۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۵۲۵۴۲
در گفت و گو با رسا تشریح شد؛

روایت یکی از شاهدان قیام 19 دی علما و مردم قم در سال 56

خبرگزاری رسا - مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهران با اشاره به ابعاد مختلف قیام علما و مردم قم در 19دی سال 56، تاکید کرد: این حماسه نشان می‌دهد که مردم نسبت به روحانیت و مراجع تقلید تا چه اندازه وفادار هستند و از آنان پیروی می کنند.
قيام مردم قم
حجت‌الاسلام سید مصطفی شاکری، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی(ره) تهران که از فعالان قیام 19 دی سال 56 نیز هست، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: با مشاهده مقاله چاپ شده در روزنامه اطلاعات، همراه با آقای موسوی تبریزی که در زمان امام(ره) دادستان انقلاب اسلامی شدند و همچنین آقای عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند با خودروی پیکان بنده به منزل بزرگانی از جمله آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله جوادی آملی،‌ آیت‌الله حسن زاده آملی، آیت‌الله محمدی‌ گلپایگانی و آیت‌الله محمدی گیلانی که از مدرسین آن زمان شهر قم بودند رفتیم و مطلب مندرج در روزنامه اطلاعات و اهانت به امام خمینی(ره) را به اطلاع آنها رساندیم.
وی گفت: پس از اطلاع‌رسانی این اهانت، با همان خودرو این آقایان را به منزل حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی انتقال دادم و در آنجا تصمیم گرفته شد روز بعد به عنوان اعتراض کلاس‌های درس حوزه‌علمیه تعطیل شود.
حجت‌الاسلام شاکری با اشاره به تماس شرکت‌کنندگان در جلسه با آیت الله گلپایگانی مراجع دیگر آن زمان، اظهار داشت: با این تماس مراجع عظام هم موافقت کردند که روز بعد به عنوان اعتراض حوزه‌های علمیه، کلاس‌های درس تعطیل شود و بنا شد که راهپیمایی به سمت بیت آیت‌الله نوری همدانی انجام گیرد.
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی(ره) با تمجید از سخنرانی باشکوه آیت‌الله نوری همدانی در حمایت از معمار کبیر انقلاب در روز 19 دی،  ابراز داشت: پس از آن سخنرانی طلاب با سردادن شعارهای ضد‌حکومتی قیام کردند و نظامیان به تظاهرکنندگان حمله‌ور شدند.
وی با اشاره به حضور خود در مدرسه حجتیه در زمان تظاهرات روز 19دی، خاطرنشان کرد: من از نزدیک شاهد دستگیری برخی از تظاهرکنندگان و همچنین تیراندازی عده‌ای از نظامیان به طلاب و شهادت یکی از طلبه‌ها در دالانی از محوطه آن مدرسه بودم.
حجت‌الاسلام شاکری با اشاره به حمایت مردم از رهبری و پیوند آنان با مراجع تقلید در قیام 19 دی، بیان داشت: این حماسه نشان می‌دهد که مردم نسبت به روحانیت و مراجع تقلید تا چه اندازه وفادار هستند و از آنان پیروی می‌کنند، باید توجه داشت که قیام 19 دی برای دفاع از همین اصل اتفاق افتاد و مبدا شکل گیری انقلاب اسلامی بود.
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی(ره) وجه ‌مشترک قیام 19 دی56  و 9 دی 88 را بصیرت موجود در میان مردم معرفی کرد و افزود: از وظایف روحانیان آگاه نمودن مردم و بصیرت‌دهی به آ‌ها است که درصورت عمل‌نکردن به آن در واقع به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.
وی در پایان با اشاره به این‌که مراجع‌ تقلید و مبلغان دین ادامه دهنده راه انبیا هستند، گفت: همان‌ گونه که انبیای الهی مردم را بیدار می‌کردند و به آنها بصیرت می‌دادند تا دچار غفلت نشوند، روحانیان نیز باید به این وظایف عمل کنند./9598/ت303/ج
ارسال نظرات