح قرار می‌گیرد».
 آیت‌الله تحریری، با بیان این که انسان باید کنترل درونی داشته باشد، اظهار داشت: «هر کسی که در المصطفی کار می‌کند، اگر کوچک‌ترین برخورد مناسبش با طلاب عزیز غیر ایرانی، تأثیرگذار است. همه المصطفی رسالت برخورد اخلاقی دارند و کار اجرایی، در مرحله بعد است. همه مجامع نظام اسلامی ما باید ابتدا جمع تربیتی باشند و در مرحله بعد، به مسائل دیگر توجه نمایند».
 وی با بیان این که لازمه تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر، همراه بودن آن با توجه نصیحت کننده به خویشتن است، گفت: «همه ما به نصیحت نیاز داریم. باید خودمان را بسنجیم و ارزیابی کنیم»./905/د102/ن
ارسال نظرات