۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۵۳۳۰۷
دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

دولت باکو مسؤول سلامتی رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان است

خبرگزاری رسا ـ دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با صدور بیانیه‌ای بر لزوم بازدید فوری نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر از زندان های کشور آذربایجان تأکید و اعلام کرد: دولت باکو مسؤول سلامتی رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان است.
محسن صمداف،

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی در پی وخامت جسمی دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان و عدم مداوای به موقع وی در زندان با صدور بیانیه ای تأکید کرد: نگهداری دکتر محسن صمداف و سایر زندانیان اسلام‌گرا در زندان‌های غیر استاندارد و نمور و نیز عدم زمینه سازی برای معالجه زندانیان بیمار توسط پزشکان متخصص خارج از سیستم زندان، مغایر کنوانسیون حقوق زندانیان مصوب سازمان ملل متحد است.

 

در این بیانیه با اشاره به بند 2 قاعده شماره 22 کنوانسیون نحوه رفتار با حبس شدگان مصوب سال 1955شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در ژنو آمده است: بر اساس این بند؛ برای زندانیان بیماری که نیاز به مراقبت های ویژه دارند باید امکان انتقال آنان به زندان های تخصصی یا بیمارستان های شهری پیش بینی شود. زمانی که معالجات در داخل زندان صورت می گیرد زندان مذکور باید مجهز به ابزارآلات و فرآورده های دارویی باشد تا امکان مراقبت و معالجه مناسب برای زندانیان فراهم آید.

 

در بیانیه دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی آمده است: براساس گزارش های مجلس ملی جمهوری آذربایجان، در دو سال گذشته نزدیک به 200 زندانی، در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان های مختلف جمهوری آذربایجان به دلیل مشکلات بهداشتی و کمبود امکانات دارویی و پزشکی جان خود را از دست داده اند.

 

این بیانیه افزوده است: گزارش های موجود نشان می دهند زندان های جمهوری آذربایجان از نظر بهداشتی و پزشکی در شرایط بسیار بدی قرار داشته و متاسفانه به رغم تذکرات مکتوب نهادهای بین المللی و سازمانهای حقوق بشری مقامات این کشور تاکنون جهت رفع این مشکلات و معضلات، اقدام درخوری انجام نداده و برنامه مدونی طرح ریزی نکرده اند، گویی تعمدی به این وضع رضایت داده و حقوق زندانیان به ویژه زندانیان آزادی بیان و حامی حجاب در این کشور برایشان محلی از اعراب ندارد.

 

این بیانیه یادآور شده است: در چند ماه گذشته دو تن از زندانیان اسلامگرا بعلت کوتاهی مسؤولان زندان در رسیدگی به اوضاع نامناسب آنها و عدم کوتاهی در مداوا به شهادت رسیده و وضعیت نامناسبی از منظر نقض حقوق بشر در زندانهای این کشور بوجود آمده و هم اینک حال عمومی دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام جمهوری آذربایجان به دلیل عدم مداوا و معاینه به موقع توسط پزشک در داخل سیستم زندان و یا خارج از زندان به وخامت گراییده و هر آن ممکن است به سرنوشت خونبار حاج علی اکرام علیف، حاج واقف عبدالله اف و نوروزاف دچار شود.

 

در این بیانیه تصریح شده است: باید گفت نگهداری دکتر محسن صمداف و سایر زندانیان اسلامگرا در زندانهای غیر استاندارد و نمور و نیز عدم زمینه سازی برای معالجه زندانیان بیمار توسط پزشکان متخصص خارج از سیستم زندان ، مغایر کنوانسیون حقوق زندانیان مصوب سازمان ملل متحد می باشد.

 

دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی ضمن اعلام نگرانی از وضعیت بغرنج زندانیان اسلام گرا و محبوس حجاب در باکو، دولت آذربایجان را در شرایط فعلی مسؤول حفظ وتامین سلامتی دکترحاج محسن صمداف و سایر زندانیان دانسته و متولیان زندان شماره یک باکو را از هرگونه بی مبالاتی و کوتاهی در خصوص معالجه دکتر صمداف بر حذر می دارد و بر لزوم بازدید فوری نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر از زندان های آذربایجان تاکید دارد./935/د101/ک

ارسال نظرات