۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۵۲۴۷۵
مدیرحوزه علمیه صاحب الزمان خبر داد:

اجرای طرح ابتکاری دُعات در حوزه علمیه مرند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرستان مرند از اجرای طرح ابتکاری دُعات یا مذکرین به همت طلاب این مرکز علوم دینی خبر داد.
اجرای طرح ابتکاری دُعات در حوزه علمیه مرند

حجت الاسلام غلامرضا انامق‌نژاد، مدیر حوزه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرستان مرند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح برنامه‌های فرهنگی و تهذیبی این مرکز علوم دینی پرداخت و اظهار داشت: پرداختن به مسأله تهذیب و تزکیه نفس به موازات تحصیل علوم دین، جزو مواردی است که همواره مورد سفارش بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری دروس اخلاق، یکی از مؤلفه های مهم در جهت تزکیه نفوس از رذایل و معاصی است،سیره مستمر علمای سلف در حوزه های علمیه نیز مبنی بر تشکیل جلسات ویژه موعظه و تذکر مسائل اخلاقی است. ضرورت وجود چنین جلساتی در حوزه های علمیه، امری است که همواره مورد تاکید رهبر نیز بوده است.

 

حجت الاسلام انامق‌نژاد با اشاره به این‌که به طور متوسط در هر هفته دو جلسه اخلاقی با حضور اساتید و علمای برجسته استانی و کشوری در حوزه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرستان مرند برگزار می شود، گفت: این جلسات در مرند برخلاف امر رایج در بسیاری از مدارس علمیه که در روز پایانی هفته برگزار می شود، در روزهای شنبه و سه شنبه در ساعات بانشاط روز با حضور و استقبال قابل توجه طلاب همراه است.

 

وی با بیان این‌که فاصله زمانی میان این دو جلسه اخلاقی آثاری ارزشمند در روند تحصیل طلاب داشته است، افزود: این در حالیست که طرح دُعات یا مذکرین نیز در کنار برگزاری جلسات اخلاقی مورد توجه است، یکی از آثار این طرح تقویت حسّ مسؤولیت پذیری در طلاب است که در دروس اخلاق به آن تاکید می شود.

 

مدیر حوزه علمیه صاحب‌الزمان(عج) شهرستان مرند با اشاره به آیه قرآنی« وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْر»، گفت: این طرح در راستای ترویج فریضه امر به معروف به صورت متمرکز و همگانی برگزار می شود، بدین صورت که از میان خود طلاب، افرادی به صورت خودجوش و داوطلب معین می شوند تا برای یادآوری امور «خیر»، از جمله جلسات اخلاق، نماز شب، نمازهای جماعت و ... سایر طلاب را با مراعات تمامی شرایط امر به معروف، دعوت کنند.

 

حجت الاسلام انامق‌نژاد افزود: این افراد به صورت دوره ای تغییر می کنند تا تمامی طلاب از این فیض عظیم بهره مند شده و برای امور بزرگتر در دایره وسیع‌تر جامعه بشریت، آماده شوند، همچنین این طرح موجب شده تا مقدمات کلاس آموزش عملی احکام با موضوع امر به معروف و نهی از منکر فراهم شود.

 

وی با بیان این‌که بسیاری از مبانی عملی و ذی‌طلبگی در دوران تحصیل طلاب علوم دینی یادآوری می شود، ادامه داد: از جمله برکات طرح دُعات یا مذکرین، کادرسازی از میان طلاب جهت انجام امور فرهنگی و پژوهشی بود که با تذکر و توجیه افراد مذکِر ، از 3 نفر به 18 نفر افزایش یافت.

 

حجت الاسلام انامق‌نژاد برگزاری جلسه شرح ادعیه در بین الصلاتین، شرح احادیث اصول کافی، دیدار با علما، برگزاری جلسه انس با طلاب، آموزش روضه خوانی و مرثیه سرایی، حضور مدایران حوزوی در حجره‌های طلبگی، برگزاری مسابقات قرآنی، زیارت امام زاده احمد(ع)، انتشار گاهنامه «ندای فطرت» را از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تهذیبی این مرکز علوم دینی برشمرد./935/ت302/ب

ارسال نظرات