28 رذیله اخلاقی از زبان صادر میشود

حجتالاسلام علی زینتی، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفیالعالمیة(ص) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟» با اشاره به آثار و پیامدهای غیبت در زندگی افراد به تعریف مفهوم بدگویی پرداخت و گفت: در روایت آمده غیبت به معنای یاد کردن مؤمن یا مسلمان به گونهای که سبب ناراحتی او شود، است و ممکن است این یاد کردن به صورت اشاره یا کلام باشد.
وی اضافه کرد: برخی افراد هستند که نمیخواهند کار خیری که در جامعه انجام داده یا میدهند برای مردم فاش شود و مردم از کار خیر آنها آگاه شوند، اگر در این صورت فرد کار خوب آنها را برای مردم بیان کند غیبت کرده است.
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه(ص) با بیان اینکه امیرمومنان(ع) میفرماید «غیبت آخرین تلاش فرد عاجز است»، اظهار داشت: وقتی که فرد توان روحی کافی داشته و عیوب یا خطای دیگران را در محضر خودشان بگوید گرفتار غیبت نمیشود.
غیبت بنیان جامعه را نابود میکند
این استاد حوزه با بیان اینکه بنیان ارتباطات اجتماعی اعتماد افراد به یکدیگر است بیان داشت: غیبت دارای پیامدهای منفی زیادی در زندگی فردی و اجتماعی است و در فضای جامعه اسلامی بی اعتمادی را ایجاد میکند.
وی ادامه داد: همچنین غیبت سبب خدشه دار شدن حیثیت و آبروی دیگران میشود، در روایت بدگویی از دیگران از عمل منافی با عفت بدتر شمرده شده است، چرا که زنا عفت جسمانی افراد را از بین میبرد، در خلوت صورت میگیرد و شاید دیگران متوجه آن نشوند.
ویران کردن کعبه یا شخصیت مؤمن؟
این نویسنده و محقق حوزوی تصریح کرد: غیبت سبب میشود فرد از جایگاه عالی که در جامعه برخوردار است ساقط شود و توانمندی افراد زیر سؤال برود در حالی که در روایت آمده است«آبروی و شرافت مؤمن از شرافت کعبه بالاتر است».
حجتالاسلام زینتی آسان بودن ارتکاب به گناه غیبت را از دیگر دلایل گرفتار شدن مردم به این رذیله اخلاقی و رواج آن در جامعه دانست و ابراز داشت: ارتکاب به گناه غیبت نیاز به امکانات خاصی ندارد، نیاز به هزینه اموال ندارد، در آن انرژی مصرف نمیشود و همانند برخی از گناهان مانند سرقت ریسکپذیر نیست، بلکه تنها با تکان دادن زبان انجام میشود.
غیبت سرقت آبروی افراد است/بیست و هشت رذیله اخلاقی از زبان صادر میشود
وی افزود: میتوان گفت غیبت سرقت آبروی دیگران است، همچنین دلیل رواج این گناه عدم فرهنگ سازی، کم شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و معرفی نکردن زشتی این گناه در میان مردم است و از پنجاه رذیله اخلاقی که وجود دارد بیست و هشت عدد آنها از زبان صادر میشود.
رسانهها آثار غیبت را برای مردم بیان کنند
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه(ص) با بیان اینکه یکی از رسالتهای رسانهها و مراکز فرهنگی بیان آثار غیبت و بدگویی است، خاطرنشان کرد: غیبت به سبب پیروی از هوای نفس و شیطان رخ میدهد و فرد غیبت کننده به سبب احساس آرامش و خرسندی کاذبی که از شیطان دریافت میکند به انجام این رذیله اخلاقی تشویق میشود.
وی اضافه کرد: البته بیتوجهی برخی افراد و نشان ندادن واکنش در برابر غیبتکننده، ضعف ایمان، توجه نداشتن به ناظر بودن خدا و اعتقاد نداشتن به حضور خدا از دیگر عوامل تشویق افراد به بدگویی نسبت به دیگران است.
حجتالاسلام زینتی با اشاره به اینکه غیبت گناهی کبیره بوده و سبب سرپیچی از فرامین الهی است، ابراز داشت: برخی افراد مرز غیبت را نمیدانند و وقتی آنها را از غیبت کردن نسبت به دیگران هشدار میدهیم مدعی میشوند که این عیوب در او وجود دارد و بیان میکنند در حالی که نمیدانند غیبت نیز به معنای بیان عیوبی که در فرد وجود دارد گفته میشود و اگر عیبی در فرد نباشد و آن را بیان کند تهمت است.
پذیرفته نشدن حج به سبب غیبت
وی ادامه داد: غیبت آثار غیر قابل جبران دارد، اگر مردم قبح و زشتی واقعی این گناه و رذیلهای اخلاقی را بدانند هیچ گاه مرتکب آن نمیشوند، پیامبر(ص) در روایتی فرموده «فردی که غیبت میکند تا چهل شبانه روز عبادتش مورد قبول خداوند قرار نمیگیرد».
این استاد در پایان گفت: غیبت سبب از بین رفتن اعمال و عبادت فرد میشود، مانند برخی افراد که برای رفتن به حج 10 سال یا بیشتر در نوبت هستند و وقتی که نوبت آنها میرسد با شوق و علاقه خاصی به سرزمین وحی عازم میشوند در حالی که ممکن با انجام یک غیبت سبب قبول نشدن حج خود در پیشگاه خداوند متعال شوند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت301/ن