۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۵۳۱۰۸
به مناسبت شهادت نواب صفوی؛

ویژه نامه اینترنتی «فدای اسلام» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی«فدای اسلام» به مناسبت شهادت نواب صفوی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه فداي اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «فدای اسلام» شامل بانک احادیث، بانک صوت و فیلم و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
اسوه فداکاری، ایت بیداری، اسوه های جاوید، مروری بر زندگی و مبارزات رهبر فداییان اسلام، شهید حجت الاسلام نواب صفوی از منظر ولایت، شجاعت شهید حجت الاسلام نواب صفوی، خاطراتی از شهید حجت‌الاسلام نواب صفوی، پیشاهنگ جهاد و شهادت، جمعیت فداییان اسلام و مسائل جهان اسلام، نواب‌نوشت و فداییان اسلام و انقلاب اسلامی از جمله مقالات این ویژه‌نامه است.
اسوه فداکارى
در این مقاله که با عنوان اسوه فداکاری در این ویژه‌نامه آمده است، می خوانیم: در سال 1303 ه . ش در یک خانواده متدین و روحانى مقیم محله «خانى آباد» تهران، فرزندى به نام «سید مجتبى» به دنیا آمد، پدرش «آقا سید جواد میرلوحى» که روحانى‏اى علاقمند به ساحت مقدس اهل بیت پیامبر(ص) بود، سید مجتبى را در معرض تربیت‌هاى ناب اسلامى قرار داد و به آموزش او همت گمارد، او در سن هفت سالگى راهى دبستان «حکیم نظامى» شد و پس از آن، براى ادامه تحصیل به مدرسه صنعتى آلمانی‌ها رفت.
پس از مدتى سید مجتبى وارد دبیرستان شد، اما اشتیاق به علوم حوزوى او را بر آن داشت تا دبیرستان را رها سازد و به تحصیل علوم حوزوى روى آورد، او بعد از مدتى براى ادامه تحصیل راهى نجف اشرف شد.
سید مجتبى با ورود به نجف اشرف، در «مدرسه علمیه قوام» اقامت گزید، در همان روزها، حضرت علامه امینى صاحب کتاب شریف «الغدیر» در یکى از حجره‏هاى فوقانى آن مدرسه، کتابخانه‏اى دایر کرده و به تألیف الغدیر مشغول بود، این امر سبب شد تا سید مجتبى که تازه از ایران به نجف عزیمت کرده بود، با این دانشمند سترگ آشنا شود.
او که در تهران دروس مقدماتى حوزه را فرا گرفته بود، در نجف، دروس عالى را پى گرفت و در درس بزرگانى همچون علامه امینى ، آیت‌الله  حاج آقا حسین قمى و آیت‏الله شیخ محمد تهرانى حضور یافت و علاوه بر علوم متداول حوزه، اعم از فقه، اصول و تفسیر، اصول فلسفه سیاسى اسلام را نیز آموخت و با فقه سیاسى اسلام هم آشنا شد.
در همین دوران، یکى از کتاب‌هاى نویسنده مرتد، «احمد کسروى» به دستش رسید که در آن نویسنده کتاب، آشکارا دست به توهین ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام صادق(ع) زده بود، وى کتاب مذکور را به تنى چند از علماى برجسته نجف نشان داد در نتیجه، مرحوم آیت‏الله حاج آقا حسین قمى با صراحت ارتداد نویسنده را اعلام داشت، این موضوع، سید مجتبى را به تأمل واداشت و او را به اتخاذ تصمیمى مهم وادار کرد، او تصمیم گرفت تا به وظیفه دینى خود در برابر توهین به ائمه اطهار علیهم‏السلام عمل کند و از این رو، به وطن باز گشت.
خاطراتی از شهید نواب صفوی و فداییان اسلام
در مقاله دیگری از این ویژه نامه آمده است: در اواخر سال 1326 زمزمه نخست وزیری هژیر سراسر شهر تهران را فراگرفت و سرانجام در بیستم خرداد ماه سال هژیر به نخست وزیری رسید، مأموریت چند ساله او در انگلستان و کسب مقام‌های بسیار مهم ماهیت هژیر را برای مردم ایران روشن ساخته بود وهمه می دانستند که او یکی از افراد دست نشانده انگلیس است.
نواب و آیت الله کاشانی، هژیر را خطر بزرگی برای ایرانیان می‌دانستند و یقین داشتند که با نخست‌وزیری او استبداد دوران‌های گذشته به این کشور باز خواهد گشت، به همین دلیل مردم با رهبری این دو بزرگمرد برای اعتراض به این تصمیم روز بیست سوم خرداد ماه در مقابل مجلس شورا تظاهرات کردند و نواب برای آنان سخنرانی کرد، سپس به منزل آیت الله کاشانی رفته و در آنجا تجمع کردند.
پس از تظاهرات مردم، نواب تعطیلی بازار را ضروری دانست البته این کار به نظر آیت الله کاشانی بعید بود، اما نواب برای این‌که بازار بر مبنای اعتقادات تعطیل شود و فرصتی به دست چپاولگران ندهد شخصا به بازار بزرگ چهار سوق و بازار کفاش‌ها رفت، کسبه با فهمیدن موضوع و مقصود با رضایت کامل بازار را بستند که این تعطیلی 3 روز ادامه داشت.
هنگامی‌ که بازار تهران تعطیل شد، مردم در مقابل مسجد سلطانی تجمع کردند، نواب و تعدادی از فداییان در آنجا سخنرانی کردند، سپس برای ادامه اعتراض به مقابل سفارت انگلیس رفتند، یکی از جوانان به دستور نواب تنفر شدید خود را نسبت به بیگانگان اعلام کرد، آنگاه موج جمعیت به بهارستان بازگشتند و در مقابل مجلس جمع شدند.
ویژگی‏های اخلاقی شهید نواب صفوی
این مقاله به بیان برخی ویژگی‌های اخلاقی شهید نواب پرداخته و آورده است: یکی از ویژگی‏های اخلاقی شهید نواب صفوی، جاذبه و تأثیری بود که در گفتار و رفتارش دیده می‏شد، ایشان در برخوردهای اجتماعی، همانند کیمیاگر، مس وجود آدمیان را به طلا تبدیل می‏کرد، قدرت بیان، حق‏گویی، افتادگی و یک‏رنگی‏اش، حالت خاصی داشت، او به هر چه می‏گفت، عمل می‏کرد، اگر کسی به حرف‏هایش گوش می‏داد، تحت تأثیر قرار می‏گرفت، در زندان‏ها با این‌که برای نواب، زندان‏بان‏های خشن و بداخلاقی می‏گذاشتند، ولی رفتار، مناجات، نماز شب و ذکر مداوم او به گونه‏ای بود که حتی زندان‏بان‏ها را نیز تحت تأثیر قرار می‏داد.
شهید نواب صفوی در روزهایی که فداییان اسلام تحت تعقیب بودند، به یکی از روستاهای اطراف طالقان رفت، او در آنجا با برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت، به فعالیت‏های دیگری مانند کمک به نیازمندان و بهبود بهداشت محل پرداخت، روزی به ایشان می‏گویند در یک فرسخی اینجا دهی است که نزدیک 25 سال است کسی درِ مسجد آن را باز نکرده است و هیچ‏کس در آن نماز نمی‏خواند، شهید نواب از این مسأله بسیار ناراحت می‏شود و برای احیای آن مسجد اقدام می‏کند.
شهید نواب آن‏قدر در اصلاح امور دینی و مذهبی آن روستا می‏کوشد که سبب می‏شود مردمی که مدت‏ها مسجد نرفته بودند، هر روز در مسجد نماز جماعت برپا کنند و به مسائل دینی و مذهبی دل‏بستگی خاصی بیابند.
یکی دیگر از ویژگی‏های شهید نواب صفوی، احترام و بزرگداشت مقام پدر و مادر بود، همسر شهید نواب صفوی می‏گوید: «آقای نواب در آخرین ملاقاتمان با ایشان، مانند همیشه باادب و احترامِ خاصی از مادرشان احوال‏پرسی کردند و گفتند که مادر جان، اجازه بدهید من پاهایتان را ببوسم، مادر ایشان بسیار ناراحت بود و به شدت گریه می‏کرد و می‏گفت: ای کاش من می‏مردم و این روزگار را نمی‏دیدم، آقای نواب ایشان را تسلی داد و گفت، من دوست دارم شما شجاع باشید، مثل آن مادری که در صدر اسلام، چهار پسرش در یکی از غزوات به شهادت رسیدند و آن زن با شجاعت و افتخار نزد رسول خدا(ص) رفت و عرض کرد، من مفتخرم که چهار پسرم در رکاب شما به شهادت رسیدند».
ویژه نامه اینترنتی«فدای اسلام» به مناسبت شهادت نواب صفوی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقه‌مندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی  www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات