۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۵۲۴۶۷
آیت الله حسینی بوشهری:

پیوند مردم با مرجعیت و روحانیت ناگسستنی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که قیام 19دی سال 56 نشان داد پیوند بین مردم و مرجعیت و روحانیت ناگسستنی است،‌ حماسه 9دی سال 88 را خروش مردم در برابر افرادی دانست که زمانی در جبهه انقلاب حضور داشتند.
پیوند مردم با مرجعیت و روحانیت ناگسستنی است

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری،‌ مدیر حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز قیام 19دی سال 56،گفت: روز 19 دی ادامه نهضت خرداد 42 و نشان‌ دهنده حساسیت روحانیت و مردم نسبت به مرجعیت بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تاریخ این ماجرا توهین طاغوت نسبت به امام را در هفدهم دی همان سال یادآور شد و بیان داشت: طلاب و اساتید و دیگر گروه های مردمی با رفتن به بیوت مراجع و علما اعتراض جدی خود را ابراز کردند و اتحاد مردم در این حرکت و شهادت جمعی از طلاب و مردم به ایجاد زمینه‌ای دیگر منجر شد تا روحانیت حرکت جدیدی را علیه طاغوت آغاز کند.

وی با بیان این‌که این روز به سرآغاز دیگری برای خروش ملت ایران بعد از نهضت سال 42 تبدیل شد، اظهار داشت: در این روز نهضت جان تازه‌ای گرفت و عملا به پیروزی منجر شد، چراکه مردم در شهرها و استان‌های مختلف یکی پس از دیگری مراسم چهلم شهدا را برگزار می‌کردند که این مسأله به حرکتی کشوری بدل شد و روحانیت توانست نقطه اتکایی برای حرکات بعدی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از سخنان خود ملت ایران را مردمی دین‌دار و پیرو احکام دین دانست و با بیان این‌که مردم چنانچه احساس کنند آرمان‌هایشان در خطر است عکس المعل نشان خواهند داد، ابراز داشت: بین مردم و آرمان‌های روحانیت به عنوان پیشوایان دینی پیوستگی وجود دارد که این پیوند در حرکت‌های بعدی مردم تأثیر بسزایی داشت و طبعا اگر مسائل دینی مطرح نبود این شکل حساسیت وجود نداشت.

وی تصریح کرد: مردم مرجعیت را به عنوان جانشین امام معصوم(ع) تلقی کرده و به همین دلیل صحنه را خالی نگذاشتند، از سوی دیگر دستگاه طاغوت کاملا آلوده به فساد بود و حاکمیت دستگاهی این‌چنین برای مردم قابل پذیرش نبود، بنابراین علاقه‌ به مرجعیت و تنفر از فساد دستگاه حاکمه موجبات پیشرفت حرکت انقلابی مردم را ایجاد کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان این‌که مردم در شرایطی که دست شان از همه چیز خالی بود در مقابل نظام جبار قیام کرده و برای دفاع از مقدسات به صحنه آمدند، گفت: انقلاب ثمره خون هزاران شهید و تلاش‌های مردم و روحانیت است و تمام مبارزانی که در این عرصه حضور داشتند هم اکنون نیز هرگاه متوجه خطری شوند به صحنه آمده و دفع خطر می‌کنند.

وی بیان داشت: اما در مقابل نیز انتظار دارند مسؤولان امانت عظیم جمهوری اسلامی را به درستی حفظ کرده و در جهت حفظ انقلاب و خدمت به جامعه گام بردارند همچنین باید گفت مردمی این چنین صبور، بردبار و شاکر در دنیا بی‌نظیر بوده و حتی در زمان ائمه معصومین(ع) نیز غیر از تعداد معدودی که در کنار ایشان حضور داشتند غالبا شرایطشان با شرایط کنونی متفاوت بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وظیفه سنگینی متوجه مسؤولان است، گفت: مسؤولان باید با برنامه ریزی مناسب این انقلاب را نگه‌داری کرده و به عنوان الگو برای ملت‌های جویای اسلام معرفی کنند، افزون بر این انقلاب اسلامی ملت ایران بعد از سه دهه نقش تأثیر گذاری بر نهضت‌های مدعی اسلامی بودن دارد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان 19 دی را آغاز حرکتی دانست که با پیوستن تدریجی مردم به آن منجر به پیروزی انقلاب شد و ابراز داشت: فتنه 88 بین کسانی اتفاق افتاد که روزی در جبهه انقلاب بودند لکن شرایط انقلاب را تحمل نکرده و در 9دی عملا خود را در مقابل ملتی دیدند که خروشیده و با آرمان‌های امام(ره)، رهبری و خون شهیدان بیعت کرده که در این جریان خون تازه‌ای به رگ‌های انقلاب وارد شد و انقلاب را در مقابل تهدیدها بیمه کرد./908/ت302/ج

ارسال نظرات