۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۵۲۵۸۴

نشست رییس جامعة المصطفی با طلاب و پژوهشگران مجتمع آموزش عالی مشهد

خبرگزاری رسا ـ رئیس جامعةالمصطفی، در نشستی با حضور جمعی از طلاب و دانش پژوهان مجتمع آموزش عالی مشهد، ضمن تقدیر از ممتازان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، تربیتی این مجتمع، گفت: همه عالم تجلی خداست و همه نعمت‌های خداوند از عالم غیب تسری پیدا می‌کند و در میان این نعمت‌ها، علم و دانش در رتبه نخست است.
حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسام والمسلمین اعرافی در نشستی با حضور جمعی از طلاب و دانش پژوهان مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد، نگاه اسلام به علم و دانش را در چند بخش خلاصه کرد و گفت: علم و دانش مثل همه حقیقت‌های موجود در جهان از عالم غیب است، علم و دانش ذات مجرد و فراتر از عالم ماده دارد، علم پیوندی ناگسستنی و وحدتی آشکار با روح و جان انسان دارد و مهم‌ترین عامل کمال، ترقی و تعالی روح و وجود انسان است و  این‌ها واقعیت‌های تکوینی هستند که در منطق و تفکر فلسفی اسلام در باب تحلیل حقیقت علم وجود دارد.
وی افزود: در کنار این سه اصل ویژگی های دیگری هم در باب علم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، ذات علم مسؤولیت آور است و محدودیت‌هایی نیز در علم بشر وجود دارد.
رییس جامعةالمصطفی اظهار داشت: زمانی که دانش در وجود انسان جا گرفت سبب رشد او می شود و این رشد، ارتقاء مسؤولیت وی را در پی خواهد داشت و اگر عالم به محدودیت‌های علم و دانش بشری خود توجه نکند، خطرهای زیادی متوجه او خواهد شد، «ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» و «من نعمره ننکسه فی الخلق» این آیات بیانگر این هستند که علم ما محدود است.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: عالم اگر بخواهد به وظایف خودش عمل کند باید به این پنج ویژگی که مهمترین ویژگی‌های علم است، توجه داشته باشد و در این صورت، دیگر در معرض آن آسیب‌های عالمان دین که ریشه در عدم توجه آن‌ها به منطق اسلام نسبت به علم است، قرار نخواهد گرفت.
حجت‌الاسام والمسلمین اعرافی وظیفه عالم و متعلم که مصداق اصلی و بارز آن عالمان دین هستند را داشتن اخلاص و عمل به علم دانست و خاطرنشان کرد: پایان نامه، کتاب، مقاله و تحقیق برای پول، نام، نشان، مقام و دنیا هیچ ارزشی ندارد و هدف اصلی شما باید رضای خدا و پیشرفت دین خدا در عالم هستی باشد.
وی با تشبیه علم و دانش به حضرت یوسف(ع)، ابراز داشت: یوسف علم و دانش را به عنوان یک فیض الهی نباید از سر حسادت به چاه انداخت، نباید آنرا از سر جهالت به ثمن بخس فروخت و نباید از سر شهوت رانی آنرا به زندان افکند».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جامعةالمصطفی(ص) را یک نهاد حوزوی بین المللی پیشرو در قلمرو پژوهش خواند و یادآور شد: مجتمع آموزش عالی مشهد هم از پیشگامان این حرکت است، در حال حاضر ما یک سرمایه نقد و ذی قیمت در عرصه پژوهش داریم، کاروان پژوهش در المصطفی به حرکت در آمده است و در دهه اخیر قدم‌های بزرگی در اینجا و همه واحدهای دیگر با درجات متفاوت برداشته شده و این سرمایه، سرمایه کمی نیست، اما این سرمایه نسبت به آن نیازی که دنیای امروز نیازمند آن است خیلی کم است.
وی افزود: با وجود تولیداتی که ما داریم بیش از دو هزار محقق و نویسنده، انجمن‌های علمی، نشست‌ها، همایش‌ها، آثار و مقالات اگر به قله‌های بلند چشم بدوزیم، می‌بینیم که این فعالیت‌ها ناچیز است و در این راه طولانی ما هنوز در ابتدای راه هستیم.
حجت‌الاسام والمسلمین اعرافی قناعت به وضع موجود در المصطفی را پسندیده ندانست و تصریح کرد: حرف اول من به پژوهشگران و محققان این است که در تولید علم به قله‌های بلند و نیازهای وسیع نگاه کنید، به وضع موجود بسنده نکنید، تلاش خود را مضاعف کنید تا اقدامات وسیعی را پیش بگیریم و بتوانیم به نوک قله برسیم، باید از المصطفی خوراک علمی و معرفتی تهیه و در بسته‌های مناسب به سراسر عالم صادر شود، آن آفاق بلند، باید همت‌های بلند برای ما ایجاد کند.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که تحقیقات ما به لحاظ کیفی و روش‌شناسی، باید خیلی قوی‌تر از وضع موجود باشد، ما باید به عنوان یک نهاد حوزوی به این امر توجه ویژه داشته باشیم که هنوز بسیاری از روش‌شناسی‌های تحقیقاتی ما، روش‌شناسی اجتماعی جامع و دقیق نیست، بسیاری از تولیداتی که ما داریم مبنا و پشتوانه روش‌شناسی جامعی ندارد، بنابراین باید خوب تلاش کرد تا از همان علوم سنتی با نگاه جدید بهره برد، علم اصول ما یک دانش فاخر، عمیق و دریایی بیکران است، مبادا به علم اصول بی اعتنا باشیم، علم اصول یک متدولوژی بسیار جامع و عمیق است. تحقیق دقیق و استفاده از متون کتاب و سنت بدون استفاده از علم اصول امکان ندارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روش شناسی تفسیر و آشنایی با فلسفه و تفکر عقلی بسیار مهم است، البته ما هیچ مکتب فلسفی را مطلق نمی‌دانیم، حتی مکتب حکمت متعالیه ملاصدرا نیز قابل نقد و بررسی است ولی از تفکر عقلی و اجتهاد عقلی، با تمام وجود دفاع عقلی و فقهی می‌کنیم.
وی، اصول و روش تفسیر و شناخت حدیث را سرچشمه‌های اصلی برای محقق برشمرد که لازم است برای محققان و ممتازان به شکل خاص برنامه ریزی شود.
حجت‌الاسام والمسلمین اعرافی، ضمن تأکید بر حوزه‌یابی درست از جانب محققان عنوان کرد: نکته سوم، حوزه‌یابی درست استع ما در حوز‌ه‌یابی خطا زیاد داریم و در کارشناسی موضوعی هم خطا کم نداریم و در طراحی‌های پژوهشی، شامل پایان‌نامه یا سایر تحقیقات، باید به این نکته‌ها توجه شود.
وی یادآور شد: در نکته چهارم، باید نگاه ما فراتر از مرزهای کشورمان و به همه عالم باشد، باید موضوعات فرامنطقه‌ای که نیاز آینده بشر است را ببینیم و با یک نگاه آینده پژوهانه، آینده را رصد کنیم، این آینده پژوهشی، انتخاب درست موضوع و نگاه به فراتر از مرزهای جغرافیایی محدود، امر مهمی است که باید به آن توجه داشت و همچنین ما باید دستاوردهای خود را به عنوان یک کالا، با سلیقه عرضه کنیم تا دنیا خریدار آن باشد.
رییس جامعةالمصطفی تنوع زبانی را یکی دیگر از نیازهای امروز المصطفی خواند و تصریح کرد: بازار نشر دنیا باید از آثار اسلامی به زبان های مختلف پر شود اما در حال حاضر این آثار بسیار اندک است، آثار فاخر ما در نشر اروپا، آمریکا، آسیا و یا سایر کشورها جایگاهی ندارد و جزئی ناچیز در شمار بیکران نشر به حساب می‌آید، این از نکات مهمی است که ما باید به آن توجه کنیم و برای همه این‌ها باید محقق تربیت کنیم، این وظیفه پژوهش ماست که محققانی فراتر از وضع موجود تربیت کند.
وی، تولیدات علمی مجتمع آموزش عالی مشهد را شایسته تقدیر دانست و اظهار داشت: آثار تولید شده در این مجتمع، در کشورهای مجاور و حتی در بدنه کشور خودمان نیز اثر ملموس و ارزشمندی داشته است.
حجت‌الاسام والمسلمین اعرافی در پایان گفت: شما باید آثاری تولید کنید که در بدنه زندگی عملی کشورها رسوخ کرده و در جریان زندگی آنها ایفای نقش کند، مجتمع آموزش عالی مشهد یکی از مراکزیست که در این امر به توفیقاتی دست یافته است./907/د101/پ
ارسال نظرات