۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۵۱۰۷۶
معرفی پایان نامه‌های حوزوی؛

راه‌های آفاقی وجود خدا در قرآن

خبرگزاری رسا – پایان نامه « راه‌های آفاقی وجود خدا در قرآن» به قلم حسن قربان زاده یامچی به بررسی اثبات وجود خداوند پرداخته است.
پايان نامه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگر برای اثبات خداوند در قرآن به برهان نظم، برهان حرکت، برهان هدایت در این تحقیق پرداخته است.
بر اساس این گزارش پایان نامه « راه‌های آفاقی وجود خدا در قرآن» برای اخذ مدرک سطح سه حوزه علمیه قم نوشته شده است.
چکیده
مبحث، بررسی و تحقیق در مورد موضوع راه‌های وجود آفاقی خداوند در شش فصل جداگانه و به طور مفصل و بعضی فصل‌ها مختصر مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل اول از کلیات بحث به میان آمده در این فصل از موضوعاتی مانند امکان شناخت خدا در قرآن و اثبات وجود خدا در قرآن و دیگر براهین خداشناسی اشاره و مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند و براهین خداشناسی نام برده شده و هر کدام از براهین مختصراً با ذکر آیات توضیح داده شده است.
برهان حدوث
در فصل دوم از برهان حدوث جهت اثبات وجود آفاقی خدا بحث شده است، در این فصل برهان از آفرینش جهان از عدم و تحلیل و بررسی برهان حدوث و برهان حدوث در آئینه آیات در ذکر آیات در مورد برهان حدوث بحث شده است.
برهان نظم
در فصل سوم جهت اثبات وجود آفاقی خداوند از برهان نظم استفاده شده است، در این بحث تعریف نظم و اقسام نظم و توضیح آن دو مورد بررسی قرار گرفته است و مثال‌هایی برای نظم جهان و نظر و اعتراف دو دانشمند در مورد ناظم جهان و تبیین نظم در مجموعه جهان و انطباق‌های شش‌گانه جهان ارزش معرفتی دلیل نظم و برهان معرفتی و انکار دلالت نظم و اشکالات و شبهات نظم و اشکالات هیوم و تحلیل و بررسی آن‌ها و فرضیه تکاملی داروین و اقسام نظم و آیات نظم و نظم غایی و آیات آن مورد بررسی و بحث شده است.
برهان هدایت
فصل چهارم در این فصل جهت اثبات وجود آفاقی خداوند از برهان هدایت و راه‌یابی موجودات و گیاهان بحث شده است در این فصل از تعریف توضیح برهان هدایت و فرق برهان نظم و برهان هدایت و آیات برهان هدایت و مراحل آفرینش و تبیین اثبات مدعا در مورد برهان هدایت و تبیین برهان هدایت در حیوانات و انسان بحث شده است و آیات دو مورد راه‌یابی و هدایت گیاهان و حیوانات مورد بررسی قرار گرفته است.
برهان حرکت
در فصل پنجم از برهان حرکت جهت اثبات وجود آفاقی خداوند بحث شده است در این فصل از تعریف حرکت و تحقق حرکت در چهار مورد و نظر فلاسفه در مورد برهان حرکت و چگونگی استدلال با برهان حرکت و مرحله اول حرکت نیازمند به محرک و لزوم سلسله محرک‌ها به محرک غیر متحرک و نیاز حرکت به علت غایی مجرد و برهان حرکت در آیات و نحوه استدلال به آیات و استدلال اندیشمندان به آیه 76 و آیات دیگر و خداوند غایت اصلی حرکت‌ها و ملاصدرا و استشهاد به چند آیه جهت حرکت جوهری و آیات برهان حرکت و ملاهادی سبزواری از کتاب تعلیقه توضیح آیات حرکت و توضیحات علامه طباطبائی و امام خمینی بحث و بررسی شده است.
در فصل ششم به طور مختصر برهان اشکال و برهان جمال جهت اثبات وجود آفاقی خداوند بحث شده است.
نتیجه‌گیری
مبحث و بررسی و تحقیق در مورد موضوع اثبات وجود آفاقی خداوند در شش فصل جداگانه و به طور مفصل و بعضی فصل‌ها مختصر مورد بررسی قرار گرفته است در فصل اول از کلیات بحث به میان آمده در این فصل از موضوعاتی مانند امکان شناخت خدا در قرآن و اثبات وجود خدا در قرآن و به دیگر براهین و راه‌های خداشناسی اشاره و مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند و براهین خداشناسی نام برده شده و هر کدام از براهین مختصراً با ذکر آیات توضیح داده شده است.
در فصل دوم از برهان حدوث جهت اثبات وجود آفاقی خدا بحث شده است در این برهان از آفرینش جهان از عدم و تحلیل و بررسی برهان حدوث و برهان حدوث در آئینه آیات در ذکر آیات در مورد برهان حدوث بحث شده است.
در فصل سوم جهت اثبات وجود آفاقی خداوند از برهان نظم استفاده شده است، در این بحث تعریف نظم و اقسام نظم و توضیح آن دو مورد بررسی قرار گرفته و مثال‌هایی برای نظم جهان و نظر و اعتراف دو دانشمند در مورد ناظم جهان و تبیین نظم در مجموعه جهان و انطباق‌های شش‌گانه جهان ارزش معرفتی دلیل نظم و برهان معرفتی و انکار دلالت نظم و اشکالات و شبهات نظم و اشکالات هیوم و تحلیل و بررسی آن‌ها و فرضیه تکاملی داروین و اقسام نظم و آیات نظم و نظم غایی و آیات آن مورد بررسی و بحث شده است.
فصل چهارم : در این فصل جهت اثبات وجود آفاقی خداوند از برهان هدایت و راه‌یابی موجودات و گیاهان بحث شده است در این فصل از تعریف توضیح برهان و فرق برهان نظم و برهان هدایت و آیات برهان هدایت و مراحل آفرینش و تبیین اثبات مدعا در مورد برهان هدایت و تبیین برهان هدایت در حیوانات و انسان بحث شده است، و آیات دو مورد راه‌یابی و هدایت گیاهان و حیوانات مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل پنجم از برهان حرکت جهت اثبات وجود آفاقی خداوند بحث شده است، در این فصل از تعریف حرکت و تحقیق حرکت در چهار مورد و نظر فلاسفه در مورد برهان حرکت و چگونگی استدلال با برهان حرکت و مرحله اول حرکت نیازمند به محرک و لزوم انتهای سلسله محرک‌ها به محرک غیر متحرک و نیاز حرکت به علت غایی مجرد و برهان حرکت در آیات و نحوه استدلال به آیات و استدلال اندیشمندان به آیات قرآن و خداوند غایت اصلی حرکت‌ها و همچنین استشهاد به چند آیه جهت حرکت جوهری و آیات برهان حرکت از کتاب تعلیقه ملا هادی سبزواری و توضیح آیات حرکت و توضیحات علامه طباطبایی و امام خمینی بحث و بررسی شده است.
در فصل ششم به طور مختصر برهان اشکال و برهان جمال جهت اثبات وجود آفاقی خداوند بحث شده است.
نتیجه‌ای که گرفته می‌شود این است که شش فصل در موضوع اثبات وجود آفاقی خداوند بحث شده و جهت بیداری اذهان و استدلال بر وجود خداوند و تمام براهین اثبات وجود آفاقی و غیره ذکر شده جهت مقابله با کفر و الحاد و کج‌روی بعضی انسان‌ها تا با مطالعه این براهین به وجود خداوند ایمان آورده و انسان پاک و متعبد شده و راه راست را پیش گرفته و از الحاد و کفر و انکار خدا و معاد دست بردارد و راه‌ها و روش را دیده و راه‌های ظلمانی را رها کند.
شایان ذکر است پایان نامه«راه‌های آفاقی وجود خدا در قرآن» به قلم حسن قربان زاده یامچی و با راهنمایی حجت‌الاسلام محمد حسن قدردان قراملکی و با مشاوره حجت‌الاسلام اسدالله فیروز جایی برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (سطح سه حوزه علمیه قم) نوشته شده و در سال1389 دفاع شده است.
علاقه‌مندان به مطالعه این پایان‌نامه می‌توانند به کتابخانه آیت‌الله حائری یزدی در «مدرسه عالی فیضیه» مراجعه کنند./905/پ202/ن
ارسال نظرات