۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۵۳۱۹۵
حجت‌الاسلام فرحزاد:

پست و مقام دنیوی انسان به‌ویژه مسؤولان را از یاد مرگ دور نکند

خبرگزاری رسا - یکی از اساتید حوزه گفت: پست و مقام دنیوی انسان را از یاد مرگ دور نکند به ویژه مقام های مسؤول با دنیا طلبی، دل کندن از دنیا و روز رستاخیز را فراموش نکنند زیرا بیش از سایر افراد جامعه نسبت به وظایف و پست های خود مسؤول هستند.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد، سخنران برجسته حوزوی در نخستین همایش خادمان آرامستان‌های کشور در بهشت معصومه(ع) قم با تاکید بر این موضوع که فراموش کردن مرگ از آفت‌های مهم دنیا است افزود: انسان مؤمن در هیچ شرایطی از یاد مرگ و روز رستاخیز غافل نمی‌شود زیرا با فراموش کردن مرگ، انسان طغیان گر شده و از مسیر حق و حقیقت دور می‌شود.

حجت‌الاسلام فرحزاد با تاکید بر توجه انسان به توشه آخرت خاطرنشان کرد: هر کس باید به فکر آخرت و توشه خود در دنیا باشد زیرا در لحظه مرگ، همه اطرافیان انسان را تنها می‌گذارند و میت جز توشه و اعمال خود ثروتی را به آخرت نمی‌برد.

وی با تاکید بر دقت فراوان غسال‌ها بر رعایت موازین شرعی، اسلامی و عرفی عنوان کرد: با توجه به حساسیت تجهیز میت در غسل، کفن و نماز به عنوان امری واجب در اسلام غسال‌ها با نگاه سهل گرایانه و یا عادت به روند کار، خود را مدیون مردگان نکنند.

این استاد حوزه گفت: فرد غسال علاوه بر توجه فراوان بر نکات شرعی و مسائل دینی در تجهیز میت، باید با اخلاق حسنه، عیب‌های ظاهری و باطنی مردگان را بپوشاند و با مصیبت دیدگان مدارا نماید و در راستای فعالیت خود، روزی را که خود او نیز توسط فرد دیگری غسل داده می‌شود از یاد نبرد.

وی تصریح کرد: دنیا محل گذر و بازیچه‌ای برای انسان است همانند کودکی که پا در مهد می‌گذارد و با دیدن اسباب بازی‌ها، خانه اصلی را فراموش می‌کند، انسان نیز در دنیا به راحتی از یاد می‌برد که مرگ در کمین است و دیر یا زود به خانه اصلی خود بازمی گردد.

وی اسلام را دین میانه روی و اعتدال خواند و گفت: در تلخی حوادث و در شادمانی‌های فراوان، باید گذری به قبرستان‌ها کنیم زیرا طبق احادیث، یاد مرگ به زندگی اعتدال می‌بخشد و اسلام به عنوان دینی معتدل، غم زیاد و یا شادی طغیان گر را برای انسان جایز نمی‌داند.

حجت‌الاسلام فرحزاد در پایان گذشت و فداکاری مسلمان نسبت به فرد دیگر را یکی از مؤلفه های مهم در مرگ آسان دانست و افزود: کسانی که در حق دیگران گذشت می‌کنند و دنیا را برای اطرافیان آسان می‌گیرند خداوند نیز در آخرت و در روز محاسبه نیک و بد بر این افراد گذشت می‌کند./926/پ202/ن

ارسال نظرات