۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۵۱۲۲۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

سبک زندگی اسلامی باید با نگاه جامع و جهانی طراحی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: سبک اسلامی باید انسجامی در درون خود داشته باشد، اگر سبک زندگی اسلامی مطرح شد، باید مشترکات آن در درون هر فردی وجود داشته باشد و تفاوتی میان نژادها و انسان‌های مختلف در آن نباشد.
حجت الاسلام کاوياني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد کاویانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چهارشنبه شب در نشست علمی «مؤلفه‌های سبک زندگی و آسیب‌شناسی آن» که در مرکز انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: سبک زندگی اسلامی باید بتواند در دنیای امروزی خود را مقبول جلوه دهد که این مقبول جلوه دادن شرایط و لوازمی دارد.
وی افزود: اگر انتظار داریم که جمهوری اسلامی ایران در جهان الگو شود باید سبک زندگی اسلامی را در خانواده، زندگی اجتماعی، تعامل با حکومت اسلامی و تعامل در مقیاس بین‌الملل عرضه کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای سبک گفت: سبک حالتی ثابتی دارد که به شخصیت و بعد رفتاری شخصیت مرتبط می‌شود، اگر فرد گاه رفتار ویژه‌ای را انجام می‌دهد دیگر به آن سبک نمی‌گویند بلکه باید آن را به صورت پیوسته انجام دهد.
وی ابراز داشت: رضایت از زندگی، آیین زندگی در گوشه‌ای از سبک زندگی جای می‌گیرند، اما سبک به آن معنا است که بنیان‌های فرد در جنبه‌های مختلف استوار شده باشد که مخالفت با آن بسیار سخت باشد.
حجت‌الاسلام کاویانی خاطرنشان کرد: سبک زندگی قدم به قدم در وجود فرد تحقق می‌یابد و از این رو دشمن نیز باید قدم به قدم به از میان برداشتن این سبک اقدام کند.
وی اظهار داشت: منظور ما از اسلام در اصطلاح سبک زندگی اسلامی، آموزه‌هایی است که از جانب خدا برای انسان آمده است،‌ مبدا، معاد، نبوت در اسلام وجود دارد و این موضوعات در سبک زندگی اسلامی تأثیر می‌گذارد.
سردبیر دو فصلنامه علمی تخصصی مطالعات اسلام و روانشناسی با اشاره به این‌که سبک اسلامی باید انسجامی در درون خود داشته باشد، ادامه داد: اگر سبک زندگی اسلامی مطرح شد، باید مشترکات آن در درون هر فردی وجود داشته باشد و تفاوتی میان نژادها و انسان‌های مختلف در آن نباشد.
وی بیان کرد: سبک زندگی اسلامی باید جامعیت داشته باشد و ناظر به دنیا و آخرت انسان طراحی شده باشد،‌ باید این سبک زندگی خود را از یافته‌های علمی بشر محروم نکند.
حجت‌الاسلام کاویانی اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی باید همان‌گونه که اسلام غایت‌مندی ویژه‌ای را برای جهان ترسیم کرده است، بنیان نهاده شود.
وی ادامه داد: اسلام نسبت به مباحث روز مانند بحران آب،‌شکاف لایه ازن، گرم شدن دمای کره زمین، بالا آمدن سطح آب‌های بین‌المللی بی‌توجه نیست، ما نمی‌توانیم سبک زندگی اسلامی داشته باشیم اما توجهی به این مسائل نداشته باشیم، پس در ایجاد سبک زندگی اسلامی نیاز به جامعیت ویژه‌ای داریم.
نویسنده و پژوهشگده حوزوی ابراز داشت: روانشناسی وقتی سخن از سبک زندگی می‌کند به ارزش‌ها اهمیت می‌دهد،‌ اما در رشته‌های دیگر علوم نگاه آنان به سبک زندگی توصیفی است و تجویز ندارند، اسلام به معنای تجویز و دستورالعمل است،‌ یعنی این‌که سبک زندگی ما از نگاه اسلام باید چگونه باشد.
وی ابراز داشت: روش اسلام و علم روانشناسی در نگاه به سبک زندگی بسیار نزدیک است و مشابهت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد، اما در محتوا از بنیان میان اسلام و رواشناسی تفاوت بسیاری وجود دارد.
حجت‌الاسلام کاویانی با بیان این‌که ارزش‌گذاری در علم روانشناسی و اسلام متفاوت است،‌ ادامه داد: نگرش‌های حاکم بر زندگی از دیدگاه اسلام و روانشناسی تعریف شده است، اما در روانشناسی در هنگام سخن از هستی‌شناسی غنای چندانی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: دست یافتن به سبک زندگی دینی بدون پژوهش و طراحی مؤلفه‌های این سبک امکان ندارد؛ بسیاری از مسائل فقهی هنوز حل نشده است، آن گاه باید گفت تا این سبک زندگی حل نشود امکان ارائه سبک زندگی اسلامی وجود ندارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنا نیست موضوع سبک زندگی دینی به صورت یک موج مطرح شود،‌ باید موضوع سبک زندگی دینی در مقیاس جهانی و خانوادگی مطرح شود./914/پ202/پ
ارسال نظرات