۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۵۱۴۵۴
خطیب جمعه نجف مطرح کرد؛

اتحاد ترکیه و عربستان برای بروز جنگ مذهبی در عراق

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف نسبت به اتحاد عربستان سعودی، ترکیه و قطر برای بروز جنگ مذهبی در عراق هشدار داد.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد نسبت به بروز جنگ مذهبی در عراق هشدار داد و گفت: ملت عراق، کشور را بر اساس وحدت تاسیس کرد و توانست در مبارزه با فتنه مذهبی موفق باشد. هم اکنون جریانهای وجود دارد که به بهانه ظلم علیه شهروندان سنی به نظام حمله ور می شوند، این امر کاملا محکوم است و عراقی ها با این مسأله مباره می کنند.

 

وی افزود: شیعیان با شعارهای فتنه انگیزانه به شدت مخالف هستند، زیرا همه شهروندان را برادر خود می دانند و از یکدیگر دفاع می کنند. ما به خوبی می دانیم که سنی ها نیز با این شعارهای مخالفت می کنند و این اظهارات را به آنها نسبت نمی دهیم.

 

حجت الاسلام قبانچی تصریح کرد: ما به صورت یکپارچه در برابر کسانی که خواهان ریختن خون مردم هستند، ایستادگی می کنیم. هیچ کس حق ندارد اختلافات سیاسی را به جنگی مذهبی تبدیل سازد و این کلام همه شیعیان و همه سنی ها است، متاسفانه این اقدامات از سوی عناصر سیاه داخلی و خارجی صورت می گیرد.

 

خطیب جمعه نجف اشرف علمای اهل سنت را به راهنمایی شهروندان سنی دعوت کرد و اظهار داشت: ما فعالیت خود را بر اساس دستور ادامه داده و اجازه اذیت شدن کسی را نمی دهیم. از علمای سنی می خواهم شهروندان سنی عراق را به خوبی راهنمایی کنند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به سخنان فتنه انگیزانه نخست وزیر ترکیه انتقاد کرد و ادامه داد: سخنان نخست وزیر ترکیه مبنی بر اینکه یک اقلیت در عراق بر کشور حاکم است را نمی توان پذیرفت، ما از نخست وزیر ترکیه انتظار نداریم که پرچم جنگ طایفه ای را در عراق به اهتزاز درآورد و نمی پذیریم که ترکیه و قطر و عربستان برای بروز این جنگ در کنار یکدیگر قرار گیرند.

 

حجت الاسلام قبانچی خاطر نشان ساخت: شیعیان عراق در اکثریت قرار دارند، اما این سبب نشد که قدرت را به تنهایی در اختیار بگیریم و همه در این حکومت سهم دارند.

 

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی در بخش پایانی خطبه های نماز جمعه از شهروندان مسیحی به دلیل لغو جشن میلاد حضرت مسیح(ع) و فرارسیدن سال نو میلادی به علت همزمانی با اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد./980/ب902/ک

ارسال نظرات