۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۵۳۴۴۶
مدیر منطقه 5 حوزه‌های علمیه خواهران:

ایجاد انگیزه پژوهشی از طریق مواجهه طلاب با شبهات رایج جامعه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر منطقه پنج حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد انگیزه پژوهشی در میان طلاب از طریق مواجهه آنان با شبهات رایج را ضروری دانست.
حجت الاسلام علي غفاري، مدير منطقه پنج حوزه علميه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی غفاری، مدیر منطقه 5 حوزه‌های علمیه خواهران در نشست علمی، پژوهشی با عنوان «پژوهش، هست‌ها و بایدها» که با حضور مدیران، معاونان، اساتید و پژوهشگران حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان گلستان و اساتید و محققان این استان، در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان برگزار شد، بیان داشت: در پرتو علم نباید تنها مصرف کننده بود؛ بلکه باید در این عرصه به تولید دانش نیز پرداخت.

وی در ادامه افزود: با توجه به این‌که رسالت اصلی حوزه‌های علمیه، دریافت دین، تبلیغ، اجرا و دفاع از دین است و این مهم جز با تولید فکر و علم جدید و فعالیت‌های پژوهشی میسر نخواهد شد؛ لازم است در بین محققان علاقمندی ایجاد کنیم، فعالیت‌های علمی را برای جامعه ثبت و ضبط و آثار فعالیت‌های پژوهشی را برای دیگران قابل استفاده کنیم  و از هزینه‌های مضاعف در جنبش و حرکت علمی پیشگیری‌ و علوم را برای یک پژوهشگر ملکه و نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از علل کم رنگ شدن فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه، عدم آگاهی از نیازهای  پژوهشی جامعه  از سوی طلاب است که جهت رفع این مسأله، ایجاد انگیزه پژوهشی در طلاب از طریق مواجهه آنان با شبهات رایج جامعه، ارتباط با مراکز پژوهشی و اصلاح شیوه‌های انگیزشی، ضروری است.

در نشست علمی، پژوهشی با عنوان «پژوهش، هست‌ها و بایدها» همچنین حجت‌الاسلام ابوالقاسم علی‌دوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: با نگاهی به تاریخچه فعالیت‌های پژوهشی در طول تاریخ، در می‌یابیم پژوهش سه دوره که عبارت از دوره تکوین و تولد، دوره رکود و دوره رشد و شکوفایی هستند را پشت سر نهاده است.

وی تأکید کرد: با مطالعه و مراجعه به سیره معصومین و علماء به وضوح درمی‌یابیم که بزرگان دین ما، اهتمام ویژه‌ای بر کارهای پژوهشی و تأکید و توصیه بر این مهم داشتند.

وی با ذکر نمونه‌هایی از سیره و روش بزرگان دین و علمای سلف در راستای امر پژوهش و مطالعه، اظهار داشت: در امر آموزش و پژوهش، باید تفکر بر روی احتیاجات متمرکز شود؛ همچنین ایجاد روحیه گفتمان در طلاب، ارجاع دادن کار پژوهشی به نثر فاخر و هنری، انجام فعالیت پژوهشی در بستر زمان، خلق اصطلاحات،  نظم منطقی، آغاز و انجام روشن و رعایت ادبیات و هنجارهای تألیف در امر پژوهش لازم و دارای اهمیت است./997/د103/ن

ارسال نظرات