۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۵۱۸۰۹
استاد حوزه علمیه:

برخی فقها زیارت امام حسین را واجب می دانستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بیان داشت: علامه مجلسی در باب واجب بودن زیارت امام حسین(ع) می فرماید: نتیجه ای که از احادیث بدست می آید این است که زیارت سیدالشهدا(ع) واجب است و از بالاترین واجبات محسوب می شود، برای کسی که توانایی تشرف داشته باشد بعید نیست که فرض باشد.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه در برنامه سمت خدا با اشاره به این که یکی از شاخص های خوبی که در قیامت خوانده می شود «أین الزوّار الحسین» است، گفت: در غوغای محشر که خلق اول و آخر جمع شده و عرق از سر و روی آنها می ریزد مردم در لرزش هستند و نگرانند که پایان کار آنها چیست، بهترین آنها کسی است که جایی بیابد تا نوبت حسابرسی او برسد و بدترین آنها کسانی هستند که به خداوند می گویند ، بی نوبت به حساب ما برس تا زودتر به آتش برویم و در این موقف نمانیم.


وی افزود: خوشا به حال کسانی که در آن غوغا به عنوان شاخص خوب و با عنوان «زوار الحسین» صدا زده شوند. در کتاب کامل الزیارات 775 حدیث آمده که 500 حدیث آن در رابطه با زیارت امام حسین(ع) است. امام صادق(ع) می فرماید: در روز قیامت منادی ندا می دهد زائران امام حسین(ع) کجا هستند؟ عده ای بر می خیزند، از آنها پرسیده می شود برای چه به زیارت امام حسین(ع) رفتید: عرض می کنند بخاطر محبت به ایشان و پدر و مادر و جد گرامی ایشان و بخاطر ادای دینی که از شهادت امام حسین(ع) بر گردن ماست. خدا می فرماید به آن 5 تن مطهر ملحق شودید و در همان درجه ای که هستند قرار بگیرید، بروید در جایی که علم پیامبر به دست امیرمومنان است مستقر شوید.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: هرکس دیگران را از زیارت اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) محروم کند ظلم بزرگی به جامعه اسلامی کرده است، زیارت فقط مخصوص شیعیان نیست، زوار بقیع به قدری زیادند که شیعیان در آن گم هستند، زیارت یک باور دینی است ووهابیت می خواند مسلمانان را از مکتب اسلام دور کنند.


وی اظهار داشت: در حدیث دیگری امام صادق(ع) می فرماید: هیچ فرشته مقربی و هیچ پیامبر الهی نیست مگر اینکه از خداوند یک تقاضا داشته باشد و آن این که خدا به آنها اجازه دهد به زیارت امام حسین(ع) بروند و دائما گروهی از فرشتگان در حال رفتن به زیارت سیدالشهدا(ع) و گروهی در حال بازگشت هستند.


حجت الاسلام حسینی در ادامه اظهار داشت: در حدیث عجیب دیگری آمده است، وقتی زیارت زائر در کربلا تمام شد، یک منادی ندا می دهد که زائر آن را نمی شوند که اگر بشنود تا آخر عمر در کربلا می ماند و آن این است: خدا گذشته ات را بخشید از نو شروع کن، این مطلب در روز عرفه در مورد حاجیان وارد شده که در آن روز خداوند به زائران امام حسین(ع) زودتر از حاجیان در عرفه نظر می کند. این مقام والا برای امام حسین(ع) بخاطر این است که ایشان آنچه داشت در راه خدا داد و خدا نیز آنچه دارد به امام حسین(ع) خواهد داد.


وی با اشاره به توصیه امام به شیعیان برای زیارت امام حسین(ع) افزود: امام صادق (ع) گله می کنند که برخی شیعیان که یک یا دو سال می گذرد ولی هنوز به کربلا مشرف نشده اند.


استاد حوزه علمیه بیان داشت:علامه مجلسی در باب واجب بودن زیارت امام حسین(ع) می فرماید: نتیجه ای که از احادیث بدست می آید این است که زیارت سیدالشهدا(ع) واجب است و از بالاترین واجبات محسوب می شود، برای کسی که توانایی تشرف داشته باشد بعید نیست که فرض باشد. ایشان در ادامه می گوید: پدر علامه من (سید ملا محمد تقی مجلسی) و من هر دو نظر بر این داریم که برای کسی که توانایی زیارت امام حسین را دارد فرض است که به زیارت ایشان ولو یک بار برود.


وی اظهار داشت: در این زمان که زیارت امام حسین(ع) همراه با نگرانی است ، احادیثی برای رفع این نگرانی ها وارد شده است از جمله اینکه امام صادق(ع) می فرماید: بخاطر ترس زیارت امام حسین(ع) را رها نکنید، اگر بخاطر ترس این کار را رها کنید ، حسرتی می بینید که می گویید ای کاش تا آخر عمر کربلا می ماندم.


حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در حدیث دیگری آمده است کسی که بخاطر ترس، زیارت امام حسین(ع) را رها نکند در روز هول و وحشت قیامت، در زیر سایه امن عرش خواهد بود.


وی با اشاره به این که ارتباط با امام حسین(ع) می تواند همیشگی باشد گفت: علامه مجلسی می فرماید سجده بر تربت سیدالشهدا(ع) زمین های هفت گانه را روشن می کند و حجاب های هفتگانه را بر طرف می کند، این به آن معناست که نماز ما بخاطر گناهان به درجه قبولی نمی رسد ولی با سجده بر تربت امام حسین این گناهان کنار زده می شود.


استاد حوزه علمیه با بیان فضیلت سجده بر تربت اظهار داشت: امام صادق و امام باقر علیهماالسلام جز بر تربت بر چیز دیگری سجده نمی کردند.


وی بیان داشت: کسانی که مکرر به زیارت امام حسین (ع) مشرف می شوند کسانی را که امکان رفتن به زیارت ندارد مهمان کنند ، افراد مسنی که بارها به زیارت رفته اند سعی کنند تا جوانترها را بفرستند. از آن گذشته زیارت از راه دور هم سفارش شده است. خیلی از بزرگان ما مقید بودند که صبح ها زیارت عاشورا بخوانند و از راه دور به امام حسین سلام بفرستند، در روایات آمده هرگاه امام حسین(ع) را یاد کردید سه مرتبه بگوید: «صلی الله علیک یا اباعبدالله». در رابطه با روز اربعین هم باید گفته شود که علامت مومن 5 چیز است که یکی از آنها زیارت اربعین است./916/پ202/ع

ارسال نظرات