۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۵۱۱۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

روشنفکران در برابر ولایت فقیه ایستاده اند/ اسلام منهای روحانیت خطرناک ترین اندیشه شریعتی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به این که جریان روشنفکری معاصر از دغدغه های مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: روشنفکران در برابر ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایستاده اند.
روشنفکري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن علی سلمانیان، مدرس حوزه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، صبح امروز در دوره تخصصی بصیرت سیاسی ویژه طلاب نخبه سراسر کشور که در مرکز آموزشی امام علی(ع) سپاه قم در حال برگزاری است، به بررسی جریان روشنفکری در دوره معاصر پرداخت.

 

وی گفت: جریان روشنفکری در دوران معاصر یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری به شمار می آید، حضرت امام نیز این دغدغه را داشتند و سخنان فراوانی را در این زمینه بازگو کردند.

 

حجت الاسلام سلمانیان به تاریخچه این جریان اشاره کرد و افزود: این جریان از 200 سال پیش آغاز شد. کلیسای اروپا 100 سال بر جامعه بود و پس از جنگ صلیبی کسانی به وجود آمدند که کلیسا را به رسمیت نشناختند، بررسی کلیسا برای طلبه های بسیار ضروری است، زیرا کلیسای آن دوران یکی از عوامل تهاجم روشنفکران کنونی علیه دین و نخبگان است.

 

مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: اگر بخواهم به تعریف لغوی روشنفکری بپردازم باید بگویم که گاهی از روشنفکری در تقابل تحجر یاد می شود و بر همین اساس است که به شهید مطهری لقب روشنفکر داده شد، اما معنای اصطلاحی که در رسانه ها، مطبوعات و تاریخی از آن یاد می شود بر حذف دین از جوامع یا اصلاح دین اطلاق می شود.

 

وی با تاکید بر این که روشنفکری از دوران فتحعلی شاه وارد ایران شد، اظهار داشت: درست است که یهودیان دین خود را تبلیغ نمی کنند، اما آیین شان را به شدت تبلیغ می کنند و جریان روشنفکری و وهابیت نیز از این تبلیغات نشان گرفته است، 4 تن از شخصیت های انگلیسی در دوران فتحعلی شاه به ایران آمده و جریان روشنفکری را تبلیغ کردند و افراد دربار نیز به سرعت این جریان را پذیرفته و حتی به تبلیغ آن پرداختند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی درباره تفکر جریان روشنفکری، گفت: روشنفکران با شعار این که کنار گذاشتن دین عامل پیشرفت غرب است، عقب ماندگی جوامع اسلامی را به دین مرتبط می سازند و تاکید می کنند که برای پیشرفت باید دین را کنار گذاشت یا آن را اصلاح کرد.

 

وی بیان داشت: شواهد فراوانی در حال حاضر در این زمینه وجود دارد که نامه کدیور به رییس جمهور مصر که از وی خواست اشتباه ایران را مرتکب نشده و اسلام را مبنای قانون اساسی قرار ندهد یکی از این نمونه ها به شمار می آید.

 

حجت الاسلام سلمانیان ادامه داد: روشنفکران کنونی نظیر خاتمی و خوئینی که نقش اپوزوسیون را دارند و روشنفکری را ایستادگی در مقابل قدرت می بینند، در برابر نظام ایستاده اند، همه قراردادهای استعماری توسط روشنفکران امضا شدند، ولی ادعا می کنند که در پی قدرت و پیشرفت ایران هستند.

 

وی چند تن از رهبران روشنفکری ایران را نام برد و خاطر نشان ساخت: میرزا ملکم ارمنی را می توان پدر روشنفکری ایران نام برد که به شدت طرفدار تقلید از غرب بود و همانند آقای خاتمی اعتقاد داشت که برای پیشرفت هیچ راهی جز غرب نداریم و باید منش غرب را بپذیریم، تغییر حروف الفبا از اهدافی بود که وی به شدت خواستار تحقق آن بود، امری که به حذف روحانیت منجر می شد، زیرا طلبه ها دیگر نمی توانستند کتابهای عربی را بخوانند و آنها دقیقا در پی این هدف بودند.

 

این مدرس حوزه تاکید کرد: آخوند تقی زاده یکی دیگر از رهبران این جریان بود که به لباس روحانیت تنش داشت لکن افکار وی دچار انحراف شدیدی شد، روشنفکران بر نقد نظام تاکید داشتند اما هرگاه به قدرت نزدیک می شدند از آن تعریف و تمجید می کردند، این افراد در حالی خود را مسلمان می دانستند که یا بهایی بوده یا این که با بهائیت ارتباط داشتند.

 

حجت الاسلام سلمانیان ویژگی های روشنفکران را بیان کرد و بیان داشت: طرفداری از فراماسون، طرفداری باستان گرایی، فعالیت علیه مذهب، انتقاد از وضع  کارکرد مذهب، خواستار حذف لباس روحانیت به بهانه ترویج خرافه، نقد روحانیت، تکلیف گریزی، برخوردار نبودن از حمایت مردم، اجتهاد در جهان بینی، مخالفت با سنت، طرفدار ورود تمدن غرب، طرفدار مدرنیته، اعتقاد به اومانیسم، انتقاد از نظام، توجه به نهادهای مدنی جدید، استفاده شدید از مطبوعات، تخصص در ادبیات فارسی و تلاش در تبرئه مفسدان از ویژگی های روشنفکران است.

 

وی با اشاره به سکوت روشنفکران علیه ظلم شاه و همچنین نادیده گرفتن شعارهای اسلامی، گفت: کسانی که هم اکنون به بهانه روشنفکری در برابر نظام جمهوری اسلامی ایستاده اند در دوران شاه هیچ کلمه ای اعتراضی آمیز به زبان نیاورده و حتی یک کلمه نقد نیز ننوشتند، آنها قدرتی را که می پسندند به شدت تمجید می کنند؛ جامعه مدنی، دموکراسی، آزادی، گفت‎وگوی تمدن بر اساس اندیشه های غرب و امثال اینها تنها چیزهایی هستند که از طرف روشنفکرانی نظیر خاتمی دیده می شود، اما در سخنان حضرت امام و مقام معظم رهبری تنها واژه های اسلامی والا نظیر دین و مستضعفان دیده می شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام بر لزوم اهتمام حوزه علمیه به ادبیات تاکید کرد و افزود: روشنفکران در زمینه ادبیات بسیار قوی هستند با این حربه توانسته اند بر شدت در دانشگاه ها نفوذ کنند، حوزه علمیه باید ادبیات را دریابد و بتواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد، روشنفکران در توهین تبحر دارند به گونه ای که حتی به پیامبر اکرم(ع) و امام حسین(ع) نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم توهین می کنند و مردم را به دلیل حضور در مجالس و گوش فرا دادن به سخنان روحانیت، نادان و جاهل قملداد می کنند.

 

این مدرس حوزه علمیه ابراز داشت: یک روشنفکری دیگری که وجود دارد روشنفکری دینی است که از سوی برخی کت و شلواری ها از یک طرف و ملبسان به لباس روحانیت بیان می شود، این گروه پیش از انقلاب به صراحت علیه دین و امام حسین(ع) فحش می دادند لکن این گروه هم اکنون در ظاهر از دین حمایت می کنند و می گویند که نمی توان خدا را کنار گذاشت، اما قرائت روحانیون از دین را عامل بدبختی می دانند، افرادی نظیر بازرگان، سروش، ملکیان، کدیور و شریعتی پیرو این مقوله هستند، این جریان شدیدا مراقب هستند تا حرفی بر خلاف ظاهر دین نزنند.

 

حجت الاسلام سلمانیان در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی اندیشه های شریعتی پرداخت و تصریح کرد: شریعتی یک معماست اما نه آنقدر سخت که نتوان حلش کرد و نه آنقدر آسان که به راحتی قابل حل باشد؛ وی در سه حوزه اسلام شناسی، تاریخ و جامعه شناسی و ادبیات تخصص داشت که از ادبیات فوق العاده ای برخوردار بود، در تاریخ از منابع اهل سنت استفاده می کرد و در اسلام شناسی نیز تالیفاتی به جای گذاشت. وی به هیچ وجه تمایلی به دیدار با علما نداشت و حتی زمانی که آقای مصباح به تهران رفت تا با او صحبت کند به بهانه کسالت از این دیدار طفره رفت.

 

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم با طرفداران شریعتی سخن بگوییم باید ابتدا متذکر شویم که اختلافی با خود شریعتی نداریم بلکه آثار وی را نمی توانیم بپذیریم، وی به شدت علیه روحانیت تاخته است به گونه ای که می گوید گاندی آتش پرست از آیت الله گلپایگانی و علامه مجلسی به تشیع نزدیک تر است، بدترین توهین را به خواجه نصیر الدین طوسی روا می دارد و حتی به فلاسفه نیز فحش می دهد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تاکید کرد: تز اسلام منهای روحانیت شریعتی خطرناک ترین اندیشه وی به شمار می آید که امام بارها در برابر این اندیشه موضع گرفت، اصلاح طلبان نیز تحت تاثیر اندیشه های وی قرار گرفته اند که برخی از آنان حتی می گویند نباید قرآن خواند.

 

مدرس حوزه علمیه درباره برخی انحراف های دینی روشنفکران، توضیح داد: برخی افراد که هیچ جایگاهی در حوزه ندارند به بهانه ترویج خرافه توسط روحانیت به گرایشهای روشنفکری انحرافی روی آورند، برخی از آخوندهای روشنفکر تشیع را کنار گذاشته و اندیشه های سنی و وهابی را پرورش می دهند، این جریان از معترضان به ولایت فقیه هستند، برخی از آنها قرآن و نهج البلاغه را کنار گذاشتند، حکومت اسلامی را خرافه می دانند، نماز جمعه و زیارت و مهر نماز را خرافه ای بیش نمی دانند و در برابر مقام معظم رهبری ایستاده اند./980/پ201/ج

ارسال نظرات