۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۵۲۳۴۲
در پایان‌نامه‌ای حوزوی؛

خداشناسی فطری از نگاه دکارت و علامه طباطبایی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ یکصد و چهل و نهمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌المصطفی‌العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد به موضوع «خداشناسی فطری از نگاه دکارت و علامه طباطبایی» اختصاص یافت.
پايان نامه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یکصد و چهل و نهمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌المصطفی‌العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد که عصر روز گذشته در اداره تحصیلات تکمیلی این مرکز برگزار شد، به موضوع «خداشناسی فطری از نگاه دکارت و علامه طباطبایی» اختصاص یافت.
عبدالحمید نظری، پژوهشگر این اثر در تشریح پژوهش خود، گفت: در این اثر به بررسی دیدگاه رنه دکارت، پیرامون خداشناسی فطری و در ادامه آن به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در همین موضوع پرداخته شده که در پایان، این دو دیدگاه با یکدیگر مقایسه و اختلافات و اشتراکات این دو برجسته شده است.
وی ادامه داد: مباحث مطرح شده در بخش‌های اول و سوم به طور کلی و خلاصه و در بخش دوم که موضوع اصلی این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، به طور مفصل بیان شده است.
این پژوهشگر به گستردگی این موضوع اشاره و تصریح کرد: خداشناسی فطری موضوعی دامنه‌دار و دارای برداشت‌های گوناگون است که هر فرد متناسب با رشته خود از آن برداشتی دارد.
نظری خاطرنشان کرد: بررسی دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مختلف در این موضوع، بیانگر وجود برداشت‌هایی از دیدگاه تاریخی، فلسفی، کلامی و روایی این موضوع است و در نهایت می‌توان گفت تعریف منسجمی برای خداشناسی فطری وجود ندارد.
حجت‌الاسلام بهادری، استاد راهنمای این اثر در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته برای این اثر اشاره کرد و افزود: با وجود ایرادهای نگارشی و اشکال های شکلی، از محتوای خوب، مطالب و منابع بسیاری استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از لغت‌ها و متن‌های عربی در پایان‌نامه‌ای که به زبان فارسی نگارش شده صحیح نیست که باید آن‌ها را در پاورقی معرفی کرد؛ ولی آیه‌هایی که در متن به آن‌ها استناد شده و قابل استنباط است، می‌تواند در نگارش مورد استفاده قرار گیرد.
استاد مشاور این پایان‌نامه به ضرورت دقت در پرداخت به موضوع اشاره و تصریح کرد: با چند ماه تلاش و همت بیشتر می‌توان پایان‌نامه‌ای جامع و مفید به وجود آورد تا به اثری تبدیل شود که با چاپ آن، دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
حجت‌الاسلام دکتر رزمخواه، استاد داور این نگارش نیز به استفاده از برخی موضوعات بی‌ربط به بحث اصلی اشاره کرد و افزود: در این گونه پژوهش‌ها نباید از موضوعاتی که به بحث اصلی مرتبط نیست استفاده کرد و همچنین در صورت استفاده از موضوعات حاشیه‌ای، نقطه ارتباط دو موضوع را ذکر کرده و از ابهام‌گویی جلوگیری شود.
وی با تأکید بر طبقه‌بندی مناسب مطالب در نگارش پایان‌نامه‌ها متذکر شد: برخی مباحث و نقل قول‌ها باید در مقدمه مطلب بیان شود که عدم پرداخت مناسب به مباحث اصلی باعث سردرگمی خواننده در مقایسه و جمع‌بندی موضوع می‌شود.
گفتنی است، این پژوهش دارای سه بخش کلیات، خداشناسی فطری از نگاه دکارت و خداشناسی فطری از نگاه علامه طباطبایی است که در بخش اول با دو فصل کلیات و فطرت در لغت و اصطلاح به بیان قلمرو فطرت، منظور از خداشناسی فطری و چگونگی این علم پرداخته شده است.
همچنین در بخش دوم به اثبات خدا از نگاه دکارت، برهان‌ها، اشکالات وارده به این برهان‌ها و در پایان، صفات خداوند شامل صفات ثبوتی و صلبی، و در بخش سوم که خداشناسی فطری از نگاه علامه طباطبایی نام دارد به سه موضوع خداجویی فطری، خداشناسی فطری و خداپرستی فطری پرداخته شده است./932/پ201/س
ارسال نظرات