۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۵۲۳۴۸

حوزه علمیه 50 ساله خلخال تعطیل شده است

خبرگزاری رسا ـ مدرسه علمیه جعفریه شهرستان خلخال که قدمتی پنجاه ساله دارد، بنا به دلایلی از مدت‌ها پیش تعطیل شده است.
حوزه علميه خلخال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، مدرسه علمیه جعفریه شهرستان خلخال که در سال 1341 فعالیت خود را باوجود مخالفت‌های رژیم ستمشاهی آغاز کرده است، این روزها فعالیت‌های سابق را ندارد و عملا تعطیل شده است.

 

این مرکز علوم دینی که به همت آیت الله یکتایی تأسیس و تا امروز فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی مختلفی داشته است، به علت نتایج نامطلوب آموزشی در سال‌های گذشته از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و مدیریت استانی تعطیل است.

 

بنا بر این گزارش، راه‌اندازی دوباره این حوزه علمیه منوط به همکاری هیأت امنای تعیین شده از سوی مؤسس با مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اردبیل و معرفی مدیر جدید حوزه علمیه خلخال اعلام شده است.

 

بر اساس پیگیری خبرنگار رسا از دلایل تعطیلی حوزه علمیه جعفریه خلخال، حوزه علمیه قم حدود سه سال برای اصلاح مشکلات و ضعف‌های موجود در این حوزه اختصاص داده بود که در نهایت به علت عدم همکاری هیأت امنا با نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه تعطیل شد.

 

انتظار می رود، با توجه به صبغه دینی و فرهنگی شهرستان خلخال، هیأت امنای حوزه علمیه خلخال همکاری لازم را داشته و مساعدت های مرکز مدیریت حوزه علمیه استان مشکلات و موانع موجود در راه‌اندازی دوباره حوزه علمیه جعفریه را مرتفع کرده و بار دیگر شاهد تربیت طلاب مهذب و فاضل در این مرکز علوم دینی باشیم.

 

گفتنی است، حوزه علمیه جعفریه خلخال در سال 1341 ابتدا در خانه ای استیجاری فعالیت خود را آغاز کرد،این مدرسه در کنار تشکیل کتابخانه ای به همین نام که در محل یکی از منازل مسجد قائمیه تاسیس شد، باعث رونق فرهنگی مذهبی شهرستان محروم خلخال در آن زمان بود و آوازه فعالیت حوزوی و علمی در خلخال به سرعت در منطقه پیچید و موجب شد تا پیشنهاد تاسیس و احداث ساختمان برای مدرسه جعفریه در راس برنامه ها قرار گیرد.

 

سرانجام در اوج خفقان حاکم از سوی طاغوت و احساس نیاز به توسعه فرهنگی با یاری مردم مؤمن ومتدین خلخال و همچنین کمک و حمایت موثر امام خمینی(قدس سره) محلی جهت تأسیس مدرسه خریداری و وقف شد، همین امر موجب خشم و نگرانی ساواک رژیم شاه و وابستگان محلی آنان شد. از این رو با وجود سنگ اندازی ها و مخالفت ها و حرکت های ایذایی فراوان مدرسه یاد شد و طلاب زیادی مشغول درس و بحث شدند.

 

این مدرسه پیش از انقلاب اسلامی، کانونی برای طلاب مبارز و انقلابی و مرکزی برای تبیین اهداف عالی انقلاب اسلامی و روشنگری و هدایت عموم مردم به ویژه جوانان و روشنفکران بود، بعد از انقلاب اسلامی موضوع توسعه مدرسه جعفریه و طراحی و احداث ساختمان جدید مدرسه در دستور کار قرار گرفت. تا این که در سال 1364 هجری شمسی طرح اولیه مدرسه آماده و عملیات احداث آغاز شد.

 

بر اساس طرح جدید مساحت عرصه مدرسه با خرید چند خانه همجوار گسترش یافته و بنای جدید مدرسه در چهار طبقه و به مساحت ٢٠٠٠ متر مربع آغاز شد که با داشتن ٣٠حجره جهت سکونت شبانه روزی 100 نفر و در مجموع ظرفیت پذیرش٢٠٠ طلبه را دارد. این مدرسه همچنین دارای کتابخانه و قرائت خانه ای مجهز با کتب نفیس و ارزشمندی است./935/پ201/س

ارسال نظرات