۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۵۲۷۷۰
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

سیره امام حسن سرمشقی مناسب برای عبور از فتنه‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: شرایط عصر امام حسن(ع) الگوی سازنده برای زمان فتنه، غربت اسلام و ارزش‌های اسلامی است از این‌رو باید ما زندگی ایشان و چگونگی برخوردشان با فتنه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از فتنه‌های که ایجاد می‌شود عبور کنیم.
شهادت امام حسن مجتبي

حجت‌الاسلام الله‌رضا اکبری، مدیر دفتر تربیت و اخلاق معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز فرارسیدن رحلت نبی‌اکرم(ص) و سبط اکبر ایشان به تبیین سیره امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و گفت: متانت و بزرگواری پیامبر(ص) به امام حسن(ع) به ارث رسیده بود.

وی ادامه داد: در جهات مختلف زندگی امام مجتبی(ع)، آینه‌ای از تجلی روحی رسول‌الله(ص) بود، علم، متانت، شفقت و صبر ایشان آینه‌ای از جلوه و صفات عالیه جد بزرگوارشان بود به گونه‌ای که در تاریخ نقل شده این امام بزرگوار دو بار کل اموال خود را بخشیدند و سه بار نیز اموال خود را بین فقرا نصف کردند.

امام حسن در حفظ اسلام نقش اساسی داشتند

این استاد حوزه تصریح کرد: نقل شده است که امام دوم(ع) چندین بار پیاده به زیارت خانه خدا مشرف شدند، همچنین در زمان فتنه‌ها که از سوی دشمنان برای اسلام به وجود می‌آمد به تبعیت از امیرمومنان(ع) به خوبی توانستند مردم را راهنمایی کرده و اسلام را حفظ کنند.

غربت امام حسن بیشتر از غربت امام حسین است

مدیر دفتر تربیت و اخلاق معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که غربت امام حسن(ع) از جهاتی از غربت سیدالشهدا(ع) بیشتر بوده است، اظهار داشت: بر امام مجتبی(ع) زمانی گذشت که یارانشان به سبب درهم‌ها و دینارهای معاویه ایشان را تنها گذاشتند به گونه‌ای که افسران این امام بزرگوار به معاویه نامه نوشتند اگر بخواهی حسن بن علی(ع) را دست بسته به شما تحویل می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در تاریخ نقل شده یاران امام(ع) سجاده از زیر پای ایشان کشیدند، پای مبارکشان را با شمشیر مجروح کردند، همچنین یکی از همسران ایشان که سبب شهادتشان نیز شد در منزل عرصه را بر امام مجتبی(ع) تنگ می‌کرد و در آخر نیز این امام بزرگوار را زهر داد.

برخی از سختی‌های امام حسن را هیچ معصوم نکشیده

حجت‌الاسلام اکبری گفت: برخی از سختی‌های و امتحاناتی را که امام حسن(ع) کشیدن بر هیچ‌ معصومی نبوده است و امام(ع) از تمام این امتحانات سربلند بیرون آمدند، در تاریخ آمده وقتی امام(ع) به سبب خوراندن سم در بستر بیماری بودند امام حسین(ع) به محضر ایشان رفتند و دیدند برادر بزرگوارشان خون بالا می‌آوردند از این‌رو امام حسین(ع) شروع به گریه کردند، امام حسن(ع) فرمود«ای برادر تو گریه نکن، یا اباعبدالله هیچ روزی همانند روز تو سخت نخواهد بود».

شناخت زندگی امام حسن سبب عبور از فتنه‌ها می‌شود

وی بیان داشت: شرایط عصر امام حسن(ع) الگوی سازنده برای زمان فتنه، غربت اسلام و ارزش‌های اسلامی است از این‌رو باید ما زندگی ایشان و چگونگی برخوردشان با فتنه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم از فتنه‌های که ایجاد می‌شود عبور کنیم.

مدیر دفتر تربیت و اخلاق معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان روایت رسول‌الله(ص) «حسن و حسین امامند چه قیام کنند چه قعود کنند»، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط زمان بهترین تصمیمات را ائمه(ع) می‌گیرند و صلح امام مجتبی(ع) با معاویه نیز از بهترین تصمیمات بوده که ایشان اتخاذ کرده‌اند.

ما مأمور به وظیفه هستیم نه نتیجه

وی افزود: امام خمینی(ره) نیز پرورش یافته مکتب اهل‌بیت(ع) در طول عمر با برکت خود تلاش کردند که یک حقیقت را برای مسلمانان بیان کنند و آن این‌که «ما مأمور به وظیفه هستیم نه نتیجه و باید براساس تکلیف عمل کنیم».

حجت‌الاسلام اکبری با بیان این‌که امام حسن(ع) با توجه به شرایط زمانی و مکانی صلح را به نفع اسلام دیدند تا جنگ را از این‌رو صلح را انتخاب کردند، بیان داشت: معاویه با رعایت ظواهر اسلام و عمل منافقانه زمینه‌ عوام فریبی را در جامعه ایجاد کرده بود از این‌رو اگر امام(ع) جنگ می‌کردند به طور قطعی خون ایشان پایمال می‌شد و کسی نبود که پرچم اسلام را بلند کنند از این‌رو امام حسن(ع) صلح را بر جنگ ترجیح داد.

وی در پایان گفت: امام خمینی(ره) نیز با توجه به شرایط زمان و عمل به تکلیف قطعنامه 598 را قبول کرد در حالی که می‌فرمودند «این کاسه زهری است که من می‌نوشم»./993/ت302/ن

ارسال نظرات