۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۵۳۴۲۷
استاد حوزه و دانشگاه:

بسیاری از مجازات‌ها در رویکرد تکلیف‌‌انگاری اسلام معنا می‌‌یابد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر رویکرد حق‌مدارانه را دنبال کنیم بسیاری از مجازات‌ها مانند اعدام غیرمنطقی به نظر می‌آید و باید حذف شود در حالی که در رویکرد تکلیف‌انگارانه مجازات در راستای حمایت از حقوق دیگر انسان‌ها است.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود راعی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، پنج‌شنبه صبح در همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد،گفت: باید به رویکرد تکلیف‌انگاری به تعالی حقوق بشر و رویکرد حق‌مدارانه بررسی شود که رویکرد تکلیف‌انگاری رویکرد اسلام محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز در جامعه جهانی دو نگاه برای حمایت و تعالی حقوق بشر انسان‌ها در نظر گرفته‌اند که حق‌مداری و تکلیف‌انگاری این دو رویکرد است که رویکرد تکلیف‌انگارانه برتری‌هایی نسبت به رویکرد حق‌مدارانه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در رویکرد حق‌مداری محور و اساس همه موضوعات حق است، در حالی که در رویکرد تکلیف‌انگاری اگر تکلیفی وجود نداشته باشد، هیچ موضوع بر آن بنیان نمی‌یابد.

وی ادامه داد: حقوق زیادی برای انسان وجود دارد، اما تکالیفی نیز احصا شده برای انسان که در سه عنوان قانون، نظم عمومی و اخلاق حسنه جمع‌آوری شده است.

حجت‌الاسلام راعی اضافه کرد: در رویکرد حق‌مداری اخلاق ربطی به حقوق ندارد یا در نهایت در کنار حقوق قرار می‌گیرد در حالی که در رویکرد تکلیف‌‌انگاری اخلاق حاکم بر حقوق می‌شود.

وی ابراز داشت: در رویکرد حق‌مدارانه برای شکل گرفتن جنایت یا تضییع حقوق عمده باید جنایتی فاحش شود در حالی که در رویکرد تکلیف‌انگارانه هر جنایت کوچک نیز، جنایت بزرگی محسوب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در رویکرد حق‌مداری حمایت از مظلوم به درستی وجود ندارد اما در رویکرد تکلیف‌انگاری به حمایت از مظلوم دست می‌یابیم، در رویکرد حق‌مداری حتما باید دولتی وجود داشته باشد و فرد با دولت گره زده می‌شود.

وی ادامه داد:‌ دولت در نوع رفتار با شهروندانش منافع حاکمیتی خود را در نظر می‌گیرد اما در رویکرد تکلیف‌انگاری با نظام امامت، امت مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام راعی با اشاره به این‌که در رویکرد تکلیف‌انگاری با مستضعف و مستکبر برخورد می‌کنیم،‌ خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در رویکرد تکلیف‌انگاری به درستی تبیین می‌شود و محال است که بتوان جایگزینی در رویکرد حق‌مداری برای امر به معروف و نهی از منکر یافت.

وی اضافه کرد: در رویکرد تکلیف‌انگار در صورت تعارض حقوق مادی و معنوی، حقوق معنوی مقدم دانسته می‌شود در جالی که در رویکرد حق‌مدارانه این مسأله وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اگر رویکرد حق‌مدارانه را دنبال کنیم بسیاری از مجازات‌ها مانند اعدام غیرمنطقی به نظر می‌آید و باید حذف شود در حالی که در رویکرد تکلیف‌انگارانه مجازات در راستای حمایت از حقوق دیگر انسان‌ها است./914/پ202/ن

ارسال نظرات