۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۵۲۷۲۰
رییس سازمان اوقاف:

یکی از نیازها وقف برای مدارس علمیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از نیازهای وقف را وقف برای مدارس علمیه عنوان کرد و گفت: سال گذشته هم در جمع خیرین مدرسه ساز، نیاز به ساخت حوزه علمیه را مطرح کردم اما هنوز همتی در جهت وقف برای حوزه ندیده‌ایم.
حجت الاسلام علي محمدي، رييس سازمان اوقاف و امور خيريه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، چهارشنبه بیستم دی‌ماه در نشست خبری هفته وقف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در رابطه با موقوفات حوزوی گفت: درآمدهای موقوفات حوزوی با توجه به نیت واقف به حوزه‌ها می‌رسد و به این شکل نیست که کلیه درآمدها به مدیریت حوزه‌های علمیه داده شود بلکه در محل مذکور در نیت واقف خرج می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که کمیته مشترکی بین سازمان و حوزه علمیه برای موقوفات حوزوی تشکیل شده است گفت: موارد مورد بحث در رابطه با بعضی موقوفات است که یکی از چند نیت آن حوزه علمیه است.

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر این‌که یکی از نیازهایمان وقف برای مدارس علمیه است گفت: سال گذشته هم در جمع خیرین مدرسه ساز، نیاز به ساخت حوزه علمیه را مطرح کردم اما هنوز همتی در جهت وقف برای حوزه ندیده‌ایم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: کاهش آمار پرونده‌های حقوقی موقوفات نشان دهنده رسیدگی سازمان به استیفای حقوق موقوفات است.

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل افشا نکردن اسامی موقوفه خواران و متعرضین به موقوفات گفت: توصیه رهبر معظم انقلاب، تنش ایجاد نکردن در جامعه مطرح کردن است و اعلام اسامی و پرونده‌های موقوفات به درد مردم نمی‌خورد و ثمری جز تنش ندارد که بخواهیم انتشار بدهیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که اقدام دیگری که برای حفظ موقوفات انجام شده است ثبت سند رسمی برای موقوفات است گفت: تعداد قابل توجهی از موقوفات کشور سند وقف نامه‌ای دارد و تا پایان سال 88 هرسال 830 سند رسمی ثبت می‌شد اما سال 90 بیش از 10هزار سند ثبت شد و در 9ماهه نخست سال جاری 7 برابر آمار پیش از سال 88 ثبت سند انجام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه‌های پخش شده در شبکه‌های ماهواره‌ای در ارتباط با تعداد امام‌زادگان گفت: بحث‌هایی که رسانه‌های بیگانه می‌پردازند نقاط ضعف آن‌ها و نقاط قوت ما است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که امام‌زادگان و بقاع متبرکه پایگاه دینی، مذهبی، اعتقادی و اخلاقی برای مردم هستند گفت: دشمنان که نمی‌توانند اصل مطلب را زیر سوال ببرند، شبهه ایجاد می‌کنند.

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به ادعای رسانه‌های وابسته به غرب در رابطه با افزایش تعداد امام‌زادگان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون گفت: تا به حال سند رسمی از آمار امام زادگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پیدا نشده است و آماری که ادعا می‌کنند کذب است.

وی خاطرنشان کرد: اماکنی که بین متدینین جامعه و افراد مورد اعتماد جامعه مطرح بوده است شناسایی شده و مورد توجه قرار گرفته است و اگر در جایی مواردی بوده که اصل و اساسش اشتباه بوده است با آن برخورد کرده‌ایم تا خرافات گسترش پیدا نکند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که حضور مردم در بقاع و اماکن متبرکه به عنوان یک عمل صالح است اظهار داشت: این که اماکنی باشد که مردم عمل صالح انجام بدهند و به خدا روی بیاورند نقطه قوتی است.

وی با بیان این‌که مردم ما مردم فهیم و بابصیرتی هستند و اگر از جایی کرامتی نبینند مراجعه نمی‌کنند گفت: در سراسر کشور حسینیه‌هایی داریم که مردم برای آنجا نذر و هدایا دارند در حالی که نه قبری است و نه بقعه ای.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: مطرح شدن این نوع صحبت‌ها از سوی رسانه‌های وابسته به بیگانگان نشان دهنده نقاط قوت ما است و باید مراقب باشیم از حاشیه و خرافات و مطرح کردن مطالب سست و بی اساس در اماکن متبرکه پرهیز شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که بیش از 149 میلیون نفر زائر در 9 ماهه نخست سال جاری به امام‌زادگان مراجعه کرده‌اند تصریح کرد: از امامزادگان باید برای معرفت و بصیرت مردم استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوالی در رابطه با نظارت بر امورات خیریه با توجه به نام این سازمان گفت: در سطح کشور بیش از ده هزار موسسه خیریه وجود دارد که هیچ کدام زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه  نیستند.

وی با طرح این سوال که کدام دستگاه مناسب‌تر از سازمان اوقاف و امور خیریه برای نظارت بر این‌ها وجود دارد گفت: جلساتی با وزارت‌خانه‌ها و کمیسیون فرهنگی دولت داشته‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در صورت نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه بر موسسات خیریه سازمان هایی که بهره‌بردار هستند می‌توانند بهره‌برداری خود را داشته باشند اما نظارت و تولیت با سازمان اوقاف و امور خیریه خواهد بود.

حجت الاسلام محمدی در رابطه با آمار موقوفات گفت: حدود چهارصد درمانگاه و بیمارستان در سطح کشور موقوفه است و در اختیار امور بهداشت و درمان قرار دارد و همچنین 1100 حوزه علمیه و پنج هزار موقوفه در اختیار آموزش و پرورش، 50 موقوفه در اختیار وزارت علوم، نود دارالایتام، ششصد دارالقرآن مشغول فعالیت هستند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با مالیات موقوفات گفت: هنوز سازوکاری چیده نشده است، در کشورهای خارجی امتیازی از نظر مالیاتی برای خیرین قائل می‌شوند و ما نیز پیگیر این امتیاز و مشوق برای واقفین هستیم./959/پ202/ص

ارسال نظرات